45 640 läst · 24 svar
46k läst
24 svar
Varför prisolrör?
Sida 1 av 2
Så prisolrör är att föredra?
Idag sitter det prisolrör men jag skall flytta diskbänken ca: 1 meter. Har tänkt mig att kapa rören i källaren (där de går upp i köket) och sätta på ballofix och efter dessa de nya rören. På "Classe" har de endast rörböjare för 12 mm och 15mm. Mina rör är 12 mm (exkl prisol) och 12 mm prisolrör är vad jag förstår mer än 15 mm i diameter.
Behöver man rörböjare för prisol?
Är det något mer jag skall tänka på?
Idag sitter det prisolrör men jag skall flytta diskbänken ca: 1 meter. Har tänkt mig att kapa rören i källaren (där de går upp i köket) och sätta på ballofix och efter dessa de nya rören. På "Classe" har de endast rörböjare för 12 mm och 15mm. Mina rör är 12 mm (exkl prisol) och 12 mm prisolrör är vad jag förstår mer än 15 mm i diameter.
Behöver man rörböjare för prisol?
Är det något mer jag skall tänka på?
Vill du ha snygga böjar som tål att tittas på finns det ju rörböjare för 12 mm prisolrör. Sitter dessa i källartaket hade jag inte ens funderat på att köpa en sådan. (Om du nu inte ska ha den till mer rörpul.) Rören går att böja med handkraft, men se till att inte "klämma till" röret så det blir platt. Böj runt något runt.
// En som också började vvs-karriären i sommarstugan...
// En som också började vvs-karriären i sommarstugan...
Den stora fördelen med en rörbockare till Prisolrör är de snäva böjar man får med dylikt verktyg. Prisol skall om möjligt ej dragas "synligt" då det ser klåpigt ut pga. att det ej går att få helt rakt.
Sedan finnes det olika kvaliteer på rören,god kvalite igenkännes genom tjock och fast sittande isolering=lätt att bearbeta utan veck eller andra skador.
Dålig isolering är tunn och sitter löst på röret.
Sedan finnes det olika kvaliteer på rören,god kvalite igenkännes genom tjock och fast sittande isolering=lätt att bearbeta utan veck eller andra skador.
Dålig isolering är tunn och sitter löst på röret.
Har kollat runt lite och när det gäller pris verkar Biltema vara billigast, men hur är det men kvaliteten? De skriv bl.a. att rören ej är godkända för inbyggnad - vad menas med det?
Var rekommenderas det att man köper rör?
Hur använder man stödhylsor?
Var rekommenderas det att man köper rör?
Hur använder man stödhylsor?
Det menas att de ej är godkända för inbyggnad.Digo skrev:
Riktiga prisolrör med tjock och tätt sittande isolering är godkända för inbyggnad.
Denna isolering är vattentät och skall leda ut vattnet till en av rörets ändar om kopparröret brister.
Observera att prisolrör med skadad plast ej får monteras inbyggt då man förlorar ovanstående funktion. En del miffon skalar prisolen för att kunna bocka snäva böjar med vanliga verktyg. Sedan bygger de in rören, "de är ju godkända för inbyggnad ju".
Biltemas har en lös sladdrig isolering som bara påminner om prisol.
Inget fel på röret i sig, om man inte ska bygga in det dolt så duger det bra.
Använd alltid stödhylsa till prisol och andra glödgade kopparrör. (mjuka- böjbara)
Rören kollapsar och skarven läcker annars.
Mvh
Ballofix om du skall ha ventilen synlig, tex i badrum. Annars går det bra med en betydligt billigare kulventil enligt bild nedan. Just den här kopplingen med 12 mm klämringskopplinar i båda sidorna kostar 87 kr. En kulventil med inv R15 i båda sidorna kostar 45 kr. Källa: RINKABY RÖR AB : webbutik Snika bör man aldrig med rör och rörkopplingar.