Hej,
Det rinner vatten från expansionskärlet kontinuerligt trotts att manometern visar 0 bar.
Har länge (alltid) behövt fylla på expansionskärlet för att hålla uppe trycket vilket man
inte borde behöva. Men jag hittar inget läckage någonstans och när jag försöker lufta
handdukstorken (högsta punkten i systemet) kommer det bara vatten ingen luft. Borde
det inte vara luft i systemet om det läcker?
Några idéer på vad som kan vara fel?
Tack på förhand
Det rinner vatten från expansionskärlet kontinuerligt trotts att manometern visar 0 bar.
Har länge (alltid) behövt fylla på expansionskärlet för att hålla uppe trycket vilket man
inte borde behöva. Men jag hittar inget läckage någonstans och när jag försöker lufta
handdukstorken (högsta punkten i systemet) kommer det bara vatten ingen luft. Borde
det inte vara luft i systemet om det läcker?
Några idéer på vad som kan vara fel?
Tack på förhand
Om det rinner ut kontinuerligt så måste det ju komma in vatten motsvarande, så var det för mig påfyllnings kranen gick int att stänga helt. Men det förklarar väl inte att manometern visar noll, trasig? Min manometer visade ca 2-3 bar eller där säkerhetsventilen skulle lösa ut. Hoppas det löser sig
Inte tömma! Bara byta till en ny säkerhetsventil.
Trycket redan 0 bar så det kommer inte ut mer än lite vatten så länge man inte släpper in luft i systemet.
Vattnet i systemet skall man var rädd om då det är rent H2O och inte orsakar rost i elementen.
Kranvatten innehåller extra syreatomer som gör att elementen och rören rostar inneifrån men det upphör när det det blivit till FeO= rost molekyl.
Trycket redan 0 bar så det kommer inte ut mer än lite vatten så länge man inte släpper in luft i systemet.
Vattnet i systemet skall man var rädd om då det är rent H2O och inte orsakar rost i elementen.
Kranvatten innehåller extra syreatomer som gör att elementen och rören rostar inneifrån men det upphör när det det blivit till FeO= rost molekyl.
kollat att manometern övh. fungerar - något borde röra på sig och darra en smula när man tex fyller på vatten - är det helt stumt (dvs darra inte det minsta även om trycket är så högt att det börja spola i säkerhetsventilen) så kan man misstänka att den är paj av nån orsak eller igensatt i någon tillopp till denna
Manometern ökar när man fyller på men sedan sjunker den sakta ner till 0 på ett antal veckor.
Angående byte av ventil så ser jag inte hur jag skulle byta utan att systemet töms. Är det brukligt att man har en avstängnings ventil mellan expansionskärl och resten av systemet för det har inte jag.
Angående byte av ventil så ser jag inte hur jag skulle byta utan att systemet töms. Är det brukligt att man har en avstängnings ventil mellan expansionskärl och resten av systemet för det har inte jag.
Det kan inte rinna ut vatten så länge det inte kommer in luft i systemet. Om nu mätare är hel och visa 0 bar.J Jörgen2 skrev:
Visst det det kommer ut lite vatten men det är bra att sätta tumme för och förhindra att luft "klunkar" in.
Bara om vattenpelare är högre än 10m för då kokar kallvatten det på toppen.
Jämför med skolans fysisklabb med kran vatten under en vakuum kupa det kokar.
Redigerat: