Byggahus.se

Varför kör alla med OSB bakom gips?

1. Y
    Medlem · Nivå 19
    Jag har ändrat mig. Håller med Geschwint.
    T.ex Köp och körhem materialet själv. Ge dom en påse bullar så dom tycker om er och jobbar fortare.

Så blir det prisvärt och bättre byggt. :)

(jag varken har, eller vill ha ett hem helt av gips. det var bara slutnotan jag inte gillade)

2. lorens
    Medlem Nivå 17
    Jag håller med angående enbart gips! Det är inget jag vill ha, det finns massvis med nackdelar med molly även om det fungerar!

Den kostnaden att sätta OSB sparar jag hellre in på annat! Speciellt med en tjejj som ändrar i inredningen oftare än vad jag byter kalsonger! ;)

3. R
    Medlem Nivå 6
    Jag brukar tänka såhär på allt möjligt:

* Finns det en risk att jag ångrar mig om jag INTE tar OSB?
    - Ja, det finns det.

* Finns det en risk att jag ångrar mig om jag tar OSB?
    - Nej, troligtvis inte.

* Hur enkelt är det att ångra sig, efteråt om några år?
    - Inte så lätt, måste riva massor.

Sen tar jag kostnaden och delar den med antal år jag har tänkt att bo där. En initialkostnad kan vara stor, men om det är något som man har glädje av länge, så måste kostnaden delas med tiden. Sen bestämmer jag mig :)

• Laddar…
  4. bjolo360
    Medlem Nivå 7
    Eftersom det var jag som startade den här tråden för länge sedan så är det väl dags att återkomma med lite tankar. Anledningen till att jag ställde frågan från början var att precis som kjb skrev så är katalogföretagens påslag för OSB omotiverat högt och som flera andra kommenterat så kan man få ganska mycket annat för de pengarna. Nu har det blivit så att jag ska bygga lösvirke och då kommer jag själv smälla upp väggarna och då blir kostnaden för extra skiva löjligt mycket mindre och ett självklart val.

Jag tycker att kjb ska pressa husleverantören och försöka få till en bättre deal, och sen köra OSB på åtminstone utvalda väggar. Personligen tycker jag att det är konstigt att inte husleverantörerna ger bättre pris på extra skivmaterial. Det är en sån där sak som ger kvalitetskänsla, när folk går på visningar eller kollar in visningshus så brukar dom knacka på väggarna för att få en känsla för kvaliteten (ungefär som att folk går och sparkar på däcken på bilar, helt menlöst men så är det ju) och det borde mao vara en billig reklampeng för husföretagen för att ge "kvalitetskänsla".

Sen tycker jag inte man ska överdriva värdet av OSB, det går faktiskt ganska enkelt att ändra i efterhand, iallafall på utvalda delar. Om du istället kan få t.ex. högre takhöjd för samma pengar så kan du ju fundera på vad som är enklast att ändra :)

5. G
    Medlem · Nivå 14
    Jag valde spånskiva framför osb, främsta anledningen var inte priset utan att de gick att köpa i 250cm längd. Detta underlättar mycket när man som jag bygger med just 250cm takhöjd.

6. K
    Medlem Nivå 4
    bjolo360 hoppas det var ok att jag lånade tråden. Vi har nog haft samma funderingar. Och tack för många bra förslag :) Slutsatsen är för mig. Jag tror inte att det blir så fel oavsett hur vi gör. Smälla upp skivor på alla väggarna (om vi får ett lite bättre pris), eller skaffar material själv och sätter upp skivor på utvalda väggar.

7. E
    Medlem Nivå 7
    Måste fråga om rimlig arbetskostnad för att sätta upp OSB.
    Vi har satt upp osb i vårat nybygge och hantverkarna har använt 68 osb-skivor och på det använt 58 arbetstimmar. Nästan en timme per skiva låter för mig som ett riktigt överpris. Har tänkt att bestrida fakturan...
    Vad är rimlig kostnad för detta?
    De har tagit vettiga priser för själva skivorna, 80:- st exkl. moms. Men arbetstimmarna tycker jag är alldeles för mycket.

• Laddar…
  8. Kattvovven
    Medlem Nivå 13
    OSB skivorna skulle jag tom. tar mkt kortare tid än gipset. Dom slänger man ju så att säga upp, behöver knappast sitta snyggt, bara funktionabelt. Kapningen går fort om det behöver göras så nog är du grovt överdebiterad. Någon snickare borde kunna ge ett mera exakt svar.

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det låter som ett rejält överpris.
    Men jag kan samtidigt hålla med om att vissa skivor jag satt upp kan ha tagit nästan bortåt en timme, om det är mycket kapning för fönster, dörröppningar, samt eldosor. Förutom skruvandet.

Men visst kan jag tycka att medelhastigheten bör ligga på runt 20 minuter per skiva, eller nåt sånt.

Sen kan det finnas lite allmän overhead att räkna in.
    Tid att beställa, lyfta in och bereda plats. Och lite allmän städning och sånt efter, för det är ju ett helt extra arbetsmoment, med vad det innebär. Kan säkert ligga några enstaka timme där också.

Jag skulle fråga dom vad som blivit fel i fakturan, i dina kläder.

Redigerat 19 apr 2013 21:29
  10. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    21 mm råspont och 6 mm renoveringsgips funkar faktiskt bra. Innan var det (något tjockare) råspont och c:a 7mm tretex. Huset är från 1920/45. Men OSB funkar väl för den som har bråttom.

11. F
    Hobbyelektriker Nivå 11
    Vad kostar OSB där ni bor? Jag får betala runt 140:-/skivan i bygghandeln.

Redigerat 19 apr 2013 21:46
  12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    115 spänn på byggmax (och därmed på bauhaus och hårnbach också).

13. estwing
    Medlem Nivå 12
    på köksdelen å där tyngre saker som tv m.m skall hänga har jag plyfa.
    sen hade jag massa osb skivor över som jag banka dit.
    sen i vanliga rum m.m åkte jag till byggmax å handlade 10 mm spånskiva.
    man får 2 skivor mot 1 osb skiva.

mvh
    snickar estwing

• Laddar…
  14. C
    Medlem Nivå 1
    Tänkte sätta upp en innervägg med dörr och det där med osb skiva verkar bra, men hur bli det med dörren då väggen med osb på vardera sida blir ca 2 cm bredare. Funkar det med vanlig dörrkarm eller måste man leta på nån special som är bredare.

Tror jag bara behöver osb på en sida av väggen och då blir det 11 mm extra på bredden, kanske funkar med standard dörrkarm.

Redigerat 10 okt 2013 00:20
  15. F
    Medlem Nivå 7
    Menar du hur man löser att dörrkarmen blir smalare än väggen? Om det är det du funderar på så sätter du karmen slätt på den sidan gångjärnen är på och salar ut karmen på den andra sidan.