Byggahus.se

Varför kommer det kallvatten från mina kranar när jag vrider på varmvatten?

1. Blockat
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Har sedan ett par dagar fått ut kallvatten ur alla kranar och duschar i huset när jag vrider på varmvatten.
    Startar kranen så kommer varmvatten i 10-15 sek sen blir det sakta men säkert kallare tills det är nästan iskallt. Tar ca 20 sek.
    Pannan fungerar och värmer radiatorerna varmvatten finns för får spola på varmvattnet i typ 5-10min sen kommer varmvatten igen och förblir varmt.
    Satte in en ny dusch blandare för 4månader sedan tänkte jaaaa backventilerna i den kanske?? Sakt och gjort dela och till min förvåning hur fina som helst.
    Satte ihop samma problem.
    Spolat rengjort delat jälvar i det varenda kran i huset men blir inte klok på det någon som har en idé??
    Tackar ödmjukast för idéer och svar.

2. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Är röret ut från varmvattenberedaren varmt hela tiden? Blir termostatblandaren varm om du spolar i en annan kran?

3. Blockat
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Nej när jag spolar varmvatten och det kommer kallt vatten under dom 5-10min innan vattnet blir varmt.
    så är röret ut från pannan till alla kranar och blandare också kallt på alla kranar och blandare!!

Har även känt på röret ut från pannan till blandningsventilen (som jag så fint gogglade fram att den hette) då är även detta röret kallt.
    Har provat ställa om blandningsventilen också dock vet jag inte riktigt hur en sådan fungerar så våga inte pela på den för mycket. Har bara återställt den till ursprungsläget.
    Dock var där ingen förändring gällande värmen då heller.
    Så om jag har förstått mitt system rätt är där inga fler komponenter. Pellets pannan till blandningsventilen till termostat blandare och kranar?? Borde det finnas nått mer tro??

Frågan är då bara varför gör systemet så??
    Kan det fortfarande vara en backventil eller?? Känns som om det kommer jätte mycket för mycket kallvatten för att en sådan liten ventil ska kunna läcka igenom det.
    Tack för svar och idéer

4. M
    Medlem · Nivå 6
    Felet ligger knappast i någon blandare, backventiler har i alla fall jag aldrig sett i varken termostatblandare eller kranar.
    Jag har däremot dålig koll vad det skulle kunna bero på. Vilka komponenter/ventiler har du om du följer varmvattenledningen bakåt mot varmvattenberedaren? Känns som felet borde ligga i någon shuntventil eller nåt.

5. Blockat
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Har ju backventiler i blandarna till ducharna i ingången till blandaren från rören vet dock inte om man har någon i kranarna?
    Jag har bara kranar med enhandsfattning och där sker blandningen i en klump/enhet.
    Om jag följer ledningen från kran/dusch så är det blandarna sen ingenting fråns blandningsventilen även kallad shunt om jag inte har förstått fel sen kommer pannan.

6. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    I så fall är felet isolerat till själva pannan/varmvattenberedaren. Vad är det för panna?

7. Blockat
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Det är en pellux 200 från nibe
    Pelletspanna.
    :)

8. D
    Medlem · Nivå 20
    Jag gissar att du har en panna med plattvärmeväxlare. Det låter som att pumpen eller styrningen av pumpen till värmeväxlaren inte funkar.

Vad är det för panna?

9. Blockat
    Medlem Nivå 2
    Jag har förstått fel är ingen shunt är en blandningsventil om man goggla på shunt och blandningsventil kom det upp olika bilder

10. Bästa svaret

useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Ok. Den har en tappvattenautomat med en cirkulationspump som pumpar runt pannvattnet i en värmeväxlare där tappvattnet värms.
    Kollar att den cirkulationspumpen startar och går när du tappar varmvatten. Annars kan det vara fel antingen på själva pumpen eller på flödesvakten som ska starta den.

• Laddar…
  11. Blockat
    Medlem Nivå 2
    Vet inte vad det är för något
    Det är en pellux 200 från nibe pelletspanna.
    Värmen till elementen fungerar klockrent.

12. Blockat
    Medlem Nivå 2
    Okej ska kolla i handboken när jag kommer hem från jobb tack

13. D
    Medlem · Nivå 20
    Som Useless skrev har du en plattvärmeväxlare i den för tappvatten. På ena sidan leds tappvattnet på andra sida pumpas pannvatten när det behövs. Om pumpen inte går så får du ut det varmvatten som finns i värmeväxlaren sedan blir det kallt. Det faktum att det kommer igång efter 10minuter får mig att tro att det är flödessensorn som bråkar. Men det är säkerligen antingen pumpen eller styrningen av den.

• Laddar…
  14. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    Jag hjälpte en kompis reparera ett sådant fel vid något tillfälle.

En sådan panna har alltså två helt olika system för elementvatten och tappvattnet. Stora tanken i pannan används till elementen med sin externa cirkulationspump medans tappvattnet skickar kallt inkommande vatten genom en liten värmeväxlare (bara några liters volym) som på ena sidan är kopplad till varma pannvattnet (elementvattnet) och på andra sidan cirkulerar vattnet som går till kranarna. Till den kretsen är kopplad en liten cirkulationspump och en flödesmätare som känner av när du öppnar en kran och startar cirkulationspumpen som då för över värmen från pannvattnet till kranvattnet via värmeväxlaren.

Sitter bakom den övre panelen på pannan normalt sett.

Plattvärmeväxlare:
    img_1107_2.jpg
    Sprängskiss på panna:

RES069017 (1).gif

Edit: Bilder lånade från https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-kombipannor/pellux-200-rsk6181280.html

• Laddar…
  15. Blockat
    Medlem Nivå 2
    Det är flödesvaktens mekaniska del som är trasigt i mitt fall tack för all hjälp snälla människor

• Laddar…