R
B bygges skrev:
Nej men det vet jag redan. Nu handlar frågan om man penslar vävlim direkt på kartong och sätter spackelremsan i. Varför ska man då snedskära?
ja det funkar om det blir helt tätt och pappret är helt…

Jag har nog missuppfattat, det är alltså inte kortsidorna du tänker på? Långsidorna har jag tidigare spacklat bara för att fylla i glipan mellan skivorna för att sen limma remsan. Har aldrig tänkt att man skulle behöva snedskära när nedsänkningen redan finns.
Numera kör jag dock med remsan i spackel.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
P
R Rejäl skrev:
Japp plangips kallas dessa men dom är ca dubbelt så dyra om du jämför med byggmax priser då dom bara finns hos välsorterade bygghandlare…

[länk]
Den stora vinsten med plangips är att man inte behöver spackla hela ytan, bara skarvarna om man eftersträvar en helt plan yta.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B
P pjkw skrev:
Jag har nog missuppfattat, det är alltså inte kortsidorna du tänker på? Långsidorna har jag tidigare spacklat bara för att fylla i glipan mellan skivorna för att sen limma remsan. Har aldrig tänkt att man skulle behöva snedskära när nedsänkningen redan finns.
Numera kör jag dock med remsan i spackel.
Ibland behöver man kapa skivorna på bredden för att bakomliggande reglar inte håller helt samma CC mått, och då har jag ett par skivor där fasningen kapats bort. Sen har jag gjort ett par dörrposter där skarven är om sidorna och inte mitt ovan. Då har jag snedskurit men undrar nu vad poängen var med det när jag limmar spackelremsorna.

B bygges skrev:
Ibland behöver man kapa skivorna på bredden för att bakomliggande reglar inte håller helt samma CC mått, och då har jag ett par skivor där fasningen kapats bort. Sen har jag gjort ett par dörrposter där skarven är om sidorna och inte mitt ovan. Då har jag snedskurit men undrar nu vad poängen var med det när jag limmar spackelremsorna.
Små rörelser kan få pappret att knöla upp lite när det skavar mot varandra i skarven. Du bör ändå spackla först trots att du limmar remsan. Utan det är risken för sprickor mycket större.
Det är även större risk för sprickor när man har skarven jämte dörröppningen. Hade du någon speciell anledning att inte ha skarven ovanför dörröppningen?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Små rörelser kan få pappret att knöla upp lite när det skavar mot varandra i skarven. Du bör ändå spackla först trots att du limmar remsan. Utan det är risken för sprickor mycket större.
Där har du svaret. Med spackel i springan kan skivorna inte röra sig mot varandra. Utan fasning får man inte dit tillräckligt att fästa i.

• Gilla
kanonkula och 3 till
  • Laddar…
R
B bygges skrev:
Skarvarna ska vara ovan dörröppningen inte längs med det håller inte..

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
B
J J Vos skrev:
Det är även större risk för sprickor när man har skarven jämte dörröppningen. Hade du någon speciell anledning att inte ha skarven ovanför dörröppningen?
Tack för en förklaring jag kan köpa ang spackling trots limning av remsa. Att pappret knölar upp sig i efterhand vill man ju inte. Om detta nu inträffat i verkligheten och inte bara i teorin.

Nej det var kanske inte helt bra men det fanns inte vertikala reglar mitt ovanför dörr att skruva skarvarna i och det gjorde mig osäker om skarven då skulle hålla. Detta var skivlager 2 samt hårdgips varför jag bedömde att det skulle fungera med skarv vid sidan om, med reglar under skarv hela vägen.

Redigerat:
Jag fasar kortsidorna 5-10mm med kniven, 15-20graders vinkel kanske, t-plåt bakom, därefter fyller jag spåret med spackel och limmar sedan pappremsan på det. Avslutningsvis spacklar jag 40cm brett över skarven. Brukar bli rätt bra och verkar hålla.

• Gilla
Senapssill och 2 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Om man sätter spackelremsa som man limmar med vävlim och sedan spacklar över, varför behöver man då först snedskära gipskanterna mot varandra? Om man limmar spackelremsan behövs ju ingen spackel under
B bygges skrev:
Om man sätter spackelremsa som man limmar med vävlim och sedan spacklar över, varför behöver man då först snedskära gipskanterna mot varandra? Om man limmar spackelremsan behövs ju ingen spackel under?
Hej. Det kommer bli luft under remsan om du inte fyller glipan mellan gipsen med spackel först.

• Gilla
Penselihanden och 2 till
  • Laddar…
Pappremsan ”limmas” med ett grövre spackel under och över remsan och sedan när de har torkat använder du ett finare spackel som ytskikt. Skippa vävlimmet!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
J Jävligtlat skrev:
Pappremsan ”limmas” med ett grövre spackel under och över remsan och sedan när de har torkat använder du ett finare spackel som ytskikt. Skippa vävlimmet!
Jag limmade, verkar bli bra. Enkelarbetat och snabbt. Lim borde väl också vara starkare.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
B bygges skrev:
Jag limmade, verkar bli bra. Enkelarbetat och snabbt. Lim borde väl också vara starkare.
Det är ett utmärkt alternativ att limma med vävlim. Håller minst lika bra och har bara en nackdel - det tar längre tid än att spackla in remsan. Å andra sidan har detta jämnats ut lite sedan man kom på att man borde ha ett lim att lägga remsan i och ett annat ovanpå.....

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vävlim är annars för de som inte lyckas fästa remsan i spacklet. Ett moment till plus torktid. ;)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
de sista 5-10 åren jag jobbade så tryckte jag till kortsidan på gipsen med gipskniven ingen snefasning det blev fina tak oxså med den varianten,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.