Hej!
I min sommarstuga har jag en "öppen"-kamin, alltså en kamin med gnistskydd som luckor. Den är ansluten till skorstenen som ligger utanför huskroppen. En sida av skorstenen utgör en del av väggen i stugan.

När jag eldar i kaminen så är det i början ett väldigt bra drag. Jag ser hur lågorna slickar in i rökröret, men efter en stund blir draget mycket sämre och det börjar ryka in. Då är det som att det är svårt att få stopp på att röken går fel väg. Jag kan öppna dörren som är en meter från kaminen och det ryker fortfarande in.

Tiden det har innan det ryker in kan variera, men oftast kanske mellan 5-20 minuter.

Jag har svårt att ställa en diagnos vad detta kan bero på. Några ideér eller vad man kan testa för att åtgärda det?
Jag vet inte vad jag ska testa eller göra för att komma åt problemet så all feedback uppskattas mycket.

EriZet EriZet skrev:
Hej!
I min sommarstuga har jag en "öppen"-kamin, alltså en kamin med gnistskydd som luckor. Den är ansluten till skorstenen som ligger utanför huskroppen. En sida av skorstenen utgör en del av väggen i stugan.

När jag eldar i kaminen så är det i början ett väldigt bra drag. Jag ser hur lågorna slickar in i rökröret, men efter en stund blir draget mycket sämre och det börjar ryka in. Då är det som att det är svårt att få stopp på att röken går fel väg. Jag kan öppna dörren som är en meter från kaminen och det ryker fortfarande in.

Tiden det har innan det ryker in kan variera, men oftast kanske mellan 5-20 minuter.

Jag har svårt att ställa en diagnos vad detta kan bero på. Några ideér eller vad man kan testa för att åtgärda det?
Jag vet inte vad jag ska testa eller göra för att komma åt problemet så all feedback uppskattas mycket.
Om du öppnar dörre nredan från början, hjälper det ?
För det känns som att det kanske byggs upp ett undertryck i byggnaden och även om du öppnar dörren efter en stund så tar det kanske ett tag innan trycket jämnas ut igen ?

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Eventuell undertryck bör försvinna fort, inom delar av sekunder när fönster/dörr ställs upp med tillräcklig stor öppning och kanske med lite extra kort vinpust precis i början, såvida sommarstugan inte är stor som en hangar.

Låter dock väldigt skumt att röken skulle begränsas efter 5-10 minuters eldande då värmen från röken bör istället bättra på draget allt eftersom skorstenets innerytor blir varmare - inte försämra.

Har du någon form av regnhuv, nät eller annat högst upp på skorstenen ??
Är skorstenen nysotad och har du tittat upp/ned efter rökkanalen att det inte finns hinder på vägen som getingbo/fågelbo.

Jag tänker i banan att när röken kyls tidigt i rökgången innan det når förträngningen högre upp så är flödet tillräckligt, när man eldat en stund och temperaturen på röken närma sig säg 200 grader även högt upp för att rökröret blivit uppvärmd invändigt så är rökvolymen nära dubbelt så stor (av värmen enligt gaslagarna) och en förträngning högst upp börja göra sig gällande och begränsa flödet - och då menar jag att förträngningen vad det nu är gör att det är rätt litet hål kvar, med andra ord ingen fågelbo eller getingbo högt upp i rökröret ??

• Gilla
EriZet och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Stugan är liten och kaminen står 1,5 m från dörren. "Huven" består av fyra tegelstenar som står på högkant och sedan ligger en betongplatta ovanpå dem.

Jag har ingen sotarviska så jag har bara kunnat inspektera rökgången okulärt och det såg bra ut. Jag släppte också ner en sten igenom utan problem. Men ska undersöka det mera noga.

Skulle det kunna påverkar på något sätt att murstocken är utanför huset? Jag tänker att det blir varmare inne i huset runt kaminen, men att det tar tid att värma upp murstocken?

Har det fungerat bra att elda tidigare vad du vet?

Om du lagt på betongplattan / regnskyddet ovanpå skorstenen skulle du kunna testa att plocka bort den nästa gång du eldar för att utvärdera.

Mvh

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Finns även dragförbättrare som sägs ska fungera rätt okej, själv har jag inte testat någon så för min del är det hörsägen..

Roterande dragförbättrare i metall på monteringsplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Min spontana ide.

Varm luft (rök) stiger mer intensivt uppåt i kallt utrymme.

Varm luft i varmt utrymme siger långsammare.

Jag har märkt detta vid daglig användning av vår stora täljstensugn.
Drar s a s bättre när man tänder i ugnen och har luckorna stängda, men draget öppet.

Och öppnar jag stora glasluckan på min ugn, så kommer förbränningsluft inte enbart in genom / under rostret, utan fritt även genom lucköppningen.

Blir s a s bättre och intensivare förbränning när jag stänger stora luckan och bara tar in luft under själva elden.

I ditt fall, så dras även luft från inneutrymmet i huset in i den öppna spisen under eldstaden tak och övre delar av spisväggarna. Allt mer ju varmare det blir i själva eldstaden.
Mindre med förbränningsluft in i själva elden underifrån... Blir som en strypning, och hastigheten inuti skorstenen minskar.

Pröva med en lucka av t ex plåt framför med en öppning nedertill för förbränningsluft.
För fast installation, bör nog en sotare besikta.

Har sett olika typer av insatser.

Monterade en Jötul Peis 17 A som jag typ murade nåt likt en öppen spis runtom. Herrejösses vad varmt det blev när frontens luckor stängdes. Tilluft ordnat under golvet från stenfoten

Redigerat:
  • Gilla
EriZet och 1 till
  • Laddar…
Känner lite som Hybro ovan, att det har med flöde & termik att göra.
Att arean invändigt i din skorsten ihop med stora nedkylningseffekten av att 3 skorstens sidor är "utomhus".

När du i början "på brasan" först får hög röktemp på "startvedens" rök, & med en mindre mängd riktigt het rök som tar sig upp "genom/bredvid den kalla stillastående luften inne i skorsten".
Sedan sjunker temperaturen på eldröken samt att mängden rök ökar ifrån elden, & samtidigt inne i skorstenen så börjar den kalla stillastående luften förhindra att den ökade mängden rök med lägre temp "kan komma ut/förbi" (naturlagar)

Samtidigt har kanske din lilla stuga nu skapat ett undertryck i byggnaden, som förvärrar situationen & ger den "tunga kalla luften i skorsten" ett "naturligt övertag" då det möjliga luftflödet är reducerat & lyftkraften i eldens rök INTE är större än "skorstenens kalla lufts sjunkkraft" (varm luft stiger, kall luft sjunker)

Så scenariot ovan gör att det blir som ett luftlock inne i skorsten, där varm & kall luft duellerar på en specifik höjd inuti.

Försök starta elden med "mer fjong/hetare rök" under en längre tid i början, & var observant på om du behöver öppna ett fönster eller ytterdörren lite för att öka lufttillförseln till brasan under dom första 15 min eldning.

• Gilla
EriZet
  • Laddar…
Mats-S
EriZet EriZet skrev:
men efter en stund blir draget mycket sämre och det börjar ryka in
När jag på förra seklet hade min öppna spis på sommarstället fick jag alltid börja eldningen med att sätta eld på ett STORT tidningsblad (eller flera på samma gång) och med en eldgaffel hålla fast det brinnande papperet precis framför eldstadens öppning till skorstenen. Då blev det ett mycket kraftigt "sjungande" drag som drog ur "kyllåset" i skorstenen, funkade till 100%

Testa den metoden om draget avtar, då är problemet precis det som diskuteras ovan att du får ett "kall-lås" i skorstenen.

• Gilla
EriZet
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
När jag på förra seklet hade min öppna spis på sommarstället fick jag alltid börja eldningen med att sätta eld på ett STORT tidningsblad (eller flera på samma gång) och med en eldgaffel hålla fast det brinnande papperet precis framför eldstadens öppning till skorstenen. Då blev det ett mycket kraftigt "sjungande" drag som drog ur "kyllåset" i skorstenen, funkade till 100%

Testa den metoden om draget avtar, då är problemet precis det som diskuteras ovan att du får ett "kall-lås" i skorstenen.
Tack! Ska testa det. Är ju en enkel åtgärd att testa.

H Hybro skrev:
Min spontana ide.

Varm luft (rök) stiger mer intensivt uppåt i kallt utrymme.

Varm luft i varmt utrymme siger långsammare.

Jag har märkt detta vid daglig användning av vår stora täljstensugn.
Drar s a s bättre när man tänder i ugnen och har luckorna stängda, men draget öppet.

Och öppnar jag stora glasluckan på min ugn, så kommer förbränningsluft inte enbart in genom / under rostret, utan fritt även genom lucköppningen.

Blir s a s bättre och intensivare förbränning när jag stänger stora luckan och bara tar in luft under själva elden.

I ditt fall, så dras även luft från inneutrymmet i huset in i den öppna spisen under eldstaden tak och övre delar av spisväggarna. Allt mer ju varmare det blir i själva eldstaden.
Mindre med förbränningsluft in i själva elden underifrån... Blir som en strypning, och hastigheten inuti skorstenen minskar.

Pröva med en lucka av t ex plåt framför med en öppning nedertill för förbränningsluft.
För fast installation, bör nog en sotare besikta.

Har sett olika typer av insatser.

Monterade en Jötul Peis 17 A som jag typ murade nåt likt en öppen spis runtom. Herrejösses vad varmt det blev när frontens luckor stängdes. Tilluft ordnat under golvet från stenfoten
Tack för intressant teori och möjlig förklaring på problemet. En plåt kan jag ju bocka till och testa med.

J jawen skrev:
Känner lite som Hybro ovan, att det har med flöde & termik att göra.
Att arean invändigt i din skorsten ihop med stora nedkylningseffekten av att 3 skorstens sidor är "utomhus".

När du i början "på brasan" först får hög röktemp på "startvedens" rök, & med en mindre mängd riktigt het rök som tar sig upp "genom/bredvid den kalla stillastående luften inne i skorsten".
Sedan sjunker temperaturen på eldröken samt att mängden rök ökar ifrån elden, & samtidigt inne i skorstenen så börjar den kalla stillastående luften förhindra att den ökade mängden rök med lägre temp "kan komma ut/förbi" (naturlagar)

Samtidigt har kanske din lilla stuga nu skapat ett undertryck i byggnaden, som förvärrar situationen & ger den "tunga kalla luften i skorsten" ett "naturligt övertag" då det möjliga luftflödet är reducerat & lyftkraften i eldens rök INTE är större än "skorstenens kalla lufts sjunkkraft" (varm luft stiger, kall luft sjunker)

Så scenariot ovan gör att det blir som ett luftlock inne i skorsten, där varm & kall luft duellerar på en specifik höjd inuti.

Försök starta elden med "mer fjong/hetare rök" under en längre tid i början, & var observant på om du behöver öppna ett fönster eller ytterdörren lite för att öka lufttillförseln till brasan under dom första 15 min eldning.
Tack för svaret. Ja, ska kanske testa att elda intensivare i början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.