Byggahus.se

Varför kondensdroppar på spaltventilerna?

1. D
    Medlem · 9 inlägg
    Jag har byggt ett nytt landställe på 70kvm 1 plan. Huset är välisolerat och tätt, samt försett med mekanisk frånluft. Jag har tre fönster med spaltventiler samt en 100mm ventil i sovrumet.
    Fuktighetsnivån inne ligger på normala värden 50-60%RF,
    Varför får jag kondensdroppar i spaltventilerna??

- Är det för högt drag / för få tilluftsdon vilket kyler ner spaltventilerna så pass mkt att det kondenserar?
    Tycker dock att det för räcka..(?)

- Eller är det för dåligt drag på frånluften?
    Men då bör ju inte RF ligga på normala niåer (?).

- Eller kan varmluftspumpen som sitter centralt (värmer nästan hela huset) påverka det hela?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Spaltv.JPG

2. A
    Medlem · 11 770 inlägg
    Hur är rummet uppvärmt, sitter det element under fönstret.

3. G
    Medlem · 3 139 inlägg
    Dropparna beror på att fukten i inomhusluften kondenseras mot den kalla ytan på spaltventilen.
    Detta borde vara helt normalt om du har 50-60% RF och det är runt nollgradigt ute (spaltventilen håller antagligen nästan samma temp som utomhus).

Är huset nybyggt så har du alltid extra fukt första tiden, när allt virke torkat och fukten vädrats ut så kommer du nog ha betydligt lägre luftfuktighet inne.

4. D
    Medlem · 9 inlägg
    Rummet / storstugan i öppen planlösning har en luftvärmepump. Monterad på andra sidan rummet.
    Ingen radiator inkopplad än.

5. D
    Medlem · 9 inlägg
    Okej, men borde inte allas spaltventiler droppa i så fall. Enl Boverket är en normal RF på 40-60% inomhus (har jag hört).
    Men det är iof mkt virke innanför diffspärren eftersom vi använt råspont som ytmaterial. Så byggfukten kan ju förhöja mitt RF. Men det ligger ju under gränsvärdet 60%?

6. D
    Medlem · 9 inlägg
    Gabbe1

7. G
    Medlem · 3 139 inlägg
    Ja, det är ju inget fel med den fukthalt du uppmätt, men normal luftfuktighet inomhus under vintern (om det är minusgrader ute) kan vara så lågt som 20-30% om man har självdrag. Men detta är inte hälsosamt i längden.

Min erfarenhet av nybyggen är att det är mycket fuktigare luft inne under den första tiden.

Anledningen till att det bara blir droppar på en av spaltventilerna är antingen att det är fuktigare luft där (mindre troligt) eller att just den spaltventilen är kallare än de andra (mer troligt), orsaken kan tex vara mer kylande luftflöde genom den ventilen.

8. J
    Medlem · 3 230 inlägg
    Har 22 grader och 31% RF inne nu så här i början av vintern. 50-60% RF inne har jag bara under sommaren.

9. D
    Medlem · 9 inlägg
    Okej, låter som du kan din grej. Då blir jag lite lugnare. Tolkar det som att jag antingen har för dåligt drag på frånluften (ställt ned motorn) eller har mjtbyggfukt.
    Tack för hjälpen! Gabbe1

10. D
    Medlem · 9 inlägg
    Tack Josth! Bra som referens.