IVT Geo 612 med Ngenic Tune, första året. Försöker förstå varför den använder så mycket mer tillskott än den av installatören beräknade. Seriös aktör med till synes gediget dimensioneringsarbete. Bra delta på brine, 5-6 grader.
Då jag famlar efter skälet vet jag inte vilka uppgifter som är av intresse, fråga gärna om relevant information.
Två tankar:
1. Jag reagerar på är t.ex. att för tillfället (med blockerat tillskott) är delta på ut/retur (radiatorer) 2 grader, med tillskott tidigare idag var det 4 grader.
2. Larmhistoriken i servicemenyn visar återkommande larm om för låg köldmediemängd. Det är kontrollerat av installatören att så de facto inte är fallet, enligt dem även bevisat av att kompressorn fortsatt att gå istället för att automatiskt slå av av säkerhet. Kan det ändå vara så att larmet styr att den arbetar med lägre effekt?
Råd mottages tacksamt!
Då jag famlar efter skälet vet jag inte vilka uppgifter som är av intresse, fråga gärna om relevant information.
Två tankar:
1. Jag reagerar på är t.ex. att för tillfället (med blockerat tillskott) är delta på ut/retur (radiatorer) 2 grader, med tillskott tidigare idag var det 4 grader.
2. Larmhistoriken i servicemenyn visar återkommande larm om för låg köldmediemängd. Det är kontrollerat av installatören att så de facto inte är fallet, enligt dem även bevisat av att kompressorn fortsatt att gå istället för att automatiskt slå av av säkerhet. Kan det ändå vara så att larmet styr att den arbetar med lägre effekt?
Råd mottages tacksamt!
Redigerat:
Jag är väl medveten om den uppenbara dynamiken, därav förtydligandet om typ av aktör och specifikt fråga i offertskedet kring storlek på pump. I slutändan överväger jag att testa reklamation, men innan dess konstruktiv process.J Josth skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 567 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 567 inlägg
Har du grundvattennivåer enligt vad som förväntats i dimensioneringsarbetet? Ingen usel kraftledningstunnel, tunnelbana, motorväg, avloppsreningsverk, garage eller annan undermarksanläggning som byggs i berget i närheten?
Såg att du kommenterat i nedan tråd med snarlikt ämne och specifikt gällande kompressorlarm. Vad tror du om om punkt 2 ovan?J Josth skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ivt-840-ngenic-hoegt-tillskott.486855/
Fattar jag dig rätt när du skriver att deltat på fram/retur är 2 grader på radiatorerna?Det måste nog kollas upp nogrannare för det är inte bra om kompressorn går så kolla igen om det stämmer för kan vara något som bryter.Ta gärna kort på framledningstemperaturen och retur när kompressorn går efter typ 10 minuter.E Eken08 skrev:IVT Geo 612 med Ngenic Tune, första året. Försöker förstå varför den använder så mycket mer tillskott än den av installatören beräknade. Seriös aktör med till synes gediget dimensioneringsarbete. Bra delta på brine, 5-6 grader.
Två tankar:
Råd mottages tacksamt!
Tack, jag förstår. Jag kan som sagt ha upp till 6 graders skillnad, kan detta alltså vara sämre? I min värld har större delta gett mer till pumpen att ”jobba med.”J Josth skrev:
Ja, 2-3 grader efter att jag nu medvetet blockerat tillskottet. Senaste delta jag såg med tillskott var 4 grader.V växelventil skrev:Fattar jag dig rätt när du skriver att deltat på fram/retur är 2 grader på radiatorerna?Det måste nog kollas upp nogrannare för det är inte bra om kompressorn går så kolla igen om det stämmer för kan vara något som bryter.Ta gärna kort på framledningstemperaturen och retur när kompressorn går efter typ 10 minuter.
Du menar att det låga deltat tyder på att något är fel? Installatörerna är inbokade sedan tidigare.
Alltså öka den och samtidigt sänka kompressorns hastighet? Är det markerade val jag skall justera? Lämpliga värden?J Josth skrev: