Vi har flyttat in i en cirka 5 år gammal lägenhet med några dimrar. Jag har provat en taklampa med gamla traditionella glödlampor (inte LED). Det går bra att reglera ljuset upp och ner men den maximala ljusstyrkan är för svag.

Skall det vara så?

Vad beror det på?

Vet inte vad det är för dimmer men vissa kan man väl ställa min och max nivån på.
Kanske kan vara att någon ställt ner max.nivån

MultiMan
Hur hög är den totala effekten på din nya lampa jämfört med den tidigare? LED drar 85% mindre ström och en dimmer anpassad för LED kanske inte klarar effekten. Vad är det för dimmer och hur hög effekt på nya lampan som sagt.

Det borde handla om någon maxinställning. Ta reda på vilken typ av dimmer det är, du får troligen montrea bort fronten, så bör du se en typbeteckning. Och googla efter instruktioner.

Dede77 Dede77 skrev:
Vet inte vad det är för dimmer men vissa kan man väl ställa min och max nivån på.
Kanske kan vara att någon ställt ner max.nivån
Jag bifogar en bild på dimmern utan lock. Jag kan inte se någon inställning av max eller min. Kanske måste man öppna mer? Det står PL1403a men jag hittar ingen sådan dimmer när jag googlar. Jag provar med en 40 W gammal glödlampa (inte LED).

• Dimmer utan lock med modellbeteckning PL1403a, ingen max- eller mininställning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar att det är en dosdimmer som ligger bakom det du ser på bilden.
För det ser ut som du har en knapp som du kontrollerar lampan med.

Fairlane
Det du visar är bara knappen. Dosdimmern kan vara bakom, eller uppe vid lampan, eller någon annanstans. Är det i Sverige, med tanke på den fyrkantiga dosan?

När jag skrev om att ta av fronten, så antog jag att det gällde en vanlig dimmer med knapp att vrida på. Nu ser det ut som en dimmer som styrs med fjäderbelastad knapp?

I så fall är detta bara en brytare med fjäder som vi ser. Själva dimmern är en "puck" som kan finnas i dosan bakom brytaren, men den kan sitta var som helst mellan denna brytare och lampan. Ex. i takdosan, eller ngn kopplingsdosa uppe vid taket. Det gåre en styrtråd från brytaren till dimmern.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MultiMan
Fairlane Fairlane skrev:
Det du visar är bara knappen. Dosdimmern kan vara bakom, eller uppe vid lampan, eller någon annanstans. Är det i Sverige, med tanke på den fyrkantiga dosan?
Jag gissar på Portugal eller Spanien.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det är Sverige. Ett hus i Nacka, byggt av JM

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.