Hej!

Är förundrad efter att ha haft en diskussion med en bekant. Personen i fråga är i 50-årsåldern och har jobbat som snickare i ca 35 år, är nu arbetslös pga konkurs. Finns inga byggjobb knappt i denna regionen. Inskriven hos af i ca 3 månader och får ersättning därifrån, 80 % av lönen i ett antal dagar.

Nu visade det sig att denna person har sökt och faktiskt fått komma på intervju hos ett företag (jobbet var vaktmästare tillsvidareanställning i en grannkommun hos ett bostadsbolag) och efter intervju fick jobbet. Men, personen i fråga tackade nej för att han efter egen berättelse tyckte jobbet "verkade tråkigt". Personen berättar också för mig att han tänker tar det lugnt med jobbsökandet till hösten då personen "ville ha lite semester först", med flera resor till diverse sportevenemang runt om i världen redan inbokade. Är det ens okej att resa bort flera dagar, står man verkligen då "till arbetsmarknadens förfogande" som är ett av kraven för ersättning?

Som vän av ordningen och en som anser att vi inte ska slösa med våra skattepengar för att låta arbetsskygga personer ha semester på skattebetalarnas bekostnad undrar jag, gör af verkligen inga efterkontroller efter intervjuer eller litar man blint på att "alla vill jobba"? Notera att detta är ett av flera liknande historier jag stött på och innan har jag sett dem som undantagsfall, men nu undrar jag hur det går till egentligen? Hur borde det gå till? Är det som för FK där man förlitar sig på angiveriverksamhet för att komma åt fuskare?

/S

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
D09
Tror inte du är tvungen att ta första bästa men att använda à kassa som semester blir väl lite tokigt med tanke på att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande.

Sen vet jag inte hur stor del av à kassa som är skattepengar och hur stor del som är t ex Metalls kassa avsett för arbetslösa?

Man kan väl deklarera semester eller annan frånvaro på kassakorten? Ser inget konstigt med att man reser bort en stund även om man har a-kassa så länge man inte anger att man vart arbetslös medans man vart borta på semester för då är det bidragsbrott...

Varken AF eller FK har väl resurser nog att kontrollera alla, däremot får man ju hoppas att de åtminstone gör stickontroller. Det här måste ju vara ett av vår tids stora samhällsekonomiska problem - bidragsfusk. Jag är tämligen övertygad om att det finns rätt många människor som medvetet eller inte har det som "livsstil" att leva på bidrag. Vissa gör det så länge de bara kan, vissa - som personen i exemplet ovan - under begränsad tid. Fel är det ju hur som helst. Sen kan jag tycka att det inte spelar någon roll om pengarna kommer från skattemedel eller fackföreningen, det är ändå pengar som vi som faktiskt arbetar har betalt in och det är våra pengar som några lata parasiter glider fram på. :thumbdown:

D09 skrev:
Tror inte du är tvungen att ta första bästa men att använda à kassa som semester blir väl lite tokigt med tanke på att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande.

Sen vet jag inte hur stor del av à kassa som är skattepengar och hur stor del som är t ex Metalls kassa avsett för arbetslösa?
2009 stod medlemsavgifterna för 38%, staten för 62% av kostnaden enligt wiki
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arbetslöshetsförsäkring

Men jag tror att det är en underskattning av den skattefinansierade andelen idag.

AF gör upp en handlingsplan med den jobbsökande , man ska skicka in en redovisning varje månad till dom på sökta jobb.Misstänker dom fusk kan dom kontakta arbetsgivarna som man har uppgivit.
Kommer inte det in några sökta jobb från den arbetslösa så kan han/hon bli avstängd från abetslöshetskassa.
Att gå arbetslös kan ju inte vara något att sträva efter eftersom man sällan får ut 80% av lönen utan oftast bara en bråkdel av den (Man tjänar för mycket) .

Man måste oftast inställa sig på arbetsförmedlingen några gånger i veckan, gör man inte det så drar dom in ersättningen direkt tills man anmält sig hos dom igen. Sen kan man pausa ersättningsdagarna om man ska åka utomlands så du behöver inte vara orolig.

M
Är det någon som får 80 procent sv sin lön i a-kassa idag? Taket är väl 18000kr eller så.. dvs 0.8x18000 vilket inte är så mycket....

Om man tackar nej till ett jobb är det karens, tror den är 90 dagar eller nåt i den stilen. AF kollar anvisade jobb, men inte jobb man sökt på eget bevåg. Dock går det ju om du vill retas lite med grannen som utnyttjar systemet på det viset, att lämna ett anonymt brev till AF om att XXX erbjudits jobbet YYY men tackat nej, få kan de ringa och kolla.

Vad gäller att infinna sig hos AF så varierar det kraftigt, jag hade bara träff med dem var 6:e vecka, vilket i praktiken innebar en träff mellan varje jobb. Dock skulle jag då lämna en lista på vilka jobb jag sökt och vad jag fått för svar.

D09
Tycker iofs inte att man ska stressa iväg och ta första jobbet som ploppar upp så länge man klarar sig ekonomiskt, får inte glömma att din bekant har förmodligen varit med och byggt upp akassan under 35 år.

Unna han lite lugn o ro och lita på att han sköter sina kort rätt :)

Så kan man ju inte resonera. A-kassan är ju en försäkring precis som villaförsäkringen eller olycksfallsförsäkringen, den är solidarisk och den som inte är arbetslös betalar för dem som är det, det är inte till sig själv man betalar. Självklart ska man ta de jobb man erbjuds, men sedan finns det ju inget som hindrar att man söker vidare om man inte är nöjd.

Själv pendlar jag sedan 1,5 år 7 mil enkel resa, till ett jobb som är kul istället för att gå hemma och pyssla med huset. Fick köpa bil att pendla med, och köper bränsle för 2000 i månaden, så efter avdrag för reskostnader får jag inte en krona mer när jag jobbar än när jag är arbetslös.

Men inte nog med att det är FEL att tacka nej, så blir man mindre attraktiv på arbetsmarknaden ju längre man är "ledig", han binder därför ris åt egen rygg när han gör så.

TS jag tycker det är enkelt. Är man arbetssökande får man ju acceptera jobbet. Allt annat känns ju lite som curling av vuxna människor. Problemet med fusk är väl att det kommer att rasera hela modellen förr eller senare. Man kan inte ha en successiv anpassning där man glömmer av historien om varför man skapade ett så bra system som vi har. Systemet bygger ju på att alla gör rätt för sig och att människor inte är bekväma eller rädda för att få skit under naglarna. De som var hemmafruar tog inte ut några bidrag etc. Den bästa på golvet kunde förlora jobbet på grund av konjunkturförändringar etc. Det är alla medborgares skyldighet att arbeta och bidra eller göra sig anställningsbar. Om inte annat för de som är sämre lottade än man själv - exempelvis sjuka.

D09
Anna_H skrev:
Så kan man ju inte resonera. A-kassan är ju en försäkring precis som villaförsäkringen eller olycksfallsförsäkringen, den är solidarisk och den som inte är arbetslös betalar för dem som är det, det är inte till sig själv man betalar. Självklart ska man ta de jobb man erbjuds, men sedan finns det ju inget som hindrar att man söker vidare om man inte är nöjd.

Själv pendlar jag sedan 1,5 år 7 mil enkel resa, till ett jobb som är kul istället för att gå hemma och pyssla med huset. Fick köpa bil att pendla med, och köper bränsle för 2000 i månaden, så efter avdrag för reskostnader får jag inte en krona mer när jag jobbar än när jag är arbetslös.

Men inte nog med att det är FEL att tacka nej, så blir man mindre attraktiv på arbetsmarknaden ju längre man är "ledig", han binder därför ris åt egen rygg när han gör så.
Precis som du säger så är det en försäkring du betalar fast givetvis är det till dig själv o du betalar den när du har arbete för att du kan bli av med detta.

Vem betalar du annars för?

Jag skulle inte ta första som erbjuds utan först och främst ta det jobbet som är lämpligt utifrån min erfarenhet.
Det kan göra större skada att ta ett jobb som inte motsvarar ens bakgrund pga du placeras i ett annat fack när du ska gå vidare. Givetvis så kommer man till en tidpunkt där man får finna sig i situationen och ta det som erbjuds om man inte har något annat.

Att pendla långt är väl inget ovanligt? Jag har pendlat ca 9 mil om dagen sen 2002, sen är frågan om det är bättre att gå ner i lön och jobba mer lokalt än i städerna.

Vi ser lite olika på saker o ting bara :)

• Gilla
Micro
  • Laddar…
Man kan självklart deklarera i pappren till försäkringskassan/arbetsförmedling att man är på semester, då får man ju dock inte några pengar för den tiden, är väl dock tveksamt att så många faktiskt gör så, men det går.

Samtidigt så är det ju faktiskt inte så att bara för man är på kanarieholmarna en vecka så försvinner alla möjligheter att söka jobb, de flesta jobb söks ju via epost och intervju brukar ju som regel ta lite tid innan man får gå på.
Möjligheterna att söka jobb blir ju i mina ögon inte jättemycket bättre för man sitter hemma i tvsoffan och tittar på tapeten.

Någon rim och ranson på detta med att ta jobb hur som får det ju vara, om jag tex har en viss utbildning så vill jag ju ha ett jobb som är inom detta.

Att ta ett jobb "bara för att" kan ju skapa mer problem framåt än det hjälper ibland, men det beror ju även lite i vilken kattegori man söker jobb, sen är det ju inte bra att gå för länge heller.

D09
Sen om man vänder på det så är min uppfattning att det kan vara farligt för akassa modellen om man tvingas ta vilket jobb som helst som dyker upp direkt för då urholkas skyddet och tilltron till både akassa, fackförbund och mindre humant tänkande arbetsgivare får ett guldläge, när akassan är underminerad så blir det ännu lättare att pressa löner etc för folk kommer att sälja sig billigt... Det ser jag som en av anledningarna förutom ersättningen. Dvs motverka lönedumpningar genom att ha en viss uthållighet.

Men som sagt, man ska inte utnyttja andras pengar. Är man arbetslös så ska man aktivt ( inte ett mail om dagen ) söka, kontakta, jaga och följa upp och lägga mycket tid på reflektion vad man kunde gjort annorlunda så man vässar sig hela tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.