Vi byggde ett nytt hus och har nu bott där i två år. I badrummet på plan 2 som är belagt med kakel och klinker så har några klinker plattor lossnat. Firman som gjort badrummet har varit där och kan inte förklara vad som hänt med de har tagit bort plattorna och limmat dit de lösa i stället. Nu har fler plattor börjat lossna. Firman har gott rykte och är anslutna till GVK.
Intressant var att plattorna var helt lösa och underlaget känns fast under plattan. Det ligger vattenburen golvvärme underst som är flytspacklat, sedan ligger det elvärme som också är flytspacklad. Det borde innebära ett massiv platta 3 - 5 cm. Under detta ligger 22 mm spånskiva och bjälklag på 220 mm, cc30.
Så här såg det ut under plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ritning över badrummet och ritning hur det ser ut på planet under om det kan ha någon påverkan
Logga in
Skapa konto
Plan 2
Logga in
Skapa konto
Plan 1
Vad kan ha hänt?
Har fixet fått "skinn" eller kan det vara fel på fixet/plattan?
Är underlaget inte tillräckligt fast?
om man tittar nära på bilderna ser de ut som bruket har krakelerat överallt. Kanske rör sig golvet så att plattorna släpper?
Jo det såg jag och det är massa små sprickor i fixet, enligt plattläggaren ser fixet så ut när det torkat. Vad skulle eventuella rörelser bero på? Att trä rör sig förstår jag men så pass mycket att detta sker. Det är ju ändå en rejäl kaka flyt under och den känner man ingen svikt i när plattan var borta.
Ingen plastmatta, i ordning underifrån: bjälklag, 22 mm spånskiva, primer, vattenburen golvvärme, flyt, elvärme, flyt, tätskikt LIP, fix, klinker. Tror inte jag missat något
Var golvvärmen på när ni la på klinker? Eller någon gång under de första veckorna? Jag har sett att fix spricker om det torkar för fort eller om underlaget är för varmt.
Var golvvärmen på när ni la på klinker? Eller någon gång under de första veckorna? Jag har sett att fix spricker om det torkar för fort eller om underlaget är för varmt.
Nej, det var avstängt iaf 2 månader både el och vatten, dock var värmen i bottenplattan på våningen under igång men det ska väl inte påverka.
Ja det är helt klart en av mina teorier, att det är något fel med fixet. Dock sitter det som berget i underlaget men plattorna lossnar från det. Kan det kanske ha legat för länge från utkamning tills plattan lades på plats..
låter märkligt att fixen ska spricka när den torkar. De betyder ju att dess styrka och vidhäftning försvinner.
Ja jag tyckte det var en lite konstig förklaring. Om vi förkastar den förklaringen och säger att det beror på rörelser, det drabbade området ligger precis över hallen om ni tittar på bilderna i mitt första inlägg. Kan det vara så att bjälklaget sviktar, det är iaf uppskattningsvis en spännvid på 4 meter från yttervägg till nästa bärande vägg i bjälklagets riktning. Kan det bli svikt på 4 meter på 45x220 plus limmad och skruvad spånskiva, kan förklaring finnas där?