De två senaste gångerna jag använt multiverktyget (sågat i trä) har det rykt för fullt och lämnat svarta brännmärken i träet. Har inte sågat länge, det kommer snabbt.
Är multiverktyget dåligt? Eller klingorna? Jag hade två olika klingor och de ser ut som bra skick av mitt otränade öga.
Är multiverktyget dåligt? Eller klingorna? Jag hade två olika klingor och de ser ut som bra skick av mitt otränade öga.
Bladet ser slut ut, är det verkligen vasst?
Tack för svar! Bosch-bladet var rätt dyrt och har inte använts så mycket ändå, därför tänkte jag att det borde vara i ok skick. Men då är det slut. Tack!
Slöa klingor ger det resultatet. Är det dessutom hårt trä blir det ännu värre. Din klinga ser rejält slö ut, du har kanske sågat spik med den.
Välj rätt blad till det du skall göra. Kör du det där i en spik blir de kass såg dessutom ut som du kört det i annat än trä. Skulle säga att bra blad är oftast värt pengarna.
Tyvärr är multisågbladen svindyra och har riktigt usel hållbarhet. Det är en maskin som är dyr i drift. Åtminstone om man har Starlock Plus och är "tvungen" att använda märkesblad.P peter.linkan skrev:
Jag tror man får betala ett rejält premium för patentet på Starlock Plus-bladen i och med att det inte finns någon konkurrens. Så har du en vanlig Starlock-maskin skulle jag välja bort Plus-bladen och ta ett mer prisvärt blad.
Medlem
· Sverige
· 4 321 inlägg
En grej som är helt avgörande för livslängd och effektivitet i dessa klingor är kylning. De blir extremt varma mycket snabbt och har man inte koll på detta så försvinner härdningen och det blir slött på ett ögonblick. Så kör korta skurar, håll koll på temp, blir det för varmt så ha en blöt trasa att kyla bladet med mellan varven.
nyttblad och korta dyk samt rörelser med maskinen så håller bladen länger... trycker man på med 150kg gangnamstyle så blir blandet slut innan första spåret är klart
dom där 30st för priset av 2 är "okeyish" har dem själv till fein så kan säga dom är 1gng använding och inte till detaljer som blir synliga... dom delar jag fick för 20€ antalet motsvarade ~480€ delar med feinnamnet i butiken.
dom där 30st för priset av 2 är "okeyish" har dem själv till fein så kan säga dom är 1gng använding och inte till detaljer som blir synliga... dom delar jag fick för 20€ antalet motsvarade ~480€ delar med feinnamnet i butiken.
Värt att notera också är att bladet du har där är märkt HCS (high carbon steel), det är väl de bladen med sämst hållbarhet, om du går upp till BIM (bi-metal) så håller de lite längre, iaf de jag har haft. Finns ju även med karbidtänder om du tänkt köra i metall.
HCS-bladen och en skruv/spik så brukar de bladen vara skrot direkt.
Sen är det som många sagt ovan viktigt att köra rätt med multimaskinen, det påverkar livslängden på bladen radikalt. Om du verkligen måste göra ett instick rakt in så får man köra det lite stötvis och försöka få ut spånet ur snittet. Är det öppet åt "sidorna" på snittet så såga stegvis in nån mm i taget och rör sågen fram och tillbaka över hela snittet, så att du "skyfflar ut" spånet på sidorna. Det är när det blir fullt med spån som fyller tänderna som det börjar gå långsamt och mest alstra massa värme (och du bränner/förstör bladet) istället för att faktiskt såga.
HCS-bladen och en skruv/spik så brukar de bladen vara skrot direkt.
Sen är det som många sagt ovan viktigt att köra rätt med multimaskinen, det påverkar livslängden på bladen radikalt. Om du verkligen måste göra ett instick rakt in så får man köra det lite stötvis och försöka få ut spånet ur snittet. Är det öppet åt "sidorna" på snittet så såga stegvis in nån mm i taget och rör sågen fram och tillbaka över hela snittet, så att du "skyfflar ut" spånet på sidorna. Det är när det blir fullt med spån som fyller tänderna som det börjar gå långsamt och mest alstra massa värme (och du bränner/förstör bladet) istället för att faktiskt såga.