Byggahus.se

Varför krångla till det så fruktanskvärt med lister i hörn???

  1. Martin_B
    Medlem · Nivå 15
    Råkade hamna på två olika amerikanska (eller andra engelsktalande länders) sidor där de visar hur man skall passa ihop golvlister i ett innerhörn.

    Först sätter de dit den ena listen raksågad (i 90 grader), sedan så trycker de dit den andra som är figursågad i exakt motprofil mot andra sidan. Allt detta krångel, istället för att såga listerna 45 grader och därmed få en 100% passning, för att inte tala om att det går snabbt som blixten.

    Har jag missat något eller finns det fördelar med att göra som de visar på följande sidor?

    http://www.carpentry-tips-and-tricks.com/scribe-skirting-board.html

    http://www.ultimatehandyman.co.uk/WOODWORKINGSKIRTING_BOARD.htm

    Tycker själv det ser fullkomligt idiotiskt ut att överarbeta på detta sätt (jag är mer eller mindre shockad över att någon kan vilja, och orka, hålla på sådär):

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    skirt3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    skirt4.jpg

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    scribing-skirting-board.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    jigsaw.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    skirting-internal-corner.jpg
     
    • Laddar…
  2. H
    Medlem · Nivå 9
    Den främsta fördelen är att när de målade listerna med åren rör sig isär så ser man inte den omålade ytan. Med denna metod att sätta listerna behöver man inte heller någon latexfog om man är tillräckligt noga. Den ger också snygga hörn när väggarna inte är i 90 grader (både för ganska mycket större och mindre vinklar).
     
    • Laddar…
  3. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    För att din metod med 45graders sågvinkel ska fungera så krävs det en perfekt kalibrerad såg samt exakt 90graders hörn. Jag har nog aldrig i mitt liv sett en sådan kombo. Därför är det vanligaste att man:
    1. Testar sig fram 1/10-del för 1/10-del.
    2. Tätar med latexfog efteråt
    3. Struntar i att det blir lite glipor.

    Har man klarlackerade trälister så är dessa mer optiskt förlåtande jämfört med vita golvlister.

    Snyggast blir dock figursågade lister men det är inget jag har tålamod till heller.
     
  4. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Med så profilerade lister så kommer den amerikanska metoden att vara snyggast i längden.
    Samma sak gäller taklist, första rakt mot och den andra profilerad.
    Protte
     
  5. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Prova Hultafors vinkelmätare så blir det bra på en gång.
     
    • Laddar…
  6. V
    Medlem Nivå 6
    Satte upp lister runt dörrar i mitt hus förra sommaren.Listerna var från början omålade och hade legat inomhus i 4-5 år ,lackade listerna och sågade upp i 45 gr.Monterade med latexfog fast det såg 100% rakt o rätt ut.
    Nu 6 mån senare glipar alla skarvar 1-2 mm i innerhörnen:mad:
     
  7. V
    Medlem · Nivå 12
    Förkroppa är benämningen på metoden.
     
    • Laddar…
  8. A
    Medlem · Nivå 19
    Man kallade det även förr att "skära" samman listerna då det gjordes med kniv/stämjärn.
    Inga konstigheter alls och jag gör det alltid med hålkälslister. Det är ju bara att kapa den listen som ska få en profil i 90 grader och sedan med sticksågen följa mönstret, man behöver inte rita något och det går snabbt samt får fin passform utan glipor. Med denna metoden så kan du även låta listen vara någon mm för lång och då pressar den samman profilen mot den andra listen.
    Och latexfog fungerar ju bara när du sedan ska måla, det är ingen snygg metod med lister i olika träslag som enbart ska lackas.
    Det är denna typen av kunskap som gör en finsnickare;).
     
  9. M
    Medlem · Nivå 7
    En fördel är att man inte behöver kapa socklarna på tiondels millimetern i båda ändarna. Förutsatt att man jobbar i rätt varv runt rummet. Inget är väl mer irriterande än att på andra geringen på en många meter lång sockel råka kapa bort 1 mm för mycket.

    Så sägs det i alla fall. Jag kör inte denna variant själv på vanliga enkla geringar. Det är däremot den enda möjliga metoden för att få till hörnen på taklister vid övergång mellan snedtak och en rak vägg. Tex hörnet mellan en gavelvägg och långsidans vägg i hus med snedtak. Här har jag ännu inte sett något sätt för att bara gera, vinklarna går bara inte ihop. Speciellt på en större mer profilerad taklist.
     
  10. C
    Medlem Nivå 8
    Om listerna är lite tjockare så borde det väl i båda fallen vara problem med om väggens hörn inte är 90 grader? Bilderna till trots så ser men listerna ovanifrån när man står upp.
     
    • Laddar…
  11. Martin_B
    Medlem · Nivå 15
    Ok, då förstår jag varför man använder metoden.

    Däremot så måste jag ändå tillägga, att alla gånger jag har spikat list, och naturligtvis sågat till listerna före, så har det gått mycket bra alla gånger och aldrig några problem efteråt. Bara man mäter noga innan så det inte fattas en millimeter här och där, som en skrev, så går det ju utmärkt att gera 45 grader (tycker jag iallafall). Sedan så är det ju ganska svårt att få till en mönstersågning exakt så den passar profilen. Då bör man ju ha frässtål som motsvarar profilen exakt och fräsa ändarna, för att få det 100% perfekt. För om man nu inte skall måla som vissa nämner, så måste ju passningen ändå vara 100% perfekt?

    Det må hända att jag är ganska "grön" på området och är väldigt okunnig teoretiskt sätt, men jag får ju säga att jag nog aldrig har misslyckats med att kapa profillister i 45 grader för perfekt ihoppassning. Först brukar jag mäta väldigt noggrant, sedan kapar jag en aning längre, ca. 1/2-1 mm, och börjar där. Jag kollar också alltid vinkeln innan jag ställer in graderna, så jag får rätt vinkel i hörnen, utan gap. Har man ingen bättre metod så är det extremt enkelt att bara sätta två befintliga helt perfekt kapade 45gradersbitar i hörnen, så ser man om och i så fall exakt hur mycket det fattas på någon sida (inner eller ytter).
    I de flesta fall nyper listerna perfekt direkt och man behöver inget mer göra.

    Problem blir det om väggarna är extremt mjuka, typ någon väldigt mjuk tretex med dåligt underarbete så tretexten "flyter" utanpå väggen, så kan spikarna dra med sig listen så långt in så det blir en glipa. Något som man först ser när man har spikat alltså. Detta är dock även ett problem när man förkroppar listerna, även om det inte är ett lika stort problem, men visst blir det små svarta mellanrum mellan ändarna och väggen efter en sådan spikning ;)

    Vanliga skugglister och andra raka lister brukar jag själv förkroppa i de flesta fall då det helt enkelt ser snyggare ut, mer modernt helt enkelt.
    Det är alltså krångliga profillister som jag inte kunde förstå varför man ville göra så. Men då har jag lärt mig något nytt idag :)
     
    Redigerat 16 maj 2013 12:28
  12. N
    Medlem Nivå 14
    I bägge exempel ovan så är det ju olackade lister, då kommer man ju att måla snittytan samtidigt som man målar listen? Då kommer väl inga snittytor att synas?
     
  13. S
    Byggveteran Nivå 9
    Man kan ju även montera en målad kvadratisk list som är lite tjockare än golvlisten i hörnet och kapa listerna rakt mot denna. Ibland gör man så med 30 cm profilerade golvsocklar gamla hus och fasar kanten snett mot dörrfodret.
     
  14. Martin_B
    Medlem · Nivå 15
    Jag brukar lösa det på följande sätt. Vet ej hur vanligt det är då jag själv har kommit på metoden för egen del, därmed inte sagt att metoden aldrig använts tidigare (lär ha använts i säkert hundratals år :D).
    I vilket fall, så tycker jag det fungerar bra också.

    Om inte listerna är för krångliga så kan man som sagt förkroppa som du brukar göra.

    (tänk inte på typen av list, bara tog en bild jag hittade och redigerade ihop det i rätt vinkel, denna list är naturligtvis en foderlist, ej taklist, men principen är densamma)

    geralistsnedtak.jpg
    geralistsnedtak2.jpg
     
    Redigerat 16 maj 2013 13:16
  15. Martin_B
    Medlem · Nivå 15
    Precis! Gör jag också en del gånger, speciellt i äldre kåkar. Samma metod fungerar även utmärkt för av mig ovan nämnda metod för lister för snedtak. Fungerar faktiskt t.o.m bättre än utan kloss. Visst är det lite pilligare men det blir ganska exklusivt :)