25 458 läst · 129 svar
25k läst
129 svar
Varför sjunker mitt tryck till golvvärmen?!?
Förstod nästan.. vad du sa därH hempularen skrev:
0,5bar är normalt förtryck det funkar bra i de flesta fall har du högt hus bör du ha högre tryck. Det påverkas inte alls av volymen.
Sänk trycket i systemet så att det är lägre än önskat förtryck. Pumpa upp trycket i kärlet och tappa ur mer vatten om systemtrycket stigit. Till slut har du inget vatten i kärlet. När önskat förtryck är uppnått fyller du på vatten till 1bar.
Något som inte nämnts är att du bör börja med att trycka på piggen och se om det kommer vatten. Om det gör det är blåsan trasigt och behöver bytas.
Sänk trycket i systemet så att det är lägre än önskat förtryck. Pumpa upp trycket i kärlet och tappa ur mer vatten om systemtrycket stigit. Till slut har du inget vatten i kärlet. När önskat förtryck är uppnått fyller du på vatten till 1bar.
Något som inte nämnts är att du bör börja med att trycka på piggen och se om det kommer vatten. Om det gör det är blåsan trasigt och behöver bytas.
Vi har testat piggen, det kommer bar luft så kärlet är ok,,så ni menar varför mitt vattentryck sjunker varje gång jag fyllt på beror på att jag har haft för lite lufttryck i kärlet eller?! Jag har ca 6 meter från pump till högsta nivå om man ej räknar hur långt blrt slingorna går även ..D Daniel 109 skrev:0,5bar är normalt förtryck det funkar bra i de flesta fall har du högt hus bör du ha högre tryck. Det påverkas inte alls av volymen.
Sänk trycket i systemet så att det är lägre än önskat förtryck. Pumpa upp trycket i kärlet och tappa ur mer vatten om systemtrycket stigit. Till slut har du inget vatten i kärlet. När önskat förtryck är uppnått fyller du på vatten till 1bar.
Något som inte nämnts är att du bör börja med att trycka på piggen och se om det kommer vatten. Om det gör det är blåsan trasigt och behöver bytas.
Det är en möjlig förklaring. Med tanke på att du får upp trycket så snabbt när du fyller är det troligt.
Med den höjden skulle jag höja förtrycket något typ 0,7bar. Sedan ett systemtryck på kanske 1,4bar.
Med den höjden skulle jag höja förtrycket något typ 0,7bar. Sedan ett systemtryck på kanske 1,4bar.
Förtrycket är lufttrycket när kärlet är tomt på vatten. Systemtrycket ät trycket när systemet är i drift. Det är då samma tryck i luften och vattnet.
Men då kan det nog stämma att lufttrycket har varit för litet för jag har ganska stort hus o pumpen står i källaren o upp till andra våning är det ca.6-7 meter o nu har trycket stannat på 0,6-5 bar o stannar där men när jag nu testar fylla på vatten till tex 1,2 bar sjunker det ganska så snabbt antagligen då för att lufttrycket är så lågt från början.. även förklaringen till att jag ej får så bra flöde o värme på ovanvåningen..?!D Daniel 109 skrev:
Systemtrycket ska vara 0,1 bar per höjdmeter mellan manometern och värmesystemets högsta punkt plus ca 0,5 bar i säkerhetsmarginal. Annars finns det risk att inte vattnet når upp till högsta punkten och cirkulationen stannar av.
Ja då borde jag ligga på c 1,2 om jag tänker rätt, men är det rakt upp räknat eller på längden även för om jag har 7 meter upp o ca 15 meter bort till längsta slingor kanske det inte är samma sak!?useless skrev:
Räkna bara höjdskillnad och du behöver inte mer än 0.7 bar. Börja nu istället ordna så du kan pumpa i luft och komma vidare. Har du någonstans där du kan tappa ur vatten? Det att använda säkerhetsventilen men det ser inte ut som det sitter något rör från utloppet på den så det kan bli blött i onödan.
Gör som tex Daniel skrev tidigare och fyll luft så du ser att manometern ligger upp mot 0.7 bar släpp sen ut vatten till dess den är i princip 0. Upprepa till dess trycket på vatten sidan inte stiger när du börjar fylla luft, då är du klar och fyller vatten i stället. Där kan du sluta innan du når 1.5 bar när säkerhetsventilen skulle börja öppna.
Sen visar det sig vartefter om du har några verkliga läckor någonstans, de måste då förbruka i häradet liter innan du lider av trycket och behöver fylla vatten. Samtidigt märker du då enkelt om så mycket läcker via säkerhetsventilen som är misstänkt tidigare.
Gör som tex Daniel skrev tidigare och fyll luft så du ser att manometern ligger upp mot 0.7 bar släpp sen ut vatten till dess den är i princip 0. Upprepa till dess trycket på vatten sidan inte stiger när du börjar fylla luft, då är du klar och fyller vatten i stället. Där kan du sluta innan du når 1.5 bar när säkerhetsventilen skulle börja öppna.
Sen visar det sig vartefter om du har några verkliga läckor någonstans, de måste då förbruka i häradet liter innan du lider av trycket och behöver fylla vatten. Samtidigt märker du då enkelt om så mycket läcker via säkerhetsventilen som är misstänkt tidigare.
Japp ska blrja testa,, ja kan tappa ur från annat än från säkerhetsventilen, frågan är om kag måste tappa ur vattnet från både 2 o första plan kan nämligen stnga av dem planen o bara tappa av från första plan o ner, vad säger ni!?GK100 skrev:
Räkna bara höjdskillnad och du behöver inte mer än 0.7 bar. Börja nu istället ordna så du kan pumpa i luft och komma vidare. Har du någonstans där du kan tappa ur vatten? Det att använda säkerhetsventilen men det ser inte ut som det sitter något rör från utloppet på den så det kan bli blött i onödan.
Gör som tex Daniel skrev tidigare och fyll luft så du ser att manometern ligger upp mot 0.7 bar släpp sen ut vatten till dess den är i princip 0. Upprepa till dess trycket på vatten sidan inte stiger när du börjar fylla luft, då är du klar och fyller vatten i stället. Där kan du sluta innan du når 1.5 bar när säkerhetsventilen skulle börja öppna.
Sen visar det sig vartefter om du har några verkliga läckor någonstans, de måste då förbruka i häradet liter innan du lider av trycket och behöver fylla vatten. Samtidigt märker du då enkelt om så mycket läcker via säkerhetsventilen som är misstänkt tidigare.
Det finns ingen anledning att stänga av något. Öppna till samtliga slingor och tappa där det är mest praktiskt. Du kommer sannolikt att få tappa ut ca 8l vatten.
Det är lämpligt att först lufta alla element på övervåning, det är där luften samlas under drift.
På vintern när man har värme på alla element är det lätt att känna efter så det inte ät kallt närmast luftningsventilen = luft i elementet.
Systemet måste vara fritt från luft innan man börjar " klabba" systemtrycket annars finns det flera " expansionkärl "
Gör som tidigare beskrivet, pumpa med en däckspump till 0,7 bar töm ut vatten tills det inte kommer något, kanske måste upprepa manövern. Nu har du bara luft i exp- kärlet.
Kontrollera trycket trycket 0,7 bar. Nu fyll på med vatten till 0,9 vid kallt system och 1,5 vid varmt system.
Dom flesta mätare för villor brukar ha en grön markering som det varierar inom under året.
På vintern när man har värme på alla element är det lätt att känna efter så det inte ät kallt närmast luftningsventilen = luft i elementet.
Systemet måste vara fritt från luft innan man börjar " klabba" systemtrycket annars finns det flera " expansionkärl "
Gör som tidigare beskrivet, pumpa med en däckspump till 0,7 bar töm ut vatten tills det inte kommer något, kanske måste upprepa manövern. Nu har du bara luft i exp- kärlet.
Kontrollera trycket trycket 0,7 bar. Nu fyll på med vatten till 0,9 vid kallt system och 1,5 vid varmt system.
Dom flesta mätare för villor brukar ha en grön markering som det varierar inom under året.
Redigerat:
Nej, det gör man när man har luft i expansionskärlet och tryck i systemet.