Rinkaby rör har ju bockverktyg för alla andra varianter, men inte just 15 prisol vad jag kan se. Fromax har ju no 65, men ingen verkar sälja den till privatpersoner.

Vad är grejen? Jag trodde 15 var den vanligaste dimensionen?

joakim_j joakim_j skrev:
Rinkaby rör har ju bockverktyg för alla andra varianter, men inte just 15 prisol vad jag kan se. Fromax har ju no 65, men ingen verkar sälja den till privatpersoner.

Vad är grejen? Jag trodde 15 var den vanligaste dimensionen?
Prison är väl så mjuk att något verktyg inte behövs.
Annars finns det väl verktyg för 15 mm
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...sverktyg/rorbockningsverktyg-15-mm-2000018057

Redigerat:
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
Ja, men det är för vanliga kopparrör, inte prisol. Och det är ju betydligt smidigare och snyggare att bocka med ett verktyg. Det går ju enkelt att böja förkromade rör för hand också om man vill testa, svårare att få det snyggt....

Grejen är att jag har redan bockverktyg för 12, 18 och 22 mm prisol, det är bara 15 som saknas...

Jo, jag hittade den också. Dock finns den inte i lager och min erfarenhet av Hornbach är att det kan dra iväg rejält när saker måste beställas, men jag kanske skall höra nästa gång jag är där.

Men frågan kvartstår, varför är det så otroligt svårt att hitta verktyg för just 15 mm prisol, när alla andra dimensioner finns att få tag på både här och där?

joakim_j joakim_j skrev:
varför är det så otroligt svårt att hitta verktyg för just 15 mm prisol, när alla andra dimensioner finns att få tag på både här och där?
Antingen är den så högt eftertraktad att den tar slut hela tiden, eller också är det rörmokarfacket som hindrar att den kommer ut i handeln, så de ska få fler jobb…

• Haha
Rickard.
  • Laddar…
Krilleman
Prisol har hamnat lite i skymundan med intåget av Rör-I-Rör.
Det är vad jag misstänker.

Bockverktyget som @MrJay länkar till är riktigt bra och jag själv använder samma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.