Har ett antal lysrör i ett gammalt stall. Det har tidigare fungerat bra men numer så löser jordfelsbrytaren ut efter nån timme när lysrören är igång. Är de inte igång så löser den inte ut. Slår jag på lyset så fungerar det bra i nån timme. Finns inga synliga skador på kablar eller anslutningar. Vad kan vara fel och hur felsöker jag?

Jag misstänker något fel i en armatur. Som aktiveras när det blir varmt, som efter någon timme i drift.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har du även synat de interna ledningarna i armaturerna?
Hur gamla är armaturerna?
Med en läckströmstång kan man identifiera vilken armatur som läcker, om det går att komma åt att mäta. En sådan tång kostar ett antal tusenlappar, och kostanden för den tid en elfirma lägger på en sådan felsökning hamnar nog i samma härad.
Är det 40 år gamla armaturer kan det vara mer lönsamt att byta allihop. Då får du även bort brandrisken från överhettade drosslar.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
A
Koppla ur en rad med armaturer åt gången eller liknande tills du hittar den rad som gör att det löser ut sedan kan du fortsätta koppla ur armaturer på den raden och använda uteslutningsmetoden tills du hittar den felaktiga.

A avh67f skrev:
Koppla ur en rad med armaturer åt gången eller liknande tills du hittar den rad som gör att det löser ut sedan kan du fortsätta koppla ur armaturer på den raden och använda uteslutningsmetoden tills du hittar den felaktiga.
Det är 8 armaturer med 3 rör i varje. Kanske bara ta ur rören för att se?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du även synat de interna ledningarna i armaturerna?
Hur gamla är armaturerna?
Med en läckströmstång kan man identifiera vilken armatur som läcker, om det går att komma åt att mäta. En sådan tång kostar ett antal tusenlappar, och kostanden för den tid en elfirma lägger på en sådan felsökning hamnar nog i samma härad.
Är det 40 år gamla armaturer kan det vara mer lönsamt att byta allihop. Då får du även bort brandrisken från överhettade drosslar.
Ja de är ca 40 år. Kanske bättre att byta alla till led. Hade nån gång tänkt så men så länge de fungerade så kändes det onödigt. Kanske dags nu.

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Jag misstänker något fel i en armatur. Som aktiveras när det blir varmt, som efter någon timme i drift.
Tänker att det kanske började efter jag böt senaste dåliga rör.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
S Sundbomeken skrev:
Det är 8 armaturer med 3 rör i varje. Kanske bara ta ur rören för att se?
Ja, utan rör går det ingen ström genom drosseln som då inte blir varm.

• Gilla
Sundbomeken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.