643 läst · 14 svar
643 läst
14 svar
Varför låter mina radiatorer så här och vad kan jag göra åt det?
Hej
Har precis uppgraderat vårt värmesystem med en luft-vattenvärmepump från Panasonic samt radiatorer.
Vi upplever dessvärre stora problem med ljudnivåerna på radiatorerna och varken vår installatör av dessa eller leverantören vet vad det beror på, så jag hoppas att nåt snille här inne kan det här.
Problemet är att radiatorerna börjar brumma när man ställer in termostaten på ett mellanläge (se video). Detta gör att vi antingen måste ha radiatorn avstängd eller helt öppen och det blir då väldigt svårt att reglera värmen i huset. När termostaterna är helt öppna låter det dessutom väldigt mycket när vattnet flödar vilket gör det svårt att somna.
När jag plockar bort termostaten och trycker in piggen långsamt känner jag att den efter ett tag studsar tillbaka och jag antar att det är vad dom skapar brummandet, att piggen studsar tillbaka mot termostaten när den är påkopplad och sen fortsätter slå emot den. Varför detta sker vore väldigt intressant att veta. Jag har testat att cirkulera vattnet i olika flöden och problemet fortsätter även vid flöden så låga som 10 L/min.
Vad tror ni? Allt är nytt, både radiatorer och dragningar till dessa.
Har precis uppgraderat vårt värmesystem med en luft-vattenvärmepump från Panasonic samt radiatorer.
Vi upplever dessvärre stora problem med ljudnivåerna på radiatorerna och varken vår installatör av dessa eller leverantören vet vad det beror på, så jag hoppas att nåt snille här inne kan det här.
Problemet är att radiatorerna börjar brumma när man ställer in termostaten på ett mellanläge (se video). Detta gör att vi antingen måste ha radiatorn avstängd eller helt öppen och det blir då väldigt svårt att reglera värmen i huset. När termostaterna är helt öppna låter det dessutom väldigt mycket när vattnet flödar vilket gör det svårt att somna.
När jag plockar bort termostaten och trycker in piggen långsamt känner jag att den efter ett tag studsar tillbaka och jag antar att det är vad dom skapar brummandet, att piggen studsar tillbaka mot termostaten när den är påkopplad och sen fortsätter slå emot den. Varför detta sker vore väldigt intressant att veta. Jag har testat att cirkulera vattnet i olika flöden och problemet fortsätter även vid flöden så låga som 10 L/min.
Vad tror ni? Allt är nytt, både radiatorer och dragningar till dessa.
Sen så är det ju så med luft vatten vp så ska ju helst dom flesta termostater vara öppen å man ska ställa kurvan på vp så det passar värmen i huset man vill ha. Sen så ska ju det självklart inte låta sådär om man nu vill ställa ner värmen
Oavsett värmekälla ställer man in elementens flöde så att termostaten bara sänker när det blir varmare i rummet än normalt, typ solinstrålning eller annan värmekälla.V Vector skrev:
Det gör man med ventilen på elementets returledning.
Jag kan för lite men det låter som att en möjlig felkälla skulle kunna vara felaktig riktning på flödet. Vill minnas att jag läst om något liknande tidigare. Eftersom allt är nytt så gäller det nog att tänka basic och grundligt från början.
Men vad händer om du lossar alla termostater och kör fritt flöde?
Det är inte felkopplat, de har kontrollerat det två gånger nu.V Vector skrev:
Jag vill testa att sänka hastigheten på flödet ännu mer, men hittar inte vart jag gör det (hittar inte ens en manual för pumpen online). Så här ser det ut längre ned på min innedel (se bild), vet du om det är här jag ändrar flödet? Leverantören skrev det innan han slutade svara.
Grejen är att vi har ett hus där det är mycket varmare på ovanvåningen där vi har sovrummen. Om vi skulle köra samma värmekurva i hela huset skulle det tyvärr antingen bli bastu i sovrummen eller kallt på nedervåningen.V Vector skrev:
Det där låter intressant, har du möjlighet att utveckla? Så här ser min radiator ut, vart sitter ventilen jag ska vrida på?D Dilato skrev:
Redigerat:
Det vore märkligt om det var felriktat efterssom röris har kontrollerat det två gånger nu. Om jag kör fritt flöde blir flödet så högt att det låter och stör tyvärr. Plus att det blir alldeles för varmt i sovrummen....D Dr Benz skrev:Jag kan för lite men det låter som att en möjlig felkälla skulle kunna vara felaktig riktning på flödet. Vill minnas att jag läst om något liknande tidigare. Eftersom allt är nytt så gäller det nog att tänka basic och grundligt från början.
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.
Steg 1:
Injustering av förinställningen/Kv-värdet på varje radiator (i radiatorventilen innanför termostaten) så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje enhet. På så sätt blir det jämn temperatur mellan rummen.
Edit: Kv-värdet bör räknas fram vid projekteringen av värmesystemet.
Steg 2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen), på så sätt blir framledningstemperaturen bara så hög som den måste vara för att ge tillräckligt med energi till radiatorerna/rummen.
Steg 3:
Montering och injustering av termostaterna på radiatorerna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen. På så sätt jobbar värmekällan mest effektivt.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Steg 1:
Injustering av förinställningen/Kv-värdet på varje radiator (i radiatorventilen innanför termostaten) så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje enhet. På så sätt blir det jämn temperatur mellan rummen.
Edit: Kv-värdet bör räknas fram vid projekteringen av värmesystemet.
Steg 2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen), på så sätt blir framledningstemperaturen bara så hög som den måste vara för att ge tillräckligt med energi till radiatorerna/rummen.
Steg 3:
Montering och injustering av termostaterna på radiatorerna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen. På så sätt jobbar värmekällan mest effektivt.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Redigerat:
Blir det för varmt så är det felaktig förinställning och/eller för varm framledningstemperatur.Allaanvnamnupptagna skrev:
Låter det lika mycket på bägge plan?
På jobbet (4 plan) så har jag aldrig upplevt ljud från de två övre planen men nere i botten där jag huserar är det ibland outhärdligt när mina element börjar sjunga duetter med våningen ovanför... Nu vet jag inte hur det låter inne hos kollegan bredvid mig, men kollegor ovanifrån kommer ibland ner och vrider på mina termostater.
Jag har en trä/metall-slöjdsal så det är inte alltid det hörs när det smyger igång, men klassen ovanför har en elev med hörapparater som verkligen märker av det. Tydligen precis rätt/fel frekvenser för apparaten i örat...
Det roliga är att det börjar låta även om alla termostater i den slingan är på max flöde. Yay!
På jobbet (4 plan) så har jag aldrig upplevt ljud från de två övre planen men nere i botten där jag huserar är det ibland outhärdligt när mina element börjar sjunga duetter med våningen ovanför... Nu vet jag inte hur det låter inne hos kollegan bredvid mig, men kollegor ovanifrån kommer ibland ner och vrider på mina termostater.
Jag har en trä/metall-slöjdsal så det är inte alltid det hörs när det smyger igång, men klassen ovanför har en elev med hörapparater som verkligen märker av det. Tydligen precis rätt/fel frekvenser för apparaten i örat...
Det roliga är att det börjar låta även om alla termostater i den slingan är på max flöde. Yay!
Allaanvnamnupptagna skrev:
Ja, behöver förinställningsnyckel, 4360-00.142Allaanvnamnupptagna skrev:
https://www.rskdatabasen.se/kategor...oppel/koppel/tworett-calypso-trv-3-4757674-14
Drift- & Skötselanvisning:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/DOS_14_4757662.pdf
Liknande trådar
-
Varför låter min ytterdörr som att det är storm utanför?
Fönster & Dörrar -
Varför är det högt tryck och varför låter värmesystemet?
Värme allmänt -
Varför låter varmvattenberedare Nibe Cu 200?
Vatten & Avlopp -
varför låter cirkulationspumpen
Värme allmänt -
Varför passar inte adapter MMA M28 till M30 på mina radiatorer?
Värme allmänt