Varför har preppers så vansinniga bilar?

7k läst  64 svar

1. F
    Medlem · Nivå 12

Absolut, var lite försiktig med varmeldning i garage bara.

• Laddar…
  2. B
    Medlem Nivå 6
    Roligt inlägg :) tänk om prepers skulle läsa det, kanske hade ändrat deras strateg.

När det gäller kärnkraft, så behöver vi stabil el (om vi inte vill strömmen ska gå upp och ner). Frågan är vilken källa som är bäst.

3. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 10
    Mer kärnkraft åt folket! Jag vill se zombies med 3-4 ögon och en extra arm!

4. H
    Medlem · Nivå 17
    Men...... Sentinel S4 går ju på stenkol.... eldrummet är för litet och eldstadsluckan för trång för att köra på ved........ fast man kunde ju börja licenstillverka dem med vedeldad panna för nordiska förhållanden.......

Här är förresten en film där de kör med en Sentinel DG8.

Redigerat 26 sep 2018 23:11
  5. Tokslut
    Medlem Nivå 10
    En Dodge Ram är ju minst 8år gammal eftersom RAM slog sig ur 2010 ;)

6. H
    Medlem · Nivå 17
    Ja men jag är dålig på alla bilmodeller utom Opel Kadett.........

7. Mazen
    Inredare · Nivå 11
    Säger bara Ascona.. el Admiral

8. Tallguy196
    Självbyggare · Nivå 6
    Commodore A Coupe! :heart::ok:

• Laddar…
  9. M
    Medlem · Nivå 8
    Ha, dom var ju som kaffe, rostade redan från fabrik.:D

• Laddar…
  10. Tallguy196
    Självbyggare · Nivå 6
    Men linjer hade dom! :)

11. H
    Medlem · Nivå 17
    Kompressor och blästerspruta är obligatoriska tillbehör och så måste man ju spruta någon tjock smörjolja under hela bottnen och i alla hålrum varje år och så måste ju Opeln vara Tectylbehandlad från ny...... men med den skötseln håller en gammal Opel väldigt länge.
    Fuskar man med underhållet försvinner den mitt framför ögonen på en.

12. T
    Medlem Nivå 11
    Få fossilbilar om någon är lämplig till en långsiktig preppersituation.

De är helt enkelt på tok för komplicerat uppbyggda för att klara en långsiktig kris. Räcker med att en multirem går sönder, en spridare krånglar rejält, kamremmen hoppar en kugge eller vattenpumpen går, så förvandlas bilen till ett hönshus på en sekund.

Det säkraste vore väl att ha en helt sprillans ny bil av något slag, där troligtvis ingenting kommer gå sönder på mycket länge. Men nya bilar är också tokigt komplicerade och invecklade, så går något fel är det irreparabelt med GDS-metoder.

Elbilar kan vara lösningen här, de har visserligen elektroniken gemensamt med alla andra moderna bilar, men motor och kraftöverföring är så mycket enklare. Men jag vet för lite om deras långsiktiga hållbarhet. Dessutom kan de försörjas med lokalt tillverkat bränsle (solpaneler) så de drabbas inte av en tom farmartank så som avgasbilar gör.

Ska man ändå hålla sig med en fossilbil kanske en gammal Mercedes diesel från innan 1985 vore det mest hållbara om man ser till en situation där man inte behöver pendla till jobbet utan helt enkelt ha en bil till lite av varje men inte så många mil. Motor och insprutningssystem går minst 20.000 mil utan annat underhåll än olje- och filterbyte om de är helrenoverade.
    Se till att även renovera växellådan, kardan och axlar, byt fjädrar och stötdämpare. Rostskydda hela bilen med olja så ofta du hinner. Lägg några omgångar vanliga slitdelar på hyllan, så som filter, rem, bromsklossar, skivor, hardyskivor, oljor.

13. D
    Medlem Nivå 10
    Ta en Delorean, den är rostfri och även en tidsmaskin.

14. H
    Medlem · Nivå 17
    Jag tror inte heller på elbilar som lösning. Inte i den formen som de finns i dag.
    Om man tittar på moderna bilar så är det elektroniken som går sönder och elektroniken som inte går att reparera med hyfsat enkla medel.

15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Elbil med vedeldad ångmaskin som generator?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: