Det kan bli en dyr historia det där.

• Gilla
BH40 och 1 till
  • Laddar…
Eller billig!

Upp med bilder nu TS.
/W

• Gilla
BH40
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Det kan bli en dyr historia det där
Har oxå tänkt på det, ifall fukt skulle sprida sig i mellanväggar etc. Vilka konsekvenser tror du kan bli av detta?

J Jensa86 skrev:
Du får ta bilder utifrån för att vi ska kunna se vart det kommer ifrån.

• Vit dörr med glas i mitten sitter på en betongvägg. En liten skärmtak ovanför dörren. En hopfällbar stege står lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överliggande baldakin med metallfästen ovanför en ytterdörr med laminerat glas, med skadad puts på väggen.
    Skapa konto
  • Vit dörrkarm med glasfönster ovanför en betongplatta. Nedanför växer grönska och grus ligger längs husets grund.
    Skapa konto
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Troligen felaktigt installation. Antingen saknas överblecket mellan fasad och karm, eller så är det felaktigt monterat (monterad utanpå fasaden istället för bakom fasaden som det ska vara.

Nu rinner vattnet längs fasaden ner på ovansidan av karmen å in i huset.

Bild från utsidan behövs.

• Vit dörr med glas och metallhandtag, placerad under ett glastak på en grå fasad. En metallstege står lutad mot väggen intill dörren.
    Skapa konto
  • Vit dörr med glasruta under ett skadat väggparti och skyddstak i metall.
    Skapa konto
  • Vit fönsterkarm av plast med glasruta, omgiven av vit vägg. Under fönstret syns grönskande växtlighet och grus.
    Skapa konto
tommib tommib skrev:
Mura? Vad är det för fasadtyp?

Jag håller med övriga, dörren är felmonterad. Som sagt bilder imorgon i dagsljus. Måttsatt ritning, allra helst en konstruktionsritning av väggen hjälper också.

• Vit altandörr med frostat glas låg nära marken, omgiven av växande grönt gräs och småsten vid husets grund.
    Skapa konto
  • Tak ovanför dörr, fastsatt med metallbeslag, på en vägg med skadad puts.
    Skapa konto
  • Vit dörr med glasfönster och ett modernt plåttak ovanför. En stege står lutad mot väggen bredvid dörren.
    Skapa konto
B BH40 skrev:
Hej!
Bor i radhus och förre ägaren lät sätta i en ytterdörr på gavel sidan. Den är helt genomblött och det droppar in vatten från taket, vad kan detta bero på och vad kan göra åt det?
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Eller billig!

Upp med bilder nu TS.
/W

• Vit dörr med glasfönster på putsad fasad, metallskärmtak och stege lutad mot väggen.
    Skapa konto
  • Vit dörr med glasruta under ett fönsterbleck och tak med metallfästen på fasad; väggen har sprickor och skadad puts.
    Skapa konto
  • Vit dörrkarm och frostat glas ovanför en betonggrund med grus och grönska i förgrunden.
    Skapa konto
H
J Jocke Best skrev:
Han menar de mörka springorna i träet
Ok! Det tyder väl på att vatten har runnit ner i skarvarna, trä mörknar ju av vatten. Är det nyss som de har uppkommit så får man torka upp och lägga press så att inte parketten reser sig. Har det runnit länge, vad finns under parketten? Åtgärd efter vilket underlag parketten ligger på.

Redigerat:
ser utsom vanligt innedörrfoder ^^ och klassiska lite fog ovanpå och inget extra på eftermoterad överhäng samt liten spruken fasad

pilsnerbygge i mina ögon ^^

• Gilla
TheGame och 19 till
  • Laddar…
Det är ut som att nån typ av fog lossnat i skarven ovanför entretaket. Där har du säkerligen orsaken till att vatten rinner in.
Ta dit en erfaren byggare så kikar de på problemet och löser det.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Fast en korrekt monterad ytterdörr ska inte behöva något tak för att stoppa vatten från att läcka in, så att fixa taket löser inget långsiktigt

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
För mig ser det ut som en dörrinstallation man gör inomhus, som andra redan sagt. Det ska vara tätt även utan skyddstak.

Edit. Sedan måste man undra hur de tänkt med en dropplåt (eller vad det heter) nertill som hänger i luften? På en dörr man ska gå ut och in genom?

Öppna dörren och ta bild på tröskeln.

• Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
Jag tror det trängt in vatten många gånger redan så fort det varit lite vind från "rätt" riktning samtidigt som det regnat, därav missfärgningen i parketten. Dörren är helt enkelt helt fel installerad för utomhusbruk, sen kanske de satte ett tak ovanför för att mildra symptomen. Men slutsatsen blir att den som gjorde detta har ingen aning om hur man ska göra. (Vilket jag heller inte har on jag ska vara ärlig, jag vet bara tillräckligt mycket för att inse hur fel detta är...)

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Även jag tror att huvudproblemet är gummifogen som hänger utanför väggblocken. Men sen är det ju inte mycket rätt i övrigt heller.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B Boende45 skrev:
Du kan inte förutsätta att alla kulturer handlar och beter sig den svenska.
Fuktskador har inget med kultur att göra, inte sunt förnuft heller…

• Gilla
AMR74 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.