Hej,
Jag undrar varför det ser ut som det runnit på väggarna i hallen utanför badrummet?

Vissa ”rännor” har en lite brunaktig färg och försvinner om jag gnider mot dem med en fuktig disktrasa.

50tals-lägenheten är nyligen helrenoverad (från innan vi flyttade in) och fläkten i badrummet är av en fuktbaserad variant.

Vi duschar alltid med öppen dörr. Blir viss imma på (övre halvan av) badrumsspegeln men inget jag själv upplever som direkt ovanligt.

• Vägg i hall med svaga brunaktiga fläckar, antydande rännor från rinnande vätska, del av kök syns i bakgrunden med bord och stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hall med vita väggar och en öppen dörr mot ett rum med träbord och stolar. Textilier hänger på dörren, träparkettgolv syns.
    Skapa konto
  • Ljus vägg med bruna ränder i hall utanför badrum i renoverad 50-talslägenhet, möjligt fuktproblem.
    Skapa konto
  • Badrum med vitkaklade väggar, dusch och fläkt ovanför badkar. Duschdraperi med gröna och rosa mönster syns delvis.
    Skapa konto
Redigerat:
Blir det samma om du duschar med stängd dörr?

En frånluft i badrummet ska ju ta bort all fuktighet. Nu släpper du ju ut den i hallen och den kondenserar på den kalla väggen.

• Gilla
Jiji och 6 till
  • Laddar…
”Rännorna” är inte färska utan är fasta, och har varit såhär under en längre tid, så det kan jag inte riktigt bedöma. Vet inte om/hur mycket de växer.

Jag är uppvuxen med att alltid ha så öppet från badrummet som möjligt, pga risk för fukt och mögelproblem i själva badrummet, men förstår vad du menar.

Du menar att det i detta fall vore bättre att duscha med stängd dörr, och att fläkten är dimensionerad för att plocka upp allt?

Egentligen ska ju en badrumsdörr ha en ventil i underkant som hjälper till att omsätta luften med friskluft.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
S Småbrukaren skrev:
Egentligen ska ju en badrumsdörr ha en ventil i underkant som hjälper till att omsätta luften med friskluft.
Det vanliga numera är väl att badrumsdörrarna inte sluter tätt mot tröskel så att det blir en springa under dörren. Ovanför dörren förekommer också.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O Olof Westerberg skrev:
”Rännorna” är inte färska utan är fasta, och har varit såhär under en längre tid, så det kan jag inte riktigt bedöma. Vet inte om/hur mycket de växer.

Jag är uppvuxen med att alltid ha så öppet från badrummet som möjligt, pga risk för fukt och mögelproblem i själva badrummet, men förstår vad du menar.

Du menar att det i detta fall vore bättre att duscha med stängd dörr, och att fläkten är dimensionerad för att plocka upp allt?
Du har inte bara spillt en grogg i förbifarten då?

BirgitS BirgitS skrev:
Det vanliga numera är väl att badrumsdörrarna inte sluter tätt mot tröskel så att det blir en springa under dörren. Ovanför dörren förekommer också.
Jag har min glipa ovanför dörren, jag kan till och med iden glipan se om lampan i badrummet är på.

Okej,
S Småbrukaren skrev:
Du har inte bara spillt en grogg i förbifarten då?
Hade kunnat vara, men inte just i detta fallet!

Jag gissar i alla fall på kondenserad duschånga.

• Gilla
Olof Westerberg
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Jag gissar i alla fall på kondenserad duschånga.
Jag tror det också. Tror eventuellt att jag kan öka styrkan på fläkten, som ett första steg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.