Byggahus.se

Varför kör alla med OSB bakom gips?

1. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Jag använde HoleInOne när jag byggde garaget, med OSB innanför allt gips.
    Jag tycker de funkade som tänkt, eller om jag omedvetet kompenserade lite på höjden.

2. F
    Medlem · Nivå 14
    Då var du nog bättre än jag på att kompensera. Problemet med osb är att hålsågen inte kan finjustera sin position när centrumborret hittar mottagaren eftersom varken hålsågen eller borren kan röra sig i sidled i osbn.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Har jag inte stött på men jag har inte gjort så många väggar i mitt liv heller. Men jag skulle påstå att "jucka" lite med borrmaskinen räcker för att glida in hålet...
    Sorry blev många anspelningar men det är förhoppningsvis uppenbart vad jag menar på det seriösa planet..

4. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Med dubbla lager OSB limmade och skruvade i varandra så blir väggarna så stumma att man får in skjutdörrar i dem utan att det bygger särskilt mycket. Dvs man sparar utrymme. Detta är min egen kosntruktion som jag fick övartala snickarna att prova (övertala länge) när jag byggde om hemma, men det fungerar kalas. Extremt stabilt. Mycket stabilare än väggen bredvid som är gips och enkel OSB men med reglar bakom.

En smidig lösning när man vill ha in skjutdörrar i existerande väggar. Jag har två stycken där vanliga dörrar inte fick plats. Om jag bygger ett nytt hus från grunden någon gång i framtiden så blir det många sådana dörrar...

5. B
    Medlem · Nivå 15

Fritjof Nilsson Piraten kunde ha skrivit en dugande novell om det där!
    Om nu inte en roman...

6. H
    Medlem Nivå 3
    20,000 gick det på för mig att välja osv för 200 kvadrat. Känns helt klart som välinvesterade pengar med tanke på fördelarna.

• Laddar…
  7. Anders & Ming
    Medlem Nivå 2
    En bekant backade i garagetsin Amerikanare med dörren öppen självklart tog dörrkanten i en skarv på väggen in i hallen for bildörren upp. Knuffade omkull en byrå där med en massa saker i och på. Frun var inte så glad . Själv bygger jag just nu Garage 370 kvm och det blir OSB överallt bakom gips. ska nu ut med offerter på OSB. lika köpa minst två pallar på en gång

8. E
    Medlem Nivå 5

Två pall lär inte räcka på 370 kvm..

9. D
    Medlem · Nivå 20
    Varför inte? Det blir 77m runt om det är kvadratiskt. En pall är 60skivor. Två pall skivor räcker med marginal.

10. Anders & Ming
    Medlem Nivå 2
    Garaget är 22 m x9 m och 3,5 höga väggar + övervåning som kommer eftersom att bli klar

11. Anders & Ming
    Medlem Nivå 2
    en fråga spånskiva kontra OSB vilken är starkast? Spånskivan kostar 73 kr och OSB 128 kr

12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Skulle gissa att OSB är starkare om det är en sån där mjuk spånskiva

13. Anders & Ming
    Medlem Nivå 2
    den spånskivan Bauhaus har 11 mm vet inte om den är mjuk

14. G
    Medlem · Nivå 7
    Osb!
    Spån är svårt att fästa saker i om man jämför med osb.

15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Kollade bauhaus och såg en 10mm spånskiva. Det är i så fall golvspån och inte jättestabilt. Kör på OSB så blir det bra