22 555 läst · 113 svar
23k läst
113 svar
Varför skyddar Rörvikshus INTE ändträ på panelbräder som skarvas
Har ar ett hus tillverkat av Rörvikshus. Efter att 15 år har gott nu i våras upptäckte jag att liggande paneler på fasaden börjar ruttna inifrån ut och bara vid skarvar. Enligt AMA-Hus "ändträ på panelerbräder, foder, lister knutbräder som skarvas i samband med uppstättning ska före monetring avslipas och skyddas mot vatteninträngning med penetrerande grundolja".
När jag fick huset uppsatt jag hade ingen chans att skydda ändträ i skarvarna utöver bara måla paneler och skarvar utvänding. Jag räknade fram att där finns minst 66 skarvar rund på fasaden utan skydd.
Rörvikshus avstår från min förfrågan om att reda ut problemet tillsammans.
Kan någon förklara varför Rörvikshus får bygga hus åt sina kunder genom att hoppa över ett viktig byggkrav.
När jag fick huset uppsatt jag hade ingen chans att skydda ändträ i skarvarna utöver bara måla paneler och skarvar utvänding. Jag räknade fram att där finns minst 66 skarvar rund på fasaden utan skydd.
Rörvikshus avstår från min förfrågan om att reda ut problemet tillsammans.
Kan någon förklara varför Rörvikshus får bygga hus åt sina kunder genom att hoppa över ett viktig byggkrav.
Medlem
· Västernorrland
· 10 989 inlägg
Ser ut som ett väldigt utsatt läge med tanke på att det hänger vatten på fasaden? Skarvar i sig är ju inget ovanligt och de ser ju täta och fina ut.
Tråkigt för skarvarna ser täta ut snickerimässigt..
Har ni någonstans i avtalet om att dom följer AMA? Jag anser att man bör olja och grunda skarvar men det är inte många som gör och absolut inte hustillverkare..
Har ni någonstans i avtalet om att dom följer AMA? Jag anser att man bör olja och grunda skarvar men det är inte många som gör och absolut inte hustillverkare..
Redigerat:
jag öppnade två av skarvar och rensade rutten trä, dom ligger på östra sidan. de andra från bilder övan ligger på västra sidan och när man trycker på färgskiktet den skjunker som ett skum, tänker att öppna dom nu i veckan. är rädd att där komemr inte finnas något frisk trä kvar.S Stefan1972 skrev:
men huvud frågan är:
ska enteprenören skydda skarvar innan man sättar dom up ppå fasaden?
jag har varit i fakbriken när husmoduler byggdes, ingenting sånt har sätt, bara såga och spika som gällde
Medlem
· Västernorrland
· 10 989 inlägg
Det finns ju tyvärr inga fasader som är 100% täta. Allt kan hända och det på bilden ser ju ändå ganska lindrigt ut. Det hade lika gärna kunnat se likadant ut om de hade oljat omsorgsfullt.
intresant det du skriver om AMA...R Rejäl skrev:
innebär detta att AMA är inte obligatorisk för hustillverkarna att följa?
vilken regelverk isf de ska förlja
eller är det HighChapparall som gäller i branchen?
Nej tex. Älvsbyhus den största hustillverkaren vi har följer inte AMA..Norbert Rosenpek skrev:
Det finns ingett ska krav om behandling och målning allt handlar om vad ni har avtalat vid beställning..
just nu det är min egen spekulation att de inte oljades,A AndersS skrev:
jag har varit i fabriken när det byggdes och det jag såg där det var bara kåpa och spika som gällde...
iaf samlar rester av rutten trä, kanske kommer testa de prover mot olja inenhåll?
intressant... det är helt okänd för mig at vi borde ha avtalat om ändträ behandling vid skarvarR Rejäl skrev:
jag har uttgått ifrån att om man använder begrep "kvalitet" i sin markandsföring då sådana detaljer är ett måste
i jurisdiska termer, om enteprenören hoppar över viktig moment i syfte att tjänna pegnar på beställarens bekostnad kallas detta som byggfusk
Håller med men det finns tusentals lösningar och sätt att bygga hus och som konsument är det inte alltid lätt att hålla koll på allt..Norbert Rosenpek skrev:intressant... det är helt okänd för mig at vi borde ha avtalat om ändträ behandling vid skarvar
jag har uttgått ifrån att om man använder begrep "kvalitet" i sin markandsföring då sådana detaljer är ett måste
i jurisdiska termer, om enteprenören hoppar över viktig moment i syfte att tjänna pegnar på beställarens bekostnad kallas detta som byggfusk
Det beror på att kunskapen som funnits i 100-tals år försvann i samband mäster-lärjunge arbetsformen försvann på 70-talet! Nu måste alla snickare "uppfinna hjulet igen"
Det är helt normalt att en felgjord skarv ruttnar upp!
När man ändkapar en panel eller fönster foder skall man kapa med någon grads lutning 2-5° då uppstår ingen kapillär verkan som drar in vatten och behåller skarven våt.
Om skarven är kapad i någon grad upphör kapillär verkan och fukt kommer bara någon mm in vid regn och den torkar vid nästa solsken.
När man ändkapar en panel eller fönster foder skall man kapa med någon grads lutning 2-5° då uppstår ingen kapillär verkan som drar in vatten och behåller skarven våt.
Om skarven är kapad i någon grad upphör kapillär verkan och fukt kommer bara någon mm in vid regn och den torkar vid nästa solsken.
jag förväntar mig inet att fasaden blir helt frisk 100% efetr 15 år, men om det börjar visa täcken på ett typlik skada rund typlik utförnade (skarv), då det är täcken på nåt systematisk fel som har uppstått vi byggprocessenS Stefan1972 skrev:
och i jusrisdiska termer om man hoppar över en viktig del av byggprocessen på bekkostnad av beställaren i syfte att tjäna pegnar, kallas dett asom byggfusk,
eller?
Ingen snedkapning i skarvar hade hjälpt TSL Leif i Skåne skrev:Det beror på att kunskapen som funnits i 100-tals år försvann i samband mäster-lärjunge arbetsformen försvann på 70-talet! Nu måste alla snickare "uppfinna hjulet igen"
Hade två funderingar till i tidigare inlägg:Norbert Rosenpek skrev:
Vad är det för färg, är det en lasyr då den ser tunn ut och sliten?
Har inte huset målats om på de här 15 åren?