13 573 läst · 52 svar
14k läst
52 svar
Varför snedskära gipsskivor inför spackling?
Jag har nog missuppfattat, det är alltså inte kortsidorna du tänker på? Långsidorna har jag tidigare spacklat bara för att fylla i glipan mellan skivorna för att sen limma remsan. Har aldrig tänkt att man skulle behöva snedskära när nedsänkningen redan finns.
Numera kör jag dock med remsan i spackel.
Ibland behöver man kapa skivorna på bredden för att bakomliggande reglar inte håller helt samma CC mått, och då har jag ett par skivor där fasningen kapats bort. Sen har jag gjort ett par dörrposter där skarven är om sidorna och inte mitt ovan. Då har jag snedskurit men undrar nu vad poängen var med det när jag limmar spackelremsorna.P pjkw skrev:Jag har nog missuppfattat, det är alltså inte kortsidorna du tänker på? Långsidorna har jag tidigare spacklat bara för att fylla i glipan mellan skivorna för att sen limma remsan. Har aldrig tänkt att man skulle behöva snedskära när nedsänkningen redan finns.
Små rörelser kan få pappret att knöla upp lite när det skavar mot varandra i skarven. Du bör ändå spackla först trots att du limmar remsan. Utan det är risken för sprickor mycket större.B bygges skrev:Ibland behöver man kapa skivorna på bredden för att bakomliggande reglar inte håller helt samma CC mått, och då har jag ett par skivor där fasningen kapats bort. Sen har jag gjort ett par dörrposter där skarven är om sidorna och inte mitt ovan. Då har jag snedskurit men undrar nu vad poängen var med det när jag limmar spackelremsorna.
Det är även större risk för sprickor när man har skarven jämte dörröppningen. Hade du någon speciell anledning att inte ha skarven ovanför dörröppningen?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 300 inlägg
Där har du svaret. Med spackel i springan kan skivorna inte röra sig mot varandra. Utan fasning får man inte dit tillräckligt att fästa i.J J Vos skrev:
Skarvarna ska vara ovan dörröppningen inte längs med det håller inte..B bygges skrev:Ibland behöver man kapa skivorna på bredden för att bakomliggande reglar inte håller helt samma CC mått, och då har jag ett par skivor där fasningen kapats bort. Sen har jag gjort ett par dörrposter där skarven är om sidorna och inte mitt ovan. Då har jag snedskurit men undrar nu vad poängen var med det när jag limmar spackelremsorna.
Tack för en förklaring jag kan köpa ang spackling trots limning av remsa. Att pappret knölar upp sig i efterhand vill man ju inte. Om detta nu inträffat i verkligheten och inte bara i teorin.J J Vos skrev:Små rörelser kan få pappret att knöla upp lite när det skavar mot varandra i skarven. Du bör ändå spackla först trots att du limmar remsan. Utan det är risken för sprickor mycket större.
Det är även större risk för sprickor när man har skarven jämte dörröppningen. Hade du någon speciell anledning att inte ha skarven ovanför dörröppningen?
Nej det var kanske inte helt bra men det fanns inte vertikala reglar mitt ovanför dörr att skruva skarvarna i och det gjorde mig osäker om skarven då skulle hålla. Detta var skivlager 2 samt hårdgips varför jag bedömde att det skulle fungera med skarv vid sidan om, med reglar under skarv hela vägen.
Redigerat:
Jag fasar kortsidorna 5-10mm med kniven, 15-20graders vinkel kanske, t-plåt bakom, därefter fyller jag spåret med spackel och limmar sedan pappremsan på det. Avslutningsvis spacklar jag 40cm brett över skarven. Brukar bli rätt bra och verkar hålla.
Hej. Det kommer bli luft under remsan om du inte fyller glipan mellan gipsen med spackel först.B bygges skrev:Om man sätter spackelremsa som man limmar med vävlim och sedan spacklar över, varför behöver man då först snedskära gipskanterna mot varandra? Om man limmar spackelremsan behövs ju ingen spackel under
B bygges skrev:
Pappremsan ”limmas” med ett grövre spackel under och över remsan och sedan när de har torkat använder du ett finare spackel som ytskikt. Skippa vävlimmet!
Det är ett utmärkt alternativ att limma med vävlim. Håller minst lika bra och har bara en nackdel - det tar längre tid än att spackla in remsan. Å andra sidan har detta jämnats ut lite sedan man kom på att man borde ha ett lim att lägga remsan i och ett annat ovanpå.....B bygges skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 300 inlägg
Vävlim är annars för de som inte lyckas fästa remsan i spacklet. Ett moment till plus torktid.