P
(Jag hittade ingen bättre forumavdelning, men om den här tråden passar bättre annorstädes så kanske någon moderator kan flytta den?)

Här är en intressant artikel om Microsofts nybygge i Gävletrakten. Området på fyra hektar ska avverkas för att ge plats till en (eller flera?) stor(a) serverhall(ar). Eftersom marken inte är planerad som industrimark, utan är "lösköpt mark", så måste den skötas enligt skogsvårdslagen.

Jag hittar emellertid inte begreppet "lösköpt mark" i skogsvårdslagen. Vad borde artikelförfattaren ha skrivit istället?
Hursomhelst så får transporten av avverkat timmer inte göras med skotare eftersom det blir stora sår i marken, så de använder häst och vagn.

Varför de behöver de skona marken om den ändå ska bebyggas?
Är det någon här som har mer information om Microsofts bygge av serverhall(ar) utanför Gävle?

@fusion jobbar väl där, så han kanske vet vad som hände med skogen?

• Gilla
pmd
  • Laddar…

Bästa svaret

BirgitS
Jag känner inte till det men märker att det står i artikeln så här:
"De handlar om traditionell skogsvård på mark som techjätten förvärvat i samband med sina etableringar av datahallar strax intill."
Det står inte heller att skogen ska avverkas utan gallras.

Lite vanlig greenwashing med andra ord.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag känner inte till det men märker att det står i artikeln så här:
"De handlar om traditionell skogsvård på mark som techjätten förvärvat i samband med sina etableringar av datahallar strax intill."
Det står inte heller att skogen ska avverkas utan gallras.
Tack! Jag tolkade lite slarvigt, tror jag. Eftersom det påpekades att marken inte var planerad som industrimark, och Microsoft ska bygga serverhallar (har väl redan börjar vid det här laget antar jag), så utgick jag från att det handlade om marken som ska bebyggas. Det går dock knappast att tolka annorlunda än att även den mark som ska bebyggas är "lösköpt mark" och inte planerad som industrimark. Jaja, kuriosaartiklar är väl inte något som journalister läser på noga inför.

Skogsgallringen har alltså inget med serverhallbygget att göra.

Jag är fortfarande nyfiken på vad som menas med "lösköpt mark", om någon vet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.