Hej, tänkte byta ut en gammal brytare mot en dimmer och möttes av en mer komplicerad bild förutom fas och tändtråd (svart och brun) så finns jord och nollan. Hela fastigheten är renoverad 2017 med ny elcentral och jordfelsbrytare och jordade uttag. Vet någon hur elektrikern tänkte här? Varför jord i brytaren? Jag har en elko 315gle som jag ska ersätta brytaren med.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Att ha ner en nolla till strömbrytare är också bra om man i framtiden vill installera en dimmerpuck eller liknande, så bara bra att elektrikern har tagit höjd för utökad användning.
Ledningarna (nolla och jord) avslutas i X-plintarna i strömbrytaren och de har ingen funktion för själva strömbrytaren utan används som avslut eller vidarekoppling. Man skulle lika gärna ha kunnat använda kopplingsklämmor typ Wago för detta, men då strömbrytaren har den här möjligheten valde elektrikern den. Nackdelen kan vara att om man inte är så insatt i strömbrytare kan man lätt tro att de har någon funktion för denna.
Ledningarna (nolla och jord) avslutas i X-plintarna i strömbrytaren och de har ingen funktion för själva strömbrytaren utan används som avslut eller vidarekoppling. Man skulle lika gärna ha kunnat använda kopplingsklämmor typ Wago för detta, men då strömbrytaren har den här möjligheten valde elektrikern den. Nackdelen kan vara att om man inte är så insatt i strömbrytare kan man lätt tro att de har någon funktion för denna.
Tack för snabbt svar. Då kan jag bortse från dom och koppla in fas och tändtråd som vanligt på L och XJanneJanne123 skrev:Att ha ner en nolla till strömbrytare är också bra om man i framtiden vill installera en dimmerpuck eller liknande, så bara bra att elektrikern har tagit höjd för utökad användning.
Hälsningar
Biro
Först tänkte jag skriva att man troligen använt fördragen flexslang, men sen ser jag att dosan är från en tid långt innan detta var påtänkt...det är nog inte konstigare än att man när tråden drogs i inte var färdig i tänket med om och isf till vad man eventuellt skulle gå vidare till från denna dosa. Ibland är det mycket enklare att dra i en eller annan extra tråd när man ändå håller på, än att försöka pilla i något i efterhand. Kan spara mycket tid att den redan finns där, och används den inte så har den inte kostan många rävoren heller.
Moderator
· Stockholm
· 52 719 inlägg
Det är lite förvirrande. Men symbolen visar bara att man kan l'gga nollan på det Xet, och en lampa kopplas normalt mellan tändtråd och nolla. Men den har alltså ingen funktion i brytaren, såvida det inte finns en lampa inbyggd i brytaren.