Byggahus.se

Varför ser innertaket ut såhär, och vad kan man göra åt det? Går det att höja?

1. V
    Medlem · 107 inlägg
    Hej alla kunniga och okunniga men glada!

Vi tittar på en fastighet där boningshuset är äldre. Vi har inte kunnat gå in i den på visning än.

Byggt någon gång 1830-60-tal med torpargrund (ej besiktningsbar från utsidan).

Det finns inte många, men iaf tillräckligt många rum för oss, vedspis, kakelugn och hela klabbet, men takhöjden är ingenting att jubla över.. Bedömt 1.85 i kök och vardagsrum på nedanvåningen, något högre i rummen på ovanvåningen, även om en del är snedtak. Alltså är detta lågt, till och med för att vara 1800-tal.

Det lustiga är dock att hallen och badrummet Har betydligt högre takhöjd. Fortfarande lågt, men 2 meter iaf och framkomligt. När man går in från hallen till köket märker man direkt hur taket liksom går ner ordentligt. Det är liksom lägre i sig själv, samt att det sviktar vilket minst sagt "förstärker intrycket".

Jag förutsätter nästan att hall/badrumsdelen är tillbyggd i senare skede, det skulle förklara den högre takhöjden.

Skulle gissa att det ligger ett rejält plankgolv mellan nedan och ovanvåning och har förstått att det inte alls är ovanligt att sådana golv sviktar i så pass gamla hus. Då var det inte ovanligt att folk försökte spika upp de sviktande plankorna med varierande resultat, sen hamnade det skivor där så småningom. Det har det gjort i detta huset också.

Förstås vore det skönt om man kunde höja taket på något sätt. Nu vet jag förstås inte hur huset är konstruerat och om plankgolv/tak är en bärande del i sig, men det utgår jag ifrån då det stabiliserar.

Får känslan av att om man hade kunnat åtminstone råda bot på svikten, och "trycka upp det" igen, så kan nog takhöjden gå från oaccebtabel till iaf tolerabel. Boningshuset är inte det enda som intresserar liksom, så fördelar får vägas mot nackdelar.

Tacksam för input, tankar och ideer. Praktiska tips på hur man ev. kan gå tillväga för att på ett eller annat sätt ordna lite högre takhöjd, främst då på nedanvåningen. Ovanvåningen har ju bättre potential där, man kan t.ex öppna upp taket en del.

Bifogar halvtaskiga bilder tagna utifrån, så kanske någon förstår bättre hur jag menar.

Halldörren rakt fram, badrumsfönster till höger:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1521.jpg

Taget in genom hallfönstret. Ok takhöjd tills köksdörren rakt fram. Kökstaket slår en sedan i princip i huvudet. Den uppmärksamme ser här hur plankgolvet/taket har bågnat nedåt:
    IMG_1522.jpg

Bild tagen från fönstret i halldörren mot badrumsdörr:
    IMG_1523.jpg

Bilder tagna in i köket genom köksfönstret som syns på första bilden:
    IMG_1524.jpg

IMG_1525.jpg

IMG_1526.jpg

Husets andra långsida:
    IMG_1527.jpg

Bild tagen in i köket genom fönstret som syns på bilden ovan. Även golvet i köket ser här ut att ha buktat neråt. Bonusfrågan blir väl då huruvida det är stabilt och stumt, eller om det sviktar när man går på det..

IMG_1528.jpg

Vardagsrumet med kakelugnen (vars existens jag misstänker kan göra eventuella takhöjar/lyftarprojekt en smula mer komplicerad. Eftersom murstock finns så kanske det inte heller "bara" är att lyfta huset från grunden och lägga in "några stockar" för att få mer invändig yta den vägen:

a0df7390-9c1f-11eb-8520-b7df0b629d52.jpg

Som synes är det knappast väl tilltagen takhöjd här inne heller, men taket ser rakare/planare ut här inne. Mysfaktorn från den enormt stiliga och trendriktiga mattan kan mycket väl väga upp bristen på takhöjd, men det vore ju lysande om det ändå gick att höja.

På ovanvåningen ser det ut såhär, rummet rakt ovanför köket:
    aa339ac0-9c1f-11eb-be89-c57829f6bd52.jpg

Rummet ovanför vardagsrummet, bjuder på mer mattmys:
    a6aeb9c0-9c1f-11eb-828e-f555aaf5f347.jpg

Rummet rakt ovanför badrum/hall:

add79c80-9c1f-11eb-8520-b7df0b629d52.jpg

Vet inte hur väl det syns på bilderna, men huset har slagit/satt/skruvat sig en del. Oklart om detta har med det sviktande golvet att göra. Jämför den vita knutens läge mot andra gaveln på huset så att säga:
    IMG_1530.jpg

IMG_1531.jpg

Här återekommer några bilder igen, som jag INTE lyckas redigera bort, då de helt enkelt inte syns fören ämnet sparats.

2. T
    Medlem · stockholm · 1 967 inlägg

toolman77

Medlem
    Ta ut tidigare bygglov föe fastigheten. Har du turfeamgår konstrunrionen av ritningarna.

Annars kan det ju vara vad som helst under taket. Allt grån grova stockar till beösor som är förstörkta på skumma sätt.

Det går absolut att åtgörda men det kan ju krävas att ni i princip bygger ett nytt bjälklag. Dwt ser inte su att vara jättestora rum så ett modernt bjälklab borde kunna sluta på totalt ca40cm

3. D
    Besserwisser · E · 16 886 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Jag gissar att det är ett bjälklag med blockade stockar. Sedan sitter det plank på åvan och undersida. Mellan dessa fyllt med spån. Det finns inget enkelt sätt att höja takhöjden.

4. J
    Medlem · Blekinge · 9 331 inlägg

justusandersson

Medlem
    Det verkar som om den del som rymmer hall och badrum är tillbyggd senare. Därav skillnaden i rumshöjd. Dessutom verkar huset tilläggsisolerat på utsidan utan att fönstren har flyttats ut. Det är nog inte golvplankorna som gör att det sviktar utan golvbjälkarna som har olämpliga dimensioner i förhållande till spännvidden. Det är inget unikt för det gäller de flesta hus från samma tid. En vanlig dimension är 6x6 tum. Dessutom är de kraftigt deformerade. Det finns sätt att styva upp dem. Ändra rumshöjden kan du bara göra neråt. Den bärande delen i ytterväggarna är med säkerhet liggande timmer, gissningsvis 5x7 tum. Sedan finns det en eller flera tvärgående mellanväggar som också är bärande. Takkonstruktionen består antagligen av horisontella åsar som vilar på mellanväggarna, inga vanliga takstolar. Enda fördelen med 185 cm i rumshöjd är att taxeringsvärdet blir lågt. Ett enkelt sätt att läsa av husets historia är att titta på grundsockeln. Finns där skarvar? Har panelen byggts på utvändigt?

5. Henningelvis
    Renoverare · Uppsala · 423 inlägg

Henningelvis

Renoverare
    Jag tycker att det ser ut som om det är innertak av spännpapp som hålls på plats med ribbor. Särskilt på köksbilderna ser det ut som om innertaket bågnar. Det skulle inte förvåna mig om det riktiga brädtaket befinner sig 5-10 cm högre än nuvarande innertak.

6. D
    Besserwisser · E · 16 886 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    När det ser ut så där brukar det vara masonitskivor med ribbor över skarvarna. Det verkar vara typiskt i kök. Den övriga köksinredningen från 1950talet stämmer bra överens med det också.

• Laddar…
  7. Henningelvis
    Renoverare · Uppsala · 423 inlägg

Henningelvis

Renoverare
    Man ser det ännu tydligare på fotot med kakelugnen. Det ser ut som om överdelen av kakelugnen nästan går in i taket. Så är det nog inte byggt ursprungligen. Jag tror att du har att göra med innertak av spänd papp som man kan riva ut och därmed få högre i tak. Var beredd dock på att taket under kommer att vara rätt fult och kräva en hel del jobb.

8. V
    Medlem · 107 inlägg
    Tack till alla som svarade, kunskapen tycks vara väldigt hög på sina håll på detta eminenta forum! :)

Tyvärr kan jag inte bidra med någon fortsättning, då det av flera olika andra anledningar inte blev något köp. Gissar dock att svaret på frågan ryms inom svaren i denna tråden!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.