P.Öberg skrev:
Taket ligger bara an mot putsen(har monterat flera av dessa tak) så vatten tar sig in bakom när fasaden blöts ner ordentligt. Hade man tagit sig tid att fräsa in taket eller ett bleck ovan taket hade säkert det hållit det tätt mot den annars helt felaktiga dörrmonteringen. Vilket flera redan sagt.

Löser man det inte själv tar försäkring troligt golv(ytskikt inne). Minus ev ålderavdrag.
Själva dörren och tak m.m bryr de sig inte om.

Fuktmätning i parkett men det finns även fukt under och beroende på konstruktion så olika stor insats. Bara kämpa på !
Tusen tack för svar! Tror du man kan mura igen dörrhålet (även fasaden vill vi ev. slipa bort lägga på nytt murbruk och sedan måla) kan man göra det denna årstid eller bör man vänta till våren?

Walle85 Walle85 skrev:
Jag tycker att det ser ut som att det runnit vatten mellan fasad och taket. Men kanske är något annat som gör dessa ränder och vad sol ser ut som droppar på dörren.
[bild]
Tack snälla för svar:)

J Jansson69 skrev:
Sedan är ytskiktet skadat på fasaden, är det lättbetongselement med puts på?
Sedan det som har nämnts innan att taket lutar in mot väggen är väl sådär..
Hej, tack snälla för svar, ja det är lättbetong med puts på, är det fel också ?

Ossian K Olsson
Dörr med överhäng och rödfärgad markering runt ramen för att indikera behov av latexfog för att stoppa vattenträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är bara en nödlösning, men jag hade gått ut med en gång och lagt en rejäl sträng latexfog där jag målat rött för att förhindra att mer vatten tränger in. Sen tagit bort taket, det lutar åt fel håll som även någon annan tagit upp.

• Gilla
aabbe och 4 till
  • Laddar…
J
B BH40 skrev:
Hej, tack snälla för svar, ja det är lättbetong med puts på, är det fel också ?
Ja att putsen och färgen saknas så blir det ju läckage rätt in lättbetong är som en svamp, suger åt sig vatten..

• Gilla
BH40
  • Laddar…
J
P.Öberg skrev:
Taket är som en svag halvmåne utåt. Jag tror det bara upplevs luta mot fasaden på bild. Men det spelar ju ingen roll nu egentligen
Det roliga är att du talar om att det inte lutar åt fel håll när jag tar upp det minst två andra har sagt det samma och deras inlägg har du gillat så hur ska du ha det?

J
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Detta är bara en nödlösning, men jag hade gått ut med en gång och lagt en rejäl sträng latexfog där jag målat rött för att förhindra att mer vatten tränger in. Sen tagit bort taket, det lutar åt fel håll som även någon annan tagit upp.
Dock inte latex utomhus utan utomhusfog, tex.

• Sikaflex 591 fogmassa för utomhusbruk, 300 ml, med etiketttext och bild av båtillustration. Passar marina tillämpningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
J Jansson69 skrev:
Det roliga är att du talar om att det inte lutar åt fel håll när jag tar upp det minst två andra har sagt det samma och deras inlägg har du gillat så hur ska du ha det?
Jag kan ju gillat delar av vad de skriver utan att ta mig tid att skriva ut vad.
Så nu ska jag trycka gilla på ditt med då jag gillade övrig du skrev såklart.

B BH40 skrev:
Ja det är helt katastrof :( blir så less. Tack snälla för ditt svar, jag har ingen aning om hur tjock lättbetonget är men det ska vara blå betong har jag fått till mig. Det är inomhus lister och ja…katastrof. Tusen tack för att du tog dig tid att skriva.
blåbetong😂

Och priset för bästa trolltråd 2025 går till..

• Gilla
  • Haha
Solvillan och 1 till
  • Laddar…
J
P.Öberg skrev:
Jag kan ju gillat delar av vad de skriver utan att ta mig tid att skriva ut vad.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Börja med att riva bort taket då det ser ut att luta inåt på dina bilder sen är dom som påpekats tidigare att dörren sitter för långt ut i ett lättbetonghus.
Att gilla ovanstående inlägg och tro tvärtemot att det inte lutar inåt ger inte något trovärdigt budskap!

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Ok tack, ska glra fet, men visst nåste det torka upp ordentligt eller menar du att jag kan göra det nu?

J Jansson69 skrev:
Ja att putsen och färgen saknas så blir det ju läckage rätt in lättbetong är som en svamp, suger åt sig vatten..
Okeeej nu börjar jag förstå, tack så mycket!

B Boende45 skrev:
blåbetong😂

Och priset för bästa trolltråd 2025 går till..
Eller vad det nu heter, siporex, heter det inte blåbetong menar du?

H Håbbe01 skrev:
Det är en putsad fasad så montage bör likna denna (lånad bild bilfd från medlem arn83)
[bild]
Ok mycket börjar falla på plats, tusen tack för din tid att svara:)

Demmpa Demmpa skrev:
Troligen felaktigt installation. Antingen saknas överblecket mellan fasad och karm, eller så är det felaktigt monterat (monterad utanpå fasaden istället för bakom fasaden som det ska vara.

Nu rinner vattnet längs fasaden ner på ovansidan av karmen å in i huset.

Bild från utsidan behövs.
Tack för svar, ja det verkar som att det är heltokigt monterat, tror du man kan mura igen etc. i detta väder eller behöver man vänta till vår?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.