Hej forumet!
Jag har en markkabel mellan min borrade brunn och stugan (fritidshus). Förra året drog elektrikern ytterligare en markkabel till vår nya Attefallare. Den har separat elcentral o egen brytare. Förra veckan var första gången jag behövde använda markkabeln till stugan i år. Jag upptäckte då att brytaren i stugan bröt strömmen om jag satte Markström brytaren på läge 2 men fungerade fint på läge 1. Det tog en stund men sen började vattnet komma.
Är det någon som har en aning om varför läge 1 funkar men inte nr 2 - kan det vara fukt någonstans eller kanske en krets som blir överbelastad vid läge 2?

Henrik

Jag begriper inte vad du menar, trotts flera genomläsningar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Då vi (forumet) inte vet vad det är för skillnad på läge 1 och läge 2 så går det inte heller att ge några råd.

D Daniel 109 skrev:
Jag begriper inte vad du menar, trotts flera genomläsningar.
Oj jag stavade fel! Ska naturligtvis vara Varför LÖSER jordfelsbrytaren ut. Gick det att begripa då eller behöver jag förtydliga?

R roli skrev:
Då vi (forumet) inte vet vad det är för skillnad på läge 1 och läge 2 så går det inte heller att ge några råd.
Antar att läge 1 är lite mindre kräm och 2an lite kraftigare med högre förbrukning som följd.

Betyder ”markkabel” egentligen ”värmekabel”? Det skulle göra det hela något rimligare.

D Daniel 109 skrev:
Betyder ”markkabel” egentligen ”värmekabel”? Det skulle göra det hela något rimligare.
Ja värmekabel ska det vara-ursäkta felstavning och begreppsförvirring 😂

Snarare frostskyddskabel borde det vara fråga i denna tråd. Värmekabel är något annat med mycket högre effekt.

J Josth skrev:
Snarare frostskyddskabel borde det vara fråga i denna tråd. Värmekabel är något annat med mycket högre effekt.
Oj va svårt det här blev. Det är jag som inte kan de rätta begreppen.
Frostskyddskabel låter mycket bättre så det ska det vara såklart.

• Gilla
Josth
  • Laddar…
H Henrik Hed skrev:
Oj va svårt det här blev. Det är jag som inte kan de rätta begreppen.
Frostskyddskabel låter mycket bättre så det ska det vara såklart.
Så alltså tillbaka till frågan:
Är det någon som har ngt tips på varför jordfelsbrytaren slår till när jag slår på frostskyddskabelns läge 2 (högsta effekt) men inte på läge 1 (lägsta effekt)?

Får du samma effekt om du lägger på en annan lika stor last på samma fas i samma central?

Redigerat:
Frostskyddskabel brukar bara ha två lägen, på eller av. Fortfarande konfunderad av vad läge 1) och 2) verkligen innebär om det är rätt strömbrytare? I fritidshus är det annars vanligt att man har en strömbrytare med läge 1) och 2) för att växla all elvärmen mellan bebodd och obebodd stuga med bara ca hälften så varmt inne.

J Josth skrev:
Frostskyddskabel brukar bara ha två lägen, på eller av. Fortfarande konfunderad av vad läge 1) och 2) verkligen innebär om det är rätt strömbrytare? I fritidshus är det annars vanligt att man har en strömbrytare med läge 1) och 2) för att växla all elvärmen mellan bebodd och obebodd stuga med bara ca hälften så varmt inne.
Jag tror att jag börjar med att ta ett snack m elektrikern som hjälpt mig tidigare o återkommer t forumet senare. Det är svårt att förklara här men tack i a f för svaren.

Jag förstår fortfarande inte vad som är vad, om det finns värme för att skydda vattnet från att frysa osv.

Jag förstår inte vad friggeboden har med saken att göra, jag förstår inte vad läge 1 & 2 skall göra osv...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.