Varmvattenberedaren började susa för ca 2 månader sedan. Vi åkte på semester i 1 1/2 månad och när vi kom tillbaka låter den ännu mer. Jag trodde först att min man glömt stänga av vattenslangen utomhus ( vi har avtappningskranen utanför tvättstugan) . Har googlat och läst att man kan tömma varmvattenberedaren och på så vis få ut en massa kalk, har stängt av strömmen men det susar fortfarande som om det rann vatten men jag kan inte se något droppande eller rinnande. Min man hör inget (han är döv på ena örat och har tinnitus) och tycker att jag hallucinerar, men jag har nu fått hem en son som bekräftar att det låter mycket om varmvattenberedaren. Jag undrar om det är något jag kan göra själv? Eller måste jag ge upp och kalla en rörmokare? Varmvattenberedaren är 9 år gammal!
Tacksam för tips!

Kalk kan inte orsaka ljudet. Ej heller den vanliga uppvärmningen av pannan.
Ser du om vattenmätaren snurrar/rör sig?

9 år är normalt ingen ålder för en Nibe-panna.

Låter ju som säkerhetsventilen är småöppen å släpper ut vatten.

E etompau skrev:
Kalk kan inte orsaka ljudet. Ej heller den vanliga uppvärmningen av pannan.
Ser du om vattenmätaren snurrar/rör sig?

9 år är normalt ingen ålder för en Nibe-panna.
Vattenmätaren snurrar hela tiden men ser inte att siffrorna på mätaren rört sig nämnvärt

E Eva Helene skrev:
Vattenmätaren snurrar hela tiden men ser inte att siffrorna på mätaren rört sig nämnvärt
Om det lilla hjulet i mätaren snurrar så flödar vattnet. Om det är säkerhetsventilen på beredaren som läcker så borde det vara blött under beredaren.

Du har kollat toalettstolar etc så de inte står och rinner?

Om du känner att du fixar det, så kan du stänga av inkommande vatten med de röda vreden vid vattenmätaren.

Rickard.
E Eva Helene skrev:
Snurrar svarta hjulet så förbrukar du vatten någonstans, själva mätaren rör sig sakta.

Säkerhetsventilen ner i golvbrunnen är första stället att titta på, man får inte göra som det är gjort för att det SKA synas tydligt om säkerhetsventilen släpper igenom vatten.

Rickard. Rickard. skrev:
Snurrar svarta hjulet så förbrukar du vatten någonstans, själva mätaren rör sig sakta.

Säkerhetsventilen ner i golvbrunnen är första stället att titta på, man får inte göra som det är gjort för att det SKA synas tydligt om säkerhetsventilen släpper igenom vatten.
Min man säger att hjulet ska snurra hela tiden och att det är normalt, den snurrar långsamt. Kan inte se att det förbrukat mer än 1 kubik på en vecka. Jag försöker tyda bruksanvisningen som jag hittat på nätet, men förstår inte vilket som är avstängningsventilen?

• Under diskbänk med rör och temperaturventil synlig, letar efter avstängningsventil i vatteninstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
E Eva Helene skrev:
Min man säger att hjulet ska snurra hela tiden och att det är normalt, den snurrar långsamt. Kan inte se att det förbrukat mer än 1 kubik på en vecka. Jag försöker tyda bruksanvisningen som jag hittat på nätet, men förstår inte vilket som är avstängningsventilen?
Det ska snurra om ni förbrukar vatten, svarta hjulet används främst(bara?) som läckage-indikator.

Säkerhetsventilen är den vänstra med vita röret ner i golvbrunnen.

På högra sidan har ni en vakuumventil men jag vet inte om dom kan leva om sådär.

Rickard. Rickard. skrev:
Det ska snurra om ni förbrukar vatten, svarta hjulet används främst(bara?) som läckage-indikator.

Säkerhetsventilen är den vänstra med vita röret ner i golvbrunnen.

På högra sidan har ni en vakuumventil men jag vet inte om dom kan leva om sådär.
Det snurrar konstant, min man har talat med någon på Nibe för en del år sedan som sa att det ska snurra hela tiden. Jag tycker dock att det inte känns normalt.
Vred på säkerhetsventilen medurs som det stod i bruksanvisningen och då händer inget.. Men vrider jag den moturs pyser det ut vatten. Har stått i telefonkö till Nibe i 2 timmar och är nu nummer 2 på linjen, men de kommer väl förmodligen hänvisat till en vvs firma!

Hjulet ska inte snurra hela tiden. Det är inte ett problem för Nibe utan någonstans flödar det in vatten in i huset. Detta ska ni redan ut imho. Låter som ni bör ringa en vvs-firma.

Räkneverket för tusendelar i vattenmäatren indikerar vattenförbrukning i liter.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
E Eva Helene skrev:
Det snurrar konstant, min man har talat med någon på Nibe för en del år sedan som sa att det ska snurra hela tiden.
Det ska definitivt inte snurra konstant då det är en säker indikation på vattenläcka någonstans ( i bästa fall är det bara en säkerhetsventil som läcker ned i golvbrunnen).

E Eva Helene skrev:
Har stått i telefonkö till Nibe i 2 timmar och är nu nummer 2 på linjen, men de kommer väl förmodligen hänvisat till en vvs firma!
Du behöver en VVS-firma. Nibe har ingen supportlinje för privatpersoner precis som att Volvo AB inte lagar bilar, utan hänvisar till en bilverkstad.

• Gilla
Eva Helene
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.