28 669 läst ·
93 svar
29k läst
93 svar
Varför och hur vattenläcka? Snälla hjälp mig förstååå!!!
Det var den märkligaste installationen av en ytterdörr jag sett. Kan inte vara gjord av någon professionell hantverkare/byggare.
Såvitt jag förstår går det inte att "reparera" utan man får ta bort den helt eller göra en fullständig nyinstallation av en korrekt utförd dörr/dörrhål.
Med tanke på det skulle jag själv genast ta kontakt med kunnig hantverkare för att fixa en nödlösning för vatteninträngningen. Dvs vad som helst i princip eftersom det kommer att ändå tas bort i o m den permanenta lösningen som ju kan dröja gissar jag (eftersom det lär vara väntetid för seriösa hantverkare/byggfirmor). Speciellt m t p att det är vinter snart.
(Funderar - amatörmässigt - om inte lösningen kan vara att "hugga upp" in till (lätt)betongväggen och fästa en plåt/bleck direkt mot den med tätning ovanför dörren/dörröppningen. Eftersom det troligen läcker innanför putsen.)
Såvitt jag förstår går det inte att "reparera" utan man får ta bort den helt eller göra en fullständig nyinstallation av en korrekt utförd dörr/dörrhål.
Med tanke på det skulle jag själv genast ta kontakt med kunnig hantverkare för att fixa en nödlösning för vatteninträngningen. Dvs vad som helst i princip eftersom det kommer att ändå tas bort i o m den permanenta lösningen som ju kan dröja gissar jag (eftersom det lär vara väntetid för seriösa hantverkare/byggfirmor). Speciellt m t p att det är vinter snart.
(Funderar - amatörmässigt - om inte lösningen kan vara att "hugga upp" in till (lätt)betongväggen och fästa en plåt/bleck direkt mot den med tätning ovanför dörren/dörröppningen. Eftersom det troligen läcker innanför putsen.)
Har noll koll på BRF och vart ansvarsområdena ligger, bor i villa och ansvarar för allt inför styrelsen (=frugan)
Men är det inte föreningen som ansvarar för utvändiga fasader, fönster och ytterdörrar?
Men är det inte föreningen som ansvarar för utvändiga fasader, fönster och ytterdörrar?
Tycker att man ser att det runnit på fasaden under taket, fyllt i med blå linjer:A AG A skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med andra ord kan man göra en tillfällig "fullösning" genom att täta med silikon i bakkant av taket.
Sedan måste givetvis dörren plockas bort och flyttas in 5-10 cm i fasaden.
Jag har flera gånger sagt, och förklarat att det nästan omöjligt kan vara orsaken till läckan. För även OM det läcker lite bakom taket, så är det alldeles för lite för så mycket vatten, som bilderna visar, ska kunna komma in. Nej, oavsett om dörren är felmonterad, så är inte det eller taket orsaken till läckan.Anna_H skrev:
Om du kollar på fodret så ser du att typ alla rinningar på väggen förutom ett fortsätter ner på fodret. Det ser även ut som att det är några rinningar på fodret inte har några rinningar på väggen.Anna_H skrev:
Håller med förutom om silikonet. Silikon är kass till det mesta utom våtrum. Sikaflex eller motsvarande är mycket bättre.Anna_H skrev:
Hej, utöver det föreslår jag att du lägger takmassa ovanför taket mot väggen och fyller ut de vertikala skarvarna. Dåtror jag du blir av med läckaget. Sedan måste man flytta dörren längre in i fasaden och addera en dropplåt. Taket lutar nog inte åt fel håll. Det är bara en synvilla som bilden är tagen. Ta ett kort från sidan.Ossian K Olsson skrev:
Synd att du inte läste HELA mitt svar innan du skällde ut mig.A AG A skrev:Jag har flera gånger sagt, och förklarat att det nästan omöjligt kan vara orsaken till läckan. För även OM det läcker lite bakom taket, så är det alldeles för lite för så mycket vatten, som bilderna visar, ska kunna komma in. Nej, oavsett om dörren är felmonterad, så är inte det eller taket orsaken till läckan.
Backa, och be sedan om ursäkt.
Tack på förhand.