Hej!
Jag håller just på att måla om ett rum i min källare. Källaren består av två ytterväggar, en betongvägg och en gipsvägg.
Jag har målat med silikatfärg på ytterväggen och del av gipsväggen (ska bli en fondvägg) och denna pulvriserar sig/kritar sig/ och när jag känner på färgen släpper färg på fingrarna. Se bilder.
Jag vet inte vad den tidigare ägaren har målat för typ av färg på yttervägen men enligt målarbutiken ska det inte spela någon roll om denne exempelvis målat med vanlig väggfärg och att jag sen målar på med silikatfärg.
Målarbutiken misstänkte att det varit för kallt på när jag målat så jag väntade tills det blev plusgrader och så testmålade jag på en bit av väggen men det blev samma resultat. Varför släpper denna?
Jag upplever också färgen som rätt flammig och innan jag påbörjade målningen fick jag tips om att silikatfärg inte ska målas ''upp & ner'' då det kan bli randigt, sagt och gjort målade jag kors & tvärs men jag tycker ändå det är färgskiftningar. Även här menade målarbutiken att silikatfärg är lite torrare och därför blir det flammigt, och att det blir färgskiftningar det är bara så det är menar dem. Är det verkligen så?
Så för sammanställning av det hela. Varför blir färgen flammig? och Varför kritar sig färgen?
Jag håller just på att måla om ett rum i min källare. Källaren består av två ytterväggar, en betongvägg och en gipsvägg.
Jag har målat med silikatfärg på ytterväggen och del av gipsväggen (ska bli en fondvägg) och denna pulvriserar sig/kritar sig/ och när jag känner på färgen släpper färg på fingrarna. Se bilder.
Jag vet inte vad den tidigare ägaren har målat för typ av färg på yttervägen men enligt målarbutiken ska det inte spela någon roll om denne exempelvis målat med vanlig väggfärg och att jag sen målar på med silikatfärg.
Målarbutiken misstänkte att det varit för kallt på när jag målat så jag väntade tills det blev plusgrader och så testmålade jag på en bit av väggen men det blev samma resultat. Varför släpper denna?
Jag upplever också färgen som rätt flammig och innan jag påbörjade målningen fick jag tips om att silikatfärg inte ska målas ''upp & ner'' då det kan bli randigt, sagt och gjort målade jag kors & tvärs men jag tycker ändå det är färgskiftningar. Även här menade målarbutiken att silikatfärg är lite torrare och därför blir det flammigt, och att det blir färgskiftningar det är bara så det är menar dem. Är det verkligen så?
Så för sammanställning av det hela. Varför blir färgen flammig? och Varför kritar sig färgen?
Målarbutiken vet inte vad dom talar om är det silikatfärg går det bara att måla på ren puts kalk eller gammal silikatfärg. Det finns silikonfärg som fungerar på andra färgtyper. Silikatfärg blir flammig om underlaget suger olika mycket.
Aj aj. Låter Inte bra..Bo arnold skrev:
Har du några tips på vad jag ska ta som nästa steg?
Jag har målat min källare på insidan med silikatfärg och den kritar sig inte.
Jag har med gott resultat målat både på putsat, spacklat och målat så det går.
https://www.caparolfarg.se/webbshop/inomhusfarger/tak-vagg/sylitol-bio-innesilikat-5-lit-1178
Jag har med gott resultat målat både på putsat, spacklat och målat så det går.
https://www.caparolfarg.se/webbshop/inomhusfarger/tak-vagg/sylitol-bio-innesilikat-5-lit-1178
Härligt att det inte kritat sig för dig.K Kontoristen7 skrev:
Vill du förklara lite närmre hur du gjorde för att förbereda väggen och hur du gjorde när du målade? Om det är något jag själv missat i utföranadet.
Jag köpte denna. Se bild. Den verkar vara ämnad för målning av utvändiga/invändiga putsytor och är vattenglasbaserad.Bo arnold skrev:
Som det skrevs tidigare i tråden så är inne-silikat ibland med mer akrylat. Och det är detta som behövs för att det skall fästa på gammal akrylat-färg.S Saravjohnson skrev:
Du har otur att denna färgen innehåller mindre mängd akrylat (vet ej var gränsen går) och det är troligtvis därför den inte blir bra på dina väggar som redan är målade.
Och har du ytterväggar som är målade med akrylatfärg så bör du ha mkt tur om det inte blir problem med fukt.
I detta läget kan jag för lite. Men kanske man kan få bort den silikat du har målat med och bara fortsätta med akrylat. Så får man se om det ger några fuktproblem framgent.
Det absolut bästa vore såklart att ta bort all färg och börja om med silikat.
Skall man inte ha primer under silikat?
Inget speciellt, tog bort löst puts, fräste bort den gamla färgen delvis för att få högre ventilation av ev fukt i väggen. sen putsade jag skadorna, mattade ner och målartvättade kvarvarande färg.S Saravjohnson skrev: