Byggahus.se

Varför körde dom Dynapac i mitt sovrum inatt.

1. H
    Medlem · Nivå 14
    Kanske har svarats på innan men jag hittade bara trådar om knäppningar och sus i värmesystemet.

Vid två inatt så vaknade jag av att någon körde en encylindrig Hartzdiesel, trodde först att de gjorde något på vägen utanför och gick upp för att kolla ut genom fönstret. Hörde då att det kom från radiatorn under fönstret.
    Provade att vrida på termostaten, i mitt sömndruckna tillstånd tror jag att jag stängde och då varvade dunket upp. När jag öppnat de båda termostaterna full på den delen av systemet så skvalade och susade det en stund sedan försvann ojudet helt.

Nu på morgonen så gjorde jag en stordrive och plockade bort alla termostater i huset samt motionerade alla käglor så nu löper dom lätt och fint igen. Sedan fick allt gå en liten stund innan jag stängde av värmepump och cirkulationspump till golvvärmen i badrummet. Lät allt stå still i över en kvart innan jag gick över och luftade allt som gick att lufta.

Nu har jag satt tillbaka alla termostater men låter alla vara på fullt utom den i sovrummet som är satt på lägre än halvt.
    Tänkte nu justera på utomhuskurvan om det känns för varmt inne. Är det rätt tänkt?

Systemet är från 60 talet och från början tänkt att värmas med kökspanna. Nu sitter det en Nibe 1155 bergvärmepump.
    Huset är tvåplans och på den delen av systemet som bankade så finns det först en fördelare till golvvärmen i badrummet, sedan en liten radiator inne på en kattvind och sedan en stor radiator inne i sovrummet allt på överplan.

Kommer vi få sova nu i natt eller kommer problemet tillbaka när nattkylan tränger sig på?

2. I
    Medlem · Nivå 7
    om jag inte minns fel kan det bli så om tempskillnaden när det kommer varmvatten in i systemet är stor. Bodde i en nybyggd brf där dom testade allt för att bli av med det men det funkade sådär, inte en susning om dom fick det rätt eller inte eftersom vi flyttade till hus istället

3. L
    Medlem · Nivå 14
    Det är rätt tänkt. Öppna alla på fullt och justera ner kurvan om det blir för varmt.
    Är flödesriktningen rätt. Om det går baklänges genom termostatventilen så kan man få detta fenomen.

4. H
    Medlem · Nivå 14
    Det verkar gå åt rätt håll, varmt på tilllopp och svalare på returen.
    Hur gör man om man vill få ner temperaturen i vissa små rum som blir varmare än resten av huset, är det bättre att strypa returen än på termostaten?

• Laddar…
  5. B
    Medlem Nivå 10
    bäst är att reglera strypningen först, den påverkar ju effekten på radiatorn neråt. Tänk på att en termostat endast öppnar eller stänger fullt, men det tar kanske 30 min för den att reagera. Det har du för att stänga radiatorn om det blir för varmt.

du kan behöva kolla strypningarna så det är jämn balans i systemet både med flöde och om något rum har för stor radiator och blir för varmt. Det rum med ”minst” relativ radiator har du på fullt öppet och de styr vilken lägsta kurva du kan ha. Övriga rum får sen strypas ner och slutligen som sista utväg använda termostat.

• Laddar…
  6. H
    Medlem · Nivå 8
    Bara en tanke, om du har grova värmeledningar som är ”självcirkulerande” (hittar inget bättre ord, men tänk skorstenseffekt), så kan ett tips vara att sänka cirkulationspumpens hastighet. Bor i en villa byggd -43 där oljepanna var första värmekälla, bytt till Nibe bvp 1150 av föregående ägare. Tyckte också att det susade och knäppte mycket, efter koll hade vi samma temperatur på framledning som på retur, vilket (väl) ska diffa med ca 7 grader. Fick strypa radiatorn i sovrummet för att kunna sova. Fick tips om att kolla cirkulationspumpens inställning och den stod på 100%, sänkte den bitvis för att nå rätt delta på fram/retur, vilket hos oss är 10%(!). Därefter knäpptyst :crysmile: och inget sus med fullt öppna radiatorer.

7. Höörsbo
    Medlem Nivå 1
    Kan det funka likadant om man har grundvattenvärme? Jag har dock inga radiatorer utan vred (huset är från 62) och röris sa att de skulle vara helt öppna och att jag skulle reglera värmen på värmepannan som är en Diplomat 8. Tycker pumpen jobbar hela tiden och det låter i hela huset då pumpen är i huset och inte i borran. Jag har bara reglerat värmen på inomhusklimatet inte utomhuskurvan för den kan jag inget om

• Laddar…
  8. H
    Medlem · Nivå 14
    Tyvärr är det bara ett fåtal radiatorer som går att strypa, det är ganska små som sitter i små rum, dock är de rummen ganska varma nu till skillnad från resten av huset, skiljer fyra grader. De stora radiatorerna har ingen strypning.

• Laddar…
  9. H
    Medlem · Nivå 14
    Självcirkulation har det nog aldrig varit, grövsta är en och en halvtumsrör.
    Men jag ska kolla cirkulationspumpen, fast senast jag kollade skilde det ca 10 grader på in och ut.

10. mr.Ola
    Medlem Nivå 16
    Litet avsteg kanske men min erfarenhet är följande.
    Vatten tar lättaste vägen, har du grova ledningar till ett element nära cirkulationspumpen så kommer merparten av det varma vattnet att passera detta istället för att gå ut i det övriga systemet med längre och smalare ledningar. Eftersom pumpen trycker på mer än vad elementet kan ta emot så sprider sig cirkulationen iallafall något i systemet.
    Om elementets termostat plötsligt skulle stänga, så skulle det varma vattnet fortsätta till nästa element dit det är lätt att passera.

För att råda bot på detta och ändå kunna ha öpna spjäll på alla radiatorer samtidigt så finns det en strypning med sifferskala i moderna elementkoppel som går att kalibrera så att alla platser får en grundstrypning och ingen plats blir lättare än någon annan att skapa cirkulation på. Med detta så sprids värmen jämnt.
    Sifferskalan är i detta fall mest som referens.

I mitt förra hus var detta inte i bruk först så det varmaste rummet i hela huset var en garderob på vinden medans ett element i hallen aldrig fick värme.
    Fick först tips att justera med avstängningsventilen, men en klokare rörkrökare lärde mig om kalibreringsskruven och även vilka inställningar som var standard till olika element.

Efter att ha kalibrerat hela huset med detta så infann sig en jämn värme i huset.

11. Christer G.V.
    Medlem Nivå 2
    Termostaten endast öppnar eller stänger fullt!
    Vad menar Du? Känselkroppen i termostaten är väl inte binär! ON/OFF

• Laddar…
  12. B
    Medlem · Nivå 12
    Regeln för BVP och 2 krets vattenburen värme är att styra på utetemp och öppna alla element fullt som steg 1
    Sedan gör man som Ola pratar om om man har strypbara element
    Därefter listar man ut husets värmekurva
    Oljud uppstår av termostatventiler luft i systemet för hög hastighet på cirkpump och temperatur ändringar från trelägesventil bl.a

• Laddar…
  13. Iceman255
    Medlem Nivå 1
    1155 ändrar flödet efter effekten hela tiden så dom är hopplösa att justera in bra flöden med. Cirkulationen styrs efter deltat så flödet kan öka 400% mellan min och max effekt.

• Laddar…
  14. H
    Medlem Nivå 3
    Har själv råkat ut för ett liknande ljud. Då var det en radiator som var kopplad baklänges. Alltså vattnet gick åt fel håll genom termostaten. Och när den reglerade ned och nästan stängde, blev det en konstig självsvängning som lät som en dieselmotor på tomgång.

15. Patrik440
    Medlem Nivå 9
    Inte fy skam det.

Hatz E780:
    Logga in för att se filmer.

/ P