Jag ska kapa lite i ett betongfundament och nästa år blir det marksten så behovet av en kvalitetskap med lång livslängd kan diskuteras, men jag vill ha en säker maskin. Den tidigare var jättebillig och havererade totalt efter några års sparsam användning. När den havererade sprutade det grejor omkring mig, och det minns man... Den hade inga säkerhetsfunktioner alls.

Bosch har ett gäng funktioner som spindle lock, intelligent brake system, constant speed, soft start, kickback kontrol med mera som jag inte riktigt förstår om det är vettigt eller inte. Eller om andra har det utan att kalla det för coola namn...

I tyska butiker börjar en 230mm Bosch på 1000:- och den ovan nämnda GWS 26-230 LVI kostar 2700:-. Det finns många modeller däremellan. Är det korkat att köpa den dyraste av dem? Är de andra lika säkra? Om man vill slippa en olycka, vilka funktioner ska man titta efter?

Välkommen till forumet.

Det man minst kan säga är ju att om du köper en proffsmaskin (= blå Bosch i det här sammanhanget) har du filtrerat bort problem som har med maskinen att göra. Handhavandet kan inte tillverkaren påverka.

Säkerhetsfinesser kan lätt åsidosättas av t ex av att slipa med en kapskiva eller vice versa. Gör man fel finns inga garantier.

Det du bör tänka på utifrån din frågeställning är att du ämnar använda den största besten när det det gäller vinkelslipar. Vinkelslipen (oavsett storlek) är tydligen den handhållna maskin som skapar mest sjukhusbesök ever. Det är en kraftfull maskin som ska ta sig igenom allt från stål till armerad betong. Muskler, senor och annan mänsklig vävnad är överhuvudtaget inga problem.

Kort sagt — köp den bästa maskinen med mest skyddsfunktioner du har råd med och använd den med omdöme.

//Ronnie

Tack Pysslarn!

Den lilla kapen som exploderade gjorde det utan min medverkan. Huset sprack på något sätt då jag höll den i luften och då sprack skivan också. Det blir lite otäkt att tänka sig motsvarande smäll med en så här stor maskin.

Jag tänkte precis som du säger köpa en säker maskin. Det är bara lite oklart för mig om de nämnda säkerhetsfunktionerna verkligen fungerar och vad de hjälper mot. Reklamen säger att den har mängder med säkerhetsfunktioner. Till exempel att den stannar om man släpper taget om handtaget och att även stannar om skivan fastnar.

De som prövat vet säkert vad det innebär, men jag hade inget sådant på den förra....

Jag gillar verkligen Bosch blå vinkelslipar, tror du blir nöjd. Stor skillnad mellan de billiga och dyra dock, mindre vibrationer och som du nämner tex kick back skydd som gör att de stannar om det hugger till.
Spindle lock innebär att axeln låses fast när du håller in en knapp och gör det lättare att byta skiva. På en så stor maskn som en 230 mm skulle jag definitivt välja typen som stannar när strömbrytaren släpps (till höger i bild), på mindre maskner är det smidigare med vanlig brytare (till väster).
Två Bosch blå vinkelslipar på ett arbetsbord, en modell med använd strömbrytare till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vill slå ett slag för en motorkap om du ska köra mycket i betong eller asfalt. Den kostar mer men kommer också hålla mycket längre om man sköter den då den har större tålighet mot betongdamm. Betydligt säkrare om man hanterar den rätt också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.