Varför klickar värmegolvsstyrningar så högt?

4k läst  6 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Jag har installerat ett antal olika värmegolv i nuvarande bostad. Blandat Thorin-Thorin T2-röd och DEVI.
    Har både de gamla termostaterna från Thorin (icke LCD) och de nya med LCD.

När det gäller samtliga termostater så kan jag tydligt höra när de slår till och från. Ett tydligt klick helt enkelt. Det varierar lite med märke/modell. Gamla Thorin thermostaten är någorlunda ok, inte så att man stör sig på ljudet,men man hör det definitvt om det är tyst i rummet. Devi'n väsnas lite mer.

Thorins nya termostat LCD termostat dock, när den slår till/från kan man höra ljudet i princip 2 rum bort... Just denna termostat "skryter" thorin om på sin hemsida att det är en ny typ av kontaktor(?) som skall ha mycket längre livslängd.

Är nu i färd med att installera ett Thorin T2 golv i sovrummet. Med termostat ca 1 meter från sängen. Så som mitt tidigare exemplar av Thorin LCD låter, finner jag det otänkbart att ha det så nära sängen. Det skulle verkligen störa nattsömnen att ha det där klickandet hela tiden.

En stor anledning att folk byter ut gamla bimetall element är ju för att de klickar och knäpper hela tiden. Hade sådana förut, men upplever dessa nya golvtermostater som mycket mer störande.

Vad är er erfarenhet kring detta? Har jag fått en rikigt måndagsexemplar, eller installerar folk en avlägsen kontakator i elcentralen för känsliga miljöer typ sovrum?

Jag tycker förövrigt det verkar konstigt att de inte kan tillverka helt tysta termostater (halvledarbrytare?), det går ju uppenbarligen bra för moderna oljefyllda eller konvektorradiatorer som är _helt_ knäpptysta när de slår till/från. Visserligen kanske dessa bara slår 1200W medans en golvtermostat ska slå upp till 3000W pga strömrusning i självreglarande kabel, men ändådock....

Kanske det redan finns någon bra tyst golvtermostat av annat märke att byta till?

2. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Jag har både T2 och Devi installerat i huset. T2 vid tvätt/bastu och Devi i köket.

Visst hörs det ett tydligt klick från T2s termostat men det är inget jag stör mig på. Så ofta är det ju inte som den slår till eller från.

När det gäller Devi så bytte jag till deras nya digitala termostat (Devireg 520 har jag för mig den heter) för att jag ville ha lite smartare styrning tillsammans med andra värmekällor och den har jag då aldrig hört ett knäpp ifrån. Men jag kanske inte har lyssnat heller.

3. M
    Medlem Nivå 9
  4. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    Men går det att ha någon annan typ an på/av när man kör med självreglerande kabel? Blir det inte lite kaka på kaka med 2 ställen som styr? Kanske slår knut på mina egna tankar nu. :-S

5. M
    Medlem Nivå 9
    Vad jag förstår så består "självregleringen" endast i att kabeln aldrig kan bli varmare än 45 grader. Sålänge inte termostaten/triacen är på så länge att det blir 30 grader eller så i rummet så kommer kabeln fungera som vilken värmekabel som helst, förutom i de delar av rummet där det ligger en *tjock* matta, eller där solen lyser på golvet (om golvet är tunt). Så det bör fungera utmärkt ihop.

Ovanstående är dock bara som jag tolkat från http://www.tycothermal.com/assets/Europe/English/Document/Technical Data/3236/CDE-0695_R4.pdf
    Jag kan ha fel, för där var den bästa informationen, "databladet" http://www.tycothermal.com/assets/Europe/English/Document/Datasheets/3382/CDE-0741_R0.pdf är värdelöst.
    Säkrast kanske är att kontakta Elman MPC som säljer båda produkterna

6. P
    Medlem Nivå 10
    Tror det är en kostnadsfråga.

Det som klickar är helt enkelt det relä som kopplar till/från strömmen. Antagligen är det det klassiska elektromekaniska relät billigare än en halvledarlösning, dessutom antagligen mindre känsligt för överspänningar än ett en halvledarswitch, som kräver en del skyddskomponenter som drar upp priset om det skall skyddas ordentligt, dessutom får man ju en galvanisk isolering "gratis", annars krävs optokopplare (men har svårt att se varför det skulle krävas sådan isolering i denna typ av produkt).

7. M
    Medlem Nivå 9
    Ja det blir givetvis en hel del dyrare, men tystnad kan vara nog så värdefullt, jag betalar gärna en tusenlapp extra för att få en tyst badrumsfläkt tex....

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: