Byggahus.se
Staffans2000
Hejsan mannar!

Såg en filmsnutt med en kattunge som föddes med två ansikten. Dock dog den/de strax därefter. Eller inte? För de "somnade in", vilket betyder att de somnade. Inte helt ovanligt för kattungar. Men även människor "somnar in". De allra flesta vaknar åtta timmar senare, för att sedan upprepa processen igen och igen...
Andra "Vandrar hädan", "biter i gräset", "vandrar till de sälla jaktmarkerna" (det gås en hel del), "är inte längre bland oss" (har de åkt på semester, fått sparken?), "tagit en nitlott". Fantasin är stor när det gäller att undvika att säga DÖD.
Dvs. När det gäller människor. Myggor, Parkslide, Timotej, måsdjävlar, grannens hund, och allehanda andra livsformer som stör oss människor däremot, de skall bara . Då plötsligt, är det inget som helst problem med att säga .

Bortsett från att det kan skapa förvirring om människan verkligen dött eller bara flyttat, är det ändå märkligt att folk numera aldrig dör, utan istället försvinner ur vårt synfält genom någon form av förflyttning. Jag har en tydlig känsla av att detta blivit vanligare på senare tid.

Livet är en näradödenupplevelse

Staffan

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-med-tva-ansikten--kan-jama-och-ata-samtidigt

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Andra "Vandrar hädan", "biter i gräset", "vandrar till de sälla jaktmarkerna" (det gås en hel del), "är inte längre bland oss" (har de åkt på semester, fått sparken?), "tagit en nitlott".
Ja, det är bäst att du passar dig!
Annars kanske du (eller jag?) blir "bannad" från forumet,
och det är ju ungefär samma sak som att dö.
Eller flyttad till molnet kanske :oops:

• Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Vi kommer säkert alla bli flyttade till molnet som AI när vi föds i framtiden. Billigare på alla sätt för staten och lätt att kontrollera sina medborgare. Läser man Corona-tråden är 3 av 4 redan där i tanken. Staten och dess institutioner framförallt!

• Haha
tobbbias
  • Laddar…
Det är för att människan (åtminstone i Sverige) aldrig eller mycket sällan har med döden att göra.
I andra kulturer eller förr i Sverige var döden något som involverade hela familjen/byn. Alla (även små barn) var på likvakan o såg den avlidne som svepts (klätts) och kistlades av anhöriga (min far svepte o kistlade min farfar och jag ska svepa och kistlägga min far när han dör)

Vi hade döden så nära oss då.
Nu betalar vi för att andra ska ha hand om det, folk har en bild av döden som skapar en rädsla, när det egentligen bara är det mest naturliga i slutet av livet.

Folk vill inte acceptera att mamma är gammal o kommer dö, visst man kan dra ut på det en kort stund med dagens medicin, men till vilket pris i smärta, pengar och lidande?

Min upplevelse är att folk vill skydda sig och sina barn från döden och därmed inte prata om den, vilket får problem när någon dör.
När mamma dör, vilket hon kommer göra, hur vill hon ha det? Det har jag pratat om med min föräldrar, men många vågar/vill inte.

Därför skriver vi om ordet döden till "gå hädan" och dylikt, tror jag :)

/Gurrakrog som inte är rädd för döden men rädd för att inte få leva.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Tycker det ändrats bara på senaste tiden. För inte allt för länge sen sa man aldrig dö, dog, dött i media som radio och TV, man sa avlidit.
Nu med Coronan har jag inte ens hört ordet avlidit, avlivna på radio, nu folk dör rakt av, och man räknar döda.

Jag pratade med min 90 åriga granne igår, vars fru avled för 2 månader sen, han använde inte ordet dö, han sa "Du Rikard, livet är ett helvete, jag har försökt somna in, men det går inte"

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men även människor "somnar in". De allra flesta vaknar åtta timmar senare, för att sedan upprepa processen igen och igen...
Nja, det är väl skillnad på att "somna" och "somna in". Just "somna in" skulle jag inte använda om någon som dött en våldsam död utan det indikerar just ett lugnt slut.

För mig är det hänsynsfullare att använda varianter på "avlida" än på "dö" när jag pratar/skriver om människor. Jag vet inte varför utan det är känslan så det är säkert något jag fick lära mig som mycket liten. Däremot så säger jag ju typ "det låg en död räv bredvid vägen", där skulle jag ju inte komma på tanken att säga att räven hade somnat in, avlidit eller gått bort.

Det är väl inte konstigare att man vill kunna ha olika nyanser av död pss. som att det finns 100 ord för snö. Eller olika benämningar för ett hus/villa/stuga/herrgård/mansion/slott osv. Använder du hus för ett slott så fattar ju alla att du kan bo i det men du får också ett lite mer mervärde i vad det är man bor i. Samma sätt med att dö, du slets kanske inte i stycken av ett vilddjur när "du somnade in". Om man inte är ironisk, då är det kanske så.

Fenomenet är knappast nytt. Galenskaparna tillsammans med After Shave har rett ut detta.

Spola fram till 4 minuter om ni vill komma direkt till döden.

Om vi helt och hållet håller religionen utanför ämnet som sådant eftersom det inte är Gud som skapat religionen utan människan, så är döden lika naturlig som födseln. Att vi sedan gläds mer av en nyfödd än av en bortgången ligger mer på det psykiska planet. I synnerhet för människan men även för vissa däggdjur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.