Jag håller på att bli galen på riktigt nu!
Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i de drygt 20 år jag har använt den, men i år puffar det in lite rök(lukt) någonstans. Spisen är slarvigt sotad en gång i år (av en ny sotare) och ordentligt sotad en gång (av ordinarie sotaren). Draget verkar det inte vara fel på. Det dundrar i spisen då jag eldar och håller man en brinnande tändsticka framför öppen eldningsluckan så slocknar den.
Det är inte så att det ryker rök in, utan det puffar in lite röklukt någonstans - inte hela tiden, men just i puffar, vad det verkar. Jag har lokaliserat röklukten till trakten kring 2 sotluckor och spjället. Ena sotluckan har jag tätat med aluminiumfolie men det puffar fortfarande in någonstans.
Jag har på riktigt ångest över det här!! Ont i magen!
I natt funderade jag igen över eländet och bestämde mig för att kolla om det kommer ut sot då jag öppnar och stänger spjället. Kollade i morse, och på några drag ut och in lyckades jag, utan problem, få ihop till en liten hög med sot som rann ut vid spjället, på utsidan av spisen.
Varför?
Hur får jag bort sotet? Hur har det hamnat dit? Vad fan ska jag ta mig till???
Ringde till sotaren igen...som kanske kommer om en vecka
Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i de drygt 20 år jag har använt den, men i år puffar det in lite rök(lukt) någonstans. Spisen är slarvigt sotad en gång i år (av en ny sotare) och ordentligt sotad en gång (av ordinarie sotaren). Draget verkar det inte vara fel på. Det dundrar i spisen då jag eldar och håller man en brinnande tändsticka framför öppen eldningsluckan så slocknar den.
Det är inte så att det ryker rök in, utan det puffar in lite röklukt någonstans - inte hela tiden, men just i puffar, vad det verkar. Jag har lokaliserat röklukten till trakten kring 2 sotluckor och spjället. Ena sotluckan har jag tätat med aluminiumfolie men det puffar fortfarande in någonstans.
Jag har på riktigt ångest över det här!! Ont i magen!
I natt funderade jag igen över eländet och bestämde mig för att kolla om det kommer ut sot då jag öppnar och stänger spjället. Kollade i morse, och på några drag ut och in lyckades jag, utan problem, få ihop till en liten hög med sot som rann ut vid spjället, på utsidan av spisen.
Varför?
Hur får jag bort sotet? Hur har det hamnat dit? Vad fan ska jag ta mig till???
Ringde till sotaren igen...som kanske kommer om en vecka
Moderator
· Stockholm
· 53 535 inlägg
Har det gjorts några andra ändringar i huset, ny klöksfläkt? Tätat fönster? ändring av ventilation, isolerat vinden?
Nej ingenting sådant. Det enda som har hänt är att en råtta bökat på vinden/mellantaket så att det blivit hål högst upp i springan mellan innertak och spis (ovanför spjället). Trodde i ett skede att kallraset av det var orsaken, men tätade provisoriskt med en handduk och det hjälpte inte. I helgen ska jag täta ordentligt.
Det ryker inte in hela tiden, utan det puffar ut lukt någonstans. Luktar mest där vid kattställningen, högre upp.
Det ryker inte in hela tiden, utan det puffar ut lukt någonstans. Luktar mest där vid kattställningen, högre upp.
Är nog oförbrända rökgaser som tänder, strax efter glöden, då blir det puffar, som slår tillbaka något. För att veta var det kan pysa rök/lukt, så köp rökpatroner för skorsten. Täta till på skorstenstopp och in med en patron i spisen, stäng alla luckor. Efter ca 5 -10 min kan du kolla runt skorsten överallt och se om det är otät.
Kan man göra något åt oförbrända rökgaser? ...eller vad är det?J jonaserik skrev:Är nog oförbrända rökgaser som tänder, strax efter glöden, då blir det puffar, som slår tillbaka något. För att veta var det kan pysa rök/lukt, så köp rökpatroner för skorsten. Täta till på skorstenstopp och in med en patron i spisen, stäng alla luckor. Efter ca 5 -10 min kan du kolla runt skorsten överallt och se om det är otät.
Moderator
· Stockholm
· 53 535 inlägg
Men om detta nu har börjat hända, och allt har fungerat tidigare, så måste ju något ha hänt. Kan man tänka sig att sotningen fått någon tegelsten att lossna så den sätter igen kanalen delvis.
Det var det som den ordinariesotaren befarade, men han hittade ingenting som var i vägen.H hempularen skrev:
OM det är en tegelsten som lossnat - måste man få den tillbaka/reparera spisen då eller räcker det med att man tar bort den (hur det nu kan gå till...)
Det här hade jag gjort. Inte många kronor och ett bra första steg att ta reda på var problemet är. Sedan ta det därifrån.J jonaserik skrev:
Går det att lägga en lampa i spisen rökgång ut och sen se från topp på skorstenen hur pipan ser ut. Kan gå om inte pipan är murad krokig. Att en sten ska lossa helt och sätta sig på tvären, är lite långsökt, men en bit kan lossna, men då är den lite mindre och ramlar ner till sotluckan, var den nu är. I övrigt är det formen på eldning, hård eldning och det blir rökgaser som ska tända, kan då bli mot slutet av härden en lägre temp i glöden och efter med syretillkomst så tänder dom. Prova lite olika drag på tiluften.
https://bjornax.se/ exempelvisA Anni7 skrev:
Här finns det på flera ställen, bara välja, kanske sotaren kan sälja till dig, blir nog billigare med sotaren, fråga.A Anni7 skrev:
https://www.google.com/search?q=rök...YgAQyBwgAEAAYgAQyBggBEEUYOTIKCAIQABiABBiiBDIK
Vad jag kan förstå så är tilluften på min spis en lös plåtlucka som kan sättas för vedluckan. Jag brukar ha plåtluckan borta då jag eldar för att det ska komma värme den vägen också.J jonaserik skrev:Går det att lägga en lampa i spisen rökgång ut och sen se från topp på skorstenen hur pipan ser ut. Kan gå om inte pipan är murad krokig. Att en sten ska lossa helt och sätta sig på tvären, är lite långsökt, men en bit kan lossna, men då är den lite mindre och ramlar ner till sotluckan, var den nu är. I övrigt är det formen på eldning, hård eldning och det blir rökgaser som ska tända, kan då bli mot slutet av härden en lägre temp i glöden och efter med syretillkomst så tänder dom. Prova lite olika drag på tiluften.
En plåtlucka framför elden här, alltså