Byggahus.se
Och hur räddar jag upp det?

8-åringens rum skulle målas om och det har varit ett mardrömsprojekt från början till slut (Fast slut är det ju inte än, för det blev ju inte bra...)

Det började med att flera lager tapet följde med när jag skulle dra bort en liten lös bit. Det visade sig vara 4 lager av 6 som följde med väldigt lätt, så jag drog bort så mycket jag kunde. Tänkte att: ”ja, ja, jag får väl prova att bredspackla för första gången i mitt liv då”. Det löser sig säkert.

Fick tips om att rullspackel skulle vara så enkelt och smidigt, så jag stack iväg till Byggmax och köpte en 12-litershink, roller och spacklar. Det funkade inte alls... Fick liksom inte spacklet att fästa på väggen. Det blev bara ett tjockt lager där rollern rullat sitt första varv. Jag gav till slut upp och spacklade ut det för hand istället. Efter slipning, borstning, dammsugning och torkning av väggar var det äntligen dags att börja måla! Och det flöt på riktigt bra! Jag började med att måla taket och sedan väggarna. Såg bra ut! Tills väggfärgen började torka och jag märkte att den blev lite väl mörk... Det visade sig att jag köpt fel färg på färghandeln! Vi hade haft hemma tre provburkar och jag hade blandat ihop namnen på färgerna och köpt den mörkaste av de tre. Den vi hade valt bort först

Nåväl, iväg till färghandeln igen. Jag hade ju en 3-liters burk kvar som skulle användas till lager nummer två, så detta skulle väl gå att rädda upp? Blev rekommenderad att antingen köpa en helt ny burk med rätt färg eller blanda ut den jag hade med 1 liter vit färg. Ekonomisk (dumsnål?) som jag är så valde jag den vita färgen. Åkte hem, rengjorde 12-litershinken som jag haft rullspackel i och började blanda. Jag hällde först i ca 2 liter av den mörka färgen och blandade med den vita. Men färgen var fortfarande alldeles för mörk! Vad skulle jag göra? Färghandeln hade stängt och jag ville ju måla ett lager till så det blev färdigt! Kom på att jag hade ju kvar takfärg... Det borde väl funka? Jag fick hälla i ganska mycket, kanske 1-2 liter, innan jag blev nöjd med färgen.

Efter att ha målat andra lagret kände jag mig nöjd. Det blev inte riktigt den färgen vi bestämt, men nära nog Jag såg några luftbubblor på ett par ställen, men tänkte att ”de lägger sig nog tills imorgon”. Gick och la mig och morgonen efter går jag in i rummet och upptäcker att färgen spruckit! Eller snarare krackelerat, över i stort sett hela väggarna

I ett sista, desperat försök slipade jag väggarna och målade ett tunt lager till av den lilla (blandade) färgen jag hade kvar. Men det sprack igen... Jag gav upp... Vi skulle ha gäster på kvällen så jag städade ur rummet, satte tillbaka golvlisterna och ställde in möblerna igen

Men såhär kan vi ju inte ha det! Vad ska jag göra? Varför blev det såhär? Var rullspacklet dåligt eller skulle jag inte ha blandat färgen med takfärgen? Läste någonstans att takfärg innehåller mycket krita, som kan göra att det spricker. Färgen jag använde var Alcros ”silke” och takfärg från Rusta. Jag såg inte att det sprack efter första lagret färg. Var det kanske för att den färgen var riktig?

Ska jag börja från början igen? Slipa, bredspackla, slipa, måla (med Alcro-färgen i rätt kulör). Eller räcker det att måla ett lager med den rätta färgen? Bara slipa och måla? Hur går jag vidare? Hjääälp!!! Jag orkar snart inte mer...

• 603ED1FF-0085-485A-AFF0-2D7AB9FB9548.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bakomvarande tapeter är kanske inte är limmade med tapetklister, då kan det bli så här, Vet du vad det är för underlag, det kan bero på att färgen torkar för fort och underlaget krackelerar tillsammans med färgen . Blir nog att skrapa ner allt, går att blöta upp med att rolla på tjockt med tapetklister och klä med gladpack något dygn. Sen spackla med lite tunt spackel blöta upp det lite, blir nog lite slipa extra

J jonaserik skrev:
Bakomvarande tapeter är kanske inte är limmade med tapetklister, då kan det bli så här, Vet du vad det är för underlag, det kan bero på att färgen torkar för fort och underlaget krackelerar tillsammans med färgen . Blir nog att skrapa ner allt, går att blöta upp med att rolla på tjockt med tapetklister och klä med gladpack något dygn. Sen spackla med lite tunt spackel blöta upp det lite, blir nog lite slipa extra
Det låter ju som jättemycket jobb :worried: Och dyrt...
Hur skulle tapeterna vara uppsatta om det inte är med tapetklistret? Det är gipsväggar.

Tror det är din Rustafärg som är problemet, den skulle aldrig vart i väggfärgen.

Stefan N Stefan N skrev:
Tror det är din Rustafärg som är problemet, den skulle aldrig vart i väggfärgen.
Jag misstänker det med :confused: Frågan är vad jag ska göra för att rätta till mitt misstag?

Känns det som det flagnar?

Tyvärr är det nog bara slit, svett och svordomar som gäller; slipa ner väggarna och börja om.
Vägg- och takfärgen var av olka sorter som inte gillade varandra.

• Ledsen
Mammakan
  • Laddar…
Kan vara en idé att dra ett lager grundfärg också. Var inte helt enkelt att hänga med i alla turer, men jag såg inget om det i din beskrivning av situationen.

M Mammakan skrev:
om det inte är med tapetklistret?
I åtanke på hur många lager tapet det är, så det med säkerhet ett äldre hus ,Dom yttersta lagren är säkert tapetklister, men dom inre kan det vara ett s.k. limklister, kommer inte ihåg nu vad det var för något i den, men problem gav det

J jonaserik skrev:
I åtanke på hur många lager tapet det är, så det med säkerhet ett äldre hus ,Dom yttersta lagren är säkert tapetklister, men dom inre kan det vara ett s.k. limklister, kommer inte ihåg nu vad det var för något i den, men problem gav det
Lägenheten är från 90-talet. 1993 tror jag. Så inte jättegammal.

Fotografen Fotografen skrev:
Tyvärr är det nog bara slit, svett och svordomar som gäller; slipa ner väggarna och börja om.
Vägg- och takfärgen var av olka sorter som inte gillade varandra.
Ja, jag misstänkte det. Men jag orkar inte :sweat:

Stefan N Stefan N skrev:
Känns det som det flagnar?
Om jag pillar på det, så flagnar det nog ja.

Bara börja slipa då.

• Ledsen
Mammakan
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Kan vara en idé att dra ett lager grundfärg också. Var inte helt enkelt att hänga med i alla turer, men jag såg inget om det i din beskrivning av situationen.
Nej, ingen grundfärg har använts. Det blev tre lager färg målade totalt: 1 lager Alcro Silke, 1 lager blandfärg och sedan ytterligare ett tunt lager med blandfärg.

Slipa bort det värsta och släng upp easycover.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.