personstar

Varför löser motorskyddet till vattenpumpen ut?

4k läst  5 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Har fått problem med att motorskyddet till vår 3-fas pump slår ifrån ( 4 ggr senaste två dygnen) . När man återställer det så fungerar pumpen igen. Ett par gånger har den jobbat upp tryck i vanlig takt men ett par gånger har det gått långsammare än vanligt.

Vi har borrad brunn och pumpen sitter på 70 meters djup. Pumpen har fungerat perfekt i 2,5 år och vi har inte haft någor problem med brist på vatten. Det enda trasslet är att den drar upp en del finsand i vattnet.

Har kollat att det är tre faser fram till pumphålet och att det inte är någon vattenläcka i huset som drar tomt i brunnen.

Nu behöver jag fler kreativa förslag på möjliga felkällor (och sätt att felsöka) innan jag plockar ut en rörmokare som får titta på det hela. Är det trots allt dåligt med vatten, är pumpen trasig, eller....?

Tack på förhand!

/ Erik

2. prototypen
    Medlem · Nivå 19
    På den elektriska sidan kan man mäta strömmen i varje fas och se om de är osymetriska, osymetri tyder på kortslutning i motorn. Motorskyddet kan också vara fel på. En duktig elektriker är kanske förstavalet bland hantverkarna i detta fallet.

Dränkbara pumpar har det inte lätt, det är vatten med tryck runt om och inget får komma in genom axeltätningen och elanslutningen, så risken finns.

Protte

3. B
    Medlem Nivå 4
    Tar det lång tid innan pumpen slår ifrån kan det bero på att inloppet till tryckströmbrytaren är igensatt.

Tryckströmbrytaren har en kammare med ett membran i kontakt med vattnet, inloppet till kammaren är litet och sätts lätt igen, ta isär och kolla.

4. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Som sagt, ta dit någon som kan mäta strömmar och spänningar ordentligt, sen kan ju tryckströmbrytaren också vara problemet om den inte släpper igenom alla tre faserna ordentligt, för det är ju den pryl som slits mest.

5. A
    Medlem Nivå 15
    Jag hade ett liknande problem en gång i tiden. Det var just tryckströmbrytaren som var boven. Den bröt ojämnt, så en fas kopplades ifrån ett ögonblick innan de andra. Det räckte för att motorskyddet skulle lösa ut.

6. E
    Medlem Nivå 1
    Tack som vanligt för snabba svar. "Prototypen" var närmast. Det mesta pekar på att det var en koppling i motorskyddet som inte var ordentligt dragen, vilket innebar att tråden förmodligen glappade. Nu verkar allt fungera igen. Ta i trä, jag hoppas att det fortsätter så.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: