Jag har lite problem med en pelletspanna av äldre modell från EcoTec. I korthet så matar den på pellets in till brännaren alltför snabbt, vilket innebär att all pellets inte hinner förbrännas tillräckligt mycket innan den puttas ner i askbehållaren.

Nyligen var en pelletsexpert här och han minskade matningen på internskruven från 60% till 50%. Detta verkar dock inte ha gjort någon större skillnad.

Enligt pelletsexpertens kollega så bör man inte minska matningen mer än så.

Själva förbränningen sker synbart bra: Det brinner väldigt intensivt och det ser inte ut att vara några problem med syretillförsel eller liknande.

Mitt problem uppstår enbart när termostaten för varmvattnet går under en viss temperatur (ca 72 grader) och systemet då kör igång för att få upp vattentemperaturen till ca 85 grader igen. Det är då som det matas på en massa pellets! Under tiden som temperaturen dock går ner till tröskelvärdet (dvs 72 grader) så verkar inga pellets matas på, åtminstone inte i någon större utsträckning, utan då ligger det mest och glöder.

Kan man sakta ner internmatningen ännu mer (trots att experten avråder), eller kan man på något annat sätt minska mängden halvförbränd pellets som hamnar i asklådan?

Kort sagt: Varför matar pelletspannan på för mycket pellets?

(Jag bifogar instruktionerna för internskruven).

• Dokument med text och diagram som beskriver programinställningar för en process eller brännare, troligen i en manual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade en brännare för 5-7 år sen och det som slår mig är att du kan kolla sensorn som kollar att låga finns inte är igentäppt.

• Gilla
andersfrick
  • Laddar…
Nu kom jag på en sak till. Jag tror att brännaren känner tillbakaglöd tror jag det kallades och matar ut den pellets som finns för att eliminera glöd in bakåt i förrådet. Det beror isåfall mest troligt på slitna lameller i brännaren. Tror faktiskt det hände mig, det är slitdetaljer

• Gilla
andersfrick
  • Laddar…
Släng ut skiten!
En bekant blev med en Ecotec vid ett husköp för ett antal år sedan.
Trots ett antal besök av servicetekniker så blev det aldrig någon ordning på den så den åkte ut ganska fort.

Ecotec är en av de bästa brännarna. Men då ska de helst vara av senare modell. De allra första A3 hade knappast någon styrning alls.
Som ofta saknas det uppgifter om brännarmodell och panna - typ och model.
Är brännaren en A3, vilket står på kåpan kan den lätt bytas ut mot en begagnad A4 eller Bioline.

G Granström2 skrev:
Ecotec är en av de bästa brännarna. Men då ska de helst vara av senare modell. De allra första A3 hade knappast någon styrning alls.
Som ofta saknas det uppgifter om brännarmodell och panna - typ och model.
Är brännaren en A3, vilket står på kåpan kan den lätt bytas ut mot en begagnad A4 eller Bioline.
Ja, det är en A3. Tack för tipset om att byta just den delen!

snaggletooth snaggletooth skrev:
Släng ut skiten!
Trots ett antal besök av servicetekniker så blev det aldrig någon ordning på den så den åkte ut ganska fort.
Ett väldigt handfast tips - tack för det! :)

snaggletooth snaggletooth skrev:
Släng ut skiten!
Min Bioline 20 från 2006 tuffar på än… får nya slussvingar årligen och ett par droppar symaskinsolja. :cool:

A Avarell_Dalton skrev:
Nu kom jag på en sak till. Jag tror att brännaren känner tillbakaglöd tror jag det kallades och matar ut den pellets som finns för att eliminera glöd in bakåt i förrådet. Det beror isåfall mest troligt på slitna lameller i brännaren. Tror faktiskt det hände mig, det är slitdetaljer
Ingen dålig gissning. På min Bioline finns en termokontakt som bryter vid så kallad Bakvärme och larmar. Den ska då köra in mer pellets för att strypa glöden bakåt. Om du har termokontakt kan du undersöka dess funktion och eventuellt byta ut den eller återställa den. Kontrollera draget på pannan och lufttillförseln i pannrummet.

Min termokontakt var paj och i kombination med gamla slussvingar och dåligt drag i pannan under oktober så tog glöden bakvägen. Lösningen blev nya slussvingar och öppen källardörr tills utomhustemperaturen sjönk till 5 grader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.