Byggahus.se
Varför är det så? Varför inte 90 grader tex?

Är det laddomatventilen du tänker på ?Man vill ju att pannan skall vara varm men inte kokhet samtidigt som man vill att tankarna skall laddas så hett som möjligt,

Troligen är det en standardventil för bilmotorer...eller ? kylningen skall där, liksom helst även i en vedpanna starta innan det kokar, men med en viss säkerhetsmarginal. Man har väl valt en vanlig pryl med standardvärde. Det skall ju heller inte bli så varmt i pannan att dess överhettnningsskydd stannar pannfläkten eller utlöser en SYR ventil

Så 78 grader kanske inte är optimalt för alla? Kanske har riktats för lite uppmärksamhet åt laddningstempen?

När jag använder 78°C termostaten och laddomaten står på läge 2 då får jag en laddtemp på 90°C.
Det tycker jag är rätt lämpligt för om jag inte har lagt in precis rätt mängd ved så att det slocknar exakt när tanken är fulladdad 90°C uppe och nere så kan laddomaten gå ett varv till utan kokning då blir tempen ca 95-100°C högre än så tycker jag inte att det är någon mening att ladda.
Om jag istället skulle använda en 87°C patron då skulle jag ju ha en laddning på första varvet som ligger på ca 96-98°C jag är tveksam till att det finns plats för ett ev andra varv då och man vill ju inte ge sig innan tankarna är fulla.
Sedan är det ju kokskydd och syrventiler som sätter käppar i hjulen om man skall ladda med så hög temp de flesta kokskydd och syrventiler slår till runt 95°C.

90 grader på 1 runda?? Jag laddar med 80 som det är på termostaten. Måste köra igenom 1 gång till om jag ska komma upp i 90. 2 gånger för högre. Pumpen står i läge 3. Bör jag sänka? Enligt termoventiler ska den ju vara på 3.

_ap_
Du kan pröva att sätta i en 87* patron, för sänker man pumpen får man ju lägre flöde genom panna och då blir risken ännu större att den kokar på varv 2
Allt beror på vad för panna man har och typ av laddpaket.
På det paketet jag har har pump hastigheten liten betydelse för laddtempen
skiljer bara någon grad mellan 2:an och 3:an, termovar kör jag med.
Har sett att dom med laddomat21 kan sänka pumpen och få högre temp
vilket är lite konstigt på mitt paket är det bara tempen in i pannan som blir kallare
om jag sänker pumpen, tempen ut är nästan samma.

_ap_ skrev:
Du kan pröva att sätta i en 87* patron, för sänker man pumpen får man ju lägre flöde genom panna och då blir risken ännu större att den kokar på varv 2
Allt beror på vad för panna man har och typ av laddpaket.
På det paketet jag har har pump hastigheten liten betydelse för laddtempen
skiljer bara någon grad mellan 2:an och 3:an, termovar kör jag med.
Har sett att dom med laddomat21 kan sänka pumpen och få högre temp
vilket är lite konstigt på mitt paket är det bara tempen in i pannan som blir kallare
om jag sänker pumpen, tempen ut är nästan samma.
Vad laddar du med för grader?

_ap_
kring 90* laddtemp, retur panna 65* pumpen på 3:an
Arimax 35 panna.

Problemet med termostaterna är att de flesta typerna har ett P-band på ca 10°C, dvs de öppnar inte fullt förrän temperaturen ligger 10°C över deras märkvärde. Detta är ju bra med tanke på att de inte ska pendla.

Det borde däremot kunna vara bra att köra 87°C varianten och bara "ett varv" som ni kallar det, då drar man nytta av att man kan blanda in mycket kallt returvatten samtidigt som laddtemperaturen ger stor difftemp och därmed stor effekt.

Energin som ska lagras i tanken är ju oberoende av antal varv, däremot är det ju lättare för utrustningen att bemästra pannans effekt om det finns kallare returvatten tillgängligt.
En laddomat med 87°C termostat och pumpen på läge 2 borde nog vara bra för 1-1.5 varvseldning.

Termovar hanterar nog detta lite bättre, de har ju en lite annorlunda utformning i ventilen.

Om man nu skulle använda sej av termostat på 87grader Eller kanske 83 måste man ju vara lite mer noga mer iläggen så att pannan inte går i kok, men det borde ju vara bättre att ladda varmast möjligt plus lite utrymme för "lite för mycket ved i sista ilägget"?

Pumpen. Varför borde man inte köra på läge 1 om man kan? Borde ju vara ännu bättre för skiktningen vid laddning. Och återigen. Varför ska det vara läge 3 enligt termoventiler. Hmm.

Man vill ju hitta den där perfekta balansen mellan panneffekt, laddningstemp och flödeshastighet för att få ut mest.

Jag bara funderar... :/

Redigerat:
_ap_
Med läge 1 på pumpen skulle kanske returen in i panna sjunka så mycke att det blir skadligt.
Med lågt flöde måste det ju vara en jätte stor temp diff för att effekten ska hinna iväg.
Jag körde med 87* för att jag inte fick tanken full med ett ilägg men ett ilägg räckte ett dygn.

Energin som pannan producerar är densamma om du förbrukar lika mycket ved.
Så laddtempen spelar ju egentligen ingen roll.
Om du laddar halva tanken med 100°C vatten eller nästan hela med 80°C på ett ilägg spela ju ingen roll du har fortfarande samma energi mängd lagrad i tanken.
Ju lägre hastighet du kan köra laddpumpen på desto bättre för skiktningen i tanken blir lägre flöde och mindre omrörning (dock är detta under debatt vissa påstår att flödet inte påverkas nämnvärt).
Nackdelen med höga laddtemperturer är större värme förluter i rör/tankar/laddomat.

Jo så är det ju givetvis men om man kan ladda HELA tanken med 100 grader( hur gör ni gradtecknet??) så räcker det ju det längre. Blir ett extra ilägg men o andra sidan blir det färre uppstarter och hos mej skulle iaf värmen i tanken användas innan den strålat iväg. Finns ju ingen vad jag vet som laddar med en 72 graders termostat.

Om det nu är så som "någon" säger att skiktningen inte påverkas nämnvärt så sparar man iaf el. Finns ingen anledning att köra på läge 3 om det räcker med 1. Diskuteras det i en annan tråd?

kricken_ skrev:
Ju lägre hastighet du kan köra laddpumpen på desto bättre för skiktningen i tanken blir lägre flöde och mindre omrörning (dock är detta under debatt vissa påstår att flödet inte påverkas nämnvärt).
Nej nej nej...
Pumpen sitter innanför termoventilen, på pannans sida. Pumphastigheten har bara betydlese för hur fort vattnet cirkulerar inne i pannan. Termoventilen bestämmer hur mycket av vattnet som ska tryckas ut i tanken. Det påverkar inte skiktningen på något sätt.
Har man hög effekt på pannan måste man köra på hösta fart för att temperaturen inte ska bli för hög.
På min 70kW panna har jag till och med fått byta till en kraftigare pump för att få flödet att räcka till. Den kokade med orginalpump.
OM flödet ut mot tanken skulle bli för högt av någon oförklarig anledning skulle temperaturen på röret till tanken sjunka. Men håller den temperaturen konstannt är det bara att gasa på pumphastigheten. Hög fart på vattnet i pannan skonar pannan från lokala kokningar och jämn temp mellan botten och toppen på pannan. Längre livslängd på pannan.
Man ska vara försiktig med att ta in för låg retur temp i pannan, finns risk för kondens. Rostrisk.

Mats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.