Vi brukar turas om med grannarna. Ena grannen bjussar på house, andra på Iron Maiden. Själv är jag väl mest den jobbiga grannen med vinkelslipen.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
nameloser och 10 till
  • Laddar…
Varför man spelar musik i trädgården?

För att allting, precis allting, blir mycket bättre med dödsmetall på hög volym.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
triada och 24 till
  • Laddar…
B
dd88 dd88 skrev:
Stör mig mer på dom som inte kör eldrivna trädgårdsredskap än dom som spelar musik.

Har en äldre granne som är en gammal trädgårdsmästare som har en bensin eller ethanol-motor på allt han använder i trädgården. När hans fruktträd ska trimmas så är det en vecka av en ettrig motor som går på högvarv, samma sak med hans kanttrimmer. Får hans gräsklippare att låta som en dröm i jämförelse.

Har bra relation med honom i övrigt och snackat med honom men han påstår sig vara för gammal för att bry sig om vad andra tycker.
Skulle tro att det är en generationsfråga, för resten av grannskapet har gått över till elektriskt.
Jag är 30 år, kör bara med fossila grejer.. roligt när det låter 😀

• Älska
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
B Bannerb skrev:
Älskar ett levande kvarter! Musik, skrattande barn som leker spelar fotboll, eller en grill som luktar underbart!

Om man vill ha tystnad får man flytta till skogen med myggen!
Jag älskar också ett levande kvarter, och har inget emot ljud annars. Men man stör sig ju på olika saker – och jag tror att det jag har svårt att förstå med musikspelandet (det som sker så att ljudet hörs över tomtgränsen, alltså ;)) är att det utgår från att andra stör sig på samma saker som jag. Det vill säga: "om jag bara spelar "rätt" musik (struntar i hiphop och Eddie Meduza?) så är det trevligt och stämningsskapande istället för störigt"?

dd88 dd88 skrev:
Stör mig mer på dom som inte kör eldrivna trädgårdsredskap än dom som spelar musik.

Har en äldre granne som är en gammal trädgårdsmästare som har en bensin eller ethanol-motor på allt han använder i trädgården. När hans fruktträd ska trimmas så är det en vecka av en ettrig motor som går på högvarv, samma sak med hans kanttrimmer. Får hans gräsklippare att låta som en dröm i jämförelse.

Har bra relation med honom i övrigt och snackat med honom men han påstår sig vara för gammal för att bry sig om vad andra tycker.
Skulle tro att det är en generationsfråga, för resten av grannskapet har gått över till elektriskt.
Jag har en precis likadan granne, dock utan fruktträd. Men med lång häck som trimmas med 2-taktsmotor.

Kan lägga till en annan sorts störande ljud med, jag har "högtryckstvättsgrannen". De (ja, både herr och fru högtryckstvätt går igång på högtryckstvätt) tvättar allt utomhus med högtryckstvätt. Bilen, cykeln, fasaden, taket, fönstren, garageuppfarten etc. etc. Är det utomhus och behöver göras rent använder de den.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Vi brukar turas om med grannarna. Ena grannen bjussar på house, andra på Iron Maiden. Själv är jag väl mest den jobbiga grannen med vinkelslipen.
De menar väl "Själv spelar jag covers på Einstürzende Neubauten"

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har en precis likadan granne, dock utan fruktträd. Men med lång häck som trimmas med 2-taktsmotor.

Kan lägga till en annan sorts störande ljud med, jag har "högtryckstvättsgrannen". De (ja, både herr och fru högtryckstvätt går igång på högtryckstvätt) tvättar allt utomhus med högtryckstvätt. Bilen, cykeln, fasaden, taket, fönstren, garageuppfarten etc. etc. Är det utomhus och behöver göras rent använder de den.
Jag är av åsikten att är det nödvändigt oljud så får man tåla det. Gräsklippare, högtryckstvätt, vinkelslip i betongplattorna osv osv. Det är svårt att göra en del jobb utan att det låter.

Däremot är det onödigt att spela hög musik utomhus förutom när det är fest. Likadant är det onödigt att se film med tillhörande oljud utomhus. Eller ha äktenskapsgrälen, skriktävlande barn, sparka boll mot grannens plank mm. Jag skulle inte få för mig att köpa en bensin-gräsklippare om jag bor i ett tätt villaområde med en liten gräsmatta. Däremot om jag hade 5000m2 gräs är det motiverat.

Tycker själv det är ganska trevligt att höra oljud när någon har fest, eller när någon arbetar med betongkapen i trädgården. Framförallt när jag själv ligger i solen, nyss uppstigen ur badet. Men när en granne spelar samma spel-lista dag ut och dag in under sommaren och det enda man hör är bum-bum-bum-bum av basgången så är det mindre kul.

• Gilla
  • Älska
Annia och 6 till
  • Laddar…
Det är ett uttryck för dagens individers själviskhet att inte tänka på sina grannar.
Unga människor utan utvecklat konsekvenstänk är förstås ursäktade men där borde föräldrarna rycka in om de är hemma.

Bra musik kan vara trevligt ibland men vissa har ju pinsamt så dålig musiksmak att de borde hålla den för sig själva. Dålig musik, dvs det man själv inte gillar, kan upplevas som tortyr.

• Gilla
LApp och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag är av åsikten att är det nödvändigt oljud så får man tåla det. Gräsklippare, högtryckstvätt, vinkelslip i betongplattorna osv osv. Det är svårt att göra en del jobb utan att det låter.

Däremot är det onödigt att spela hög musik utomhus förutom när det är fest. Likadant är det onödigt att se film med tillhörande oljud utomhus. Eller ha äktenskapsgrälen, skriktävlande barn, sparka boll mot grannens plank mm. Jag skulle inte få för mig att köpa en bensin-gräsklippare om jag bor i ett tätt villaområde med en liten gräsmatta. Däremot om jag hade 5000m2 gräs är det motiverat.

Tycker själv det är ganska trevligt att höra oljud när någon har fest, eller när någon arbetar med betongkapen i trädgården. Framförallt när jag själv ligger i solen, nyss uppstigen ur badet. Men när en granne spelar samma spel-lista dag ut och dag in under sommaren och det enda man hör är bum-bum-bum-bum av basgången så är det mindre kul.
Jaja, de får hållas.... Skulle aldrig få för mig att gnälla på dem... Men samtidigt så är ju batterialternativen så bra idag .. (och vem f-n tvättar utsidan av fönstren med högtryckstvätt, det är ju som att be om problem).. 🤷

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är ett uttryck för dagens individers själviskhet att inte tänka på sina grannar.
Unga människor utan utvecklat konsekvenstänk är förstås ursäktade men där borde föräldrarna rycka in om de är hemma.

Bra musik kan vara trevligt ibland men vissa har ju pinsamt så dålig musiksmak att de borde hålla den för sig själva. Dålig musik, dvs det man själv inte gillar, kan upplevas som tortyr.
Gör du en sökning på tradera på resegramofoner så ska du se att musik utomhus inte är något nytt påfund.
Sen transistorradion, boombox osv osv. Ahhhh! Dessa ungdomar! (Resegramofonungdomarna är väl iofs döda nu så dom är inget problem längre)

Och rätt kissenödig kommentar om "bra musik". Är det du som bestämmer vad bra är? Eller idoljuryn? Eller melloröstarna? Eller svenska akademien? :)

Mer liv och rörelse i samhället, mindre knorrande gamlingar är min åsikt.

• Gilla
  • Wow
LApp och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det verkar snarare som att det är du som fått för dig något… förstår inte hur du kan tro att någon skall tro på det.
Jag tror betydligt mer på någon som faktiskt varit på plats och lyssnat än någon som inte har det.

• Gilla
Richiehammer och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Gör du en sökning på tradera på resegramofoner så ska du se att musik utomhus inte är något nytt påfund.
Sen transistorradion, boombox osv osv. Ahhhh! Dessa ungdomar! (Resegramofonungdomarna är väl iofs döda nu så dom är inget problem längre)
Ljudvolymen från en resegrammofon är inte på något sätt jämförbar med en modern partyhögtalare. Helt olika divisioner.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
J Joakim654 skrev:
De menar väl "Själv spelar jag covers på Einstürzende Neubauten"
Tack , såg dessa på Getawayrock 2015 , 15 stod nära scenen och tydligen uppskattade, några hundra inklusive mig stod 50m bort och kunde inte sluta kolla, typ som på en trafikolycka. Var nåt år sen jag tänkte på dessa sist men det namnet glömmer man direkt, men känner igen det så fort nån nämner det.

Av samma anledning som vissa sätter upp strålkastare över hela tomten och låter dem lysa dygnet runt!

• Gilla
  • Haha
Anders_X2 och 4 till
  • Laddar…
Var tvungen kolla lite på Einstürzende Neubautenm haha, spelar typ xylofon på en jetmotor.
Men ibland när ljudsystemet på A-traktorerna trimmas in så spelas det på max, med full bas, men jag har sett till att dom inte spelar rap eller Meduza då, det får vara Eurodisco då, nåt med bas krävs, men det är bara nån minut ibland på tider som inte borde störa nån alltför mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.