Byggahus.se
S Stefan1972 skrev:
Det verkar handla mest om misstänkta förgiftningar och att man tar det säkra före det osäkra. Jag är ju bilmek själv och vet precis hur det smakar och näe jag tror ingen levande människa får i sig nå större mängder. Finns inte på kartan ens..Ärligt talat så tror jag inte ens djur skulle slicka i sig det...........Måste handla om propylenglykol isåfall för det smakar inte rävgift iallafall.
- Pappa! Sockerdrickan smakar konstigt.
- Tyst, otacksamma unge! Du skulle ha druckit den när den var nyöppnad.

S Stefan1972 skrev:
Det verkar handla mest om misstänkta förgiftningar och att man tar det säkra före det osäkra. Jag är ju bilmek själv och vet precis hur det smakar och näe jag tror ingen levande människa får i sig nå större mängder. Finns inte på kartan ens..Ärligt talat så tror jag inte ens djur skulle slicka i sig det...........Måste handla om propylenglykol isåfall för det smakar inte rävgift iallafall.
Propylenglykol används som smakbärare i ganska små mängder - löser smakämnena i maten. Används som dito i "vape juice".

S Stefan1972 skrev:
nja, propylenglykol är giftig den också men mindre giftig än etylen om man jämför så. Går inte att ta med livsmedel i den jämförelsen eftersom det handlar om så ytterst små mängder. Tror inte man mår särskilt bra om man dricker propylenglykol......
En standard vapare drar i sig ca 30ml dagen
Det är rätt harmlöst o dricka nån dl om dagen. Används som sötningsmedel och fuktbevarare

P Polly62 skrev:
Varför skriver alla att det ska hällas mat/parafinolja i avloppet vid längre resor.
Vi häller yes- diskmedel som är bra mycket bättre än "olja" som absolut inte har i avloppet att göra.. sköljmedel går och bra ZX men absolut inte "olja"
Har hört att man kan hälla glycerin i golvbrunnarna men aldrig diskmedel.

Martinsa Martinsa skrev:
En standard vapare drar i sig ca 30ml dagen
Det är rätt harmlöst o dricka nån dl om dagen. Används som sötningsmedel och fuktbevarare
Det är nog glycerin / glycerol du tänker på - är sött. - propylenglykol används tydligen mest som smakbärare för aromer i vapejuice.

P Polly62 skrev:
Samma enligt vår kille som sköter vårat avlopp. Yes lägger sig oxå som en hinna och sköljmedel ska också ha samma funktion. Vi har ett avlopp som aldrig används, och den siste varje månad häller jag i 1 liter vatten och avslutar med att hälla i en msk sköljmedel..fick det som råd av dom vi köpte huset av.
Nej, Yes lägger sig inte på ytan utan tensiderna blandar sig jämt i vattnet.

Vill man säkert frostsäkra så häller man i glykol och sedan litet olja på det för att förhindra avdunstning.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Har bytt alla golvbrunnar i min källare och har golvbrunnar som har ett backfilter för att förhindra att vatten kommer upp genom brunnen. Fast det blir lite skit i koppen så det kan komma upp lite svag avloppslukt om vattnet dunstar. Inga större problem eftersom lukten är knappast märkbar.
Har hållt på att jaga radon eftersom radonhalten under huset från makadammen är mer än 9999 Bq. Har fått ner halten när jag monterade in en fläkt och så har jag en till fläkt som är kopplad till dräneringsröret runt huset.
.Problemet är att jag vintertid ofta får upp till 600 Bq i både källaren och i våningsplanet. Har flyttat runt mätaren men får ungefär samma värde i hela huset. Har putsat och målat en vägg i källaren och upptäckte att det var massor med skräp i alla golvbrunnar som var uttorkade. Gjorde rent golvbrunnarna och fyllde på med lite matolja och se radonhalten sjönk ner till en bra bit under 100 Bq i hela huset.
Tydligen läcker radonet in i avloppsröret.
Har funderat på att anlita en firma som lägger på ett lager plast men är lite tveksam efter det mer verkar som om man målar avloppsrören med plastfärg som inte klarar av avloppsrör som har spruckit eller kommer att falla sönder. Har renoverat toaletterna i bostadsdelen och där hade jag problem med ett metallrör som spruckit så jag är tveksam till rören under husen.
Funderar på om det finns någon form av maskiner så att man kan använda rensbrunnen som är ca 50 x 70 cm. Tänkte att maskinen skulle gräva upp en ränna på ca 15x15 cm så att man kunde dra in nya rör och slippa såga upp en hel ränna genom husen och på tvären till anslutningarna.
Har varit i kontakt med en annan firma som kan lägga in en strumpa som man fyller med tryckluft tills den stelnat men det verkar inte bli en självbärande konstruktion och garanti tiden är inte så lång att det verkar vara värt att investera ca 50000:-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.