740 040 läst · 17 905 svar
740k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?

Nissens
Husägare
· 10 508 inlägg
Jösses, farlighetsgraden som en influensa förstås. Har du inte hört att FHM graderat ner den? Även utbildade smittskyddsläkare liknar den vid en influensa. Så jag är i gott sällskap.BirgitS skrev:
Åtgärderna jag syftade på var de du beskrev i texten jag citerade.
Länk till uttalande från smittskyddsläkare att jämställa covid19 med influensa:
https://www.gp.se/nyheter/västsveri...se-på-covid-19-nu-som-en-influensa-1.65445451
Redigerat:
Fråga!
Krävs det överhuvudtaget någon tid att passa mella första och andra sprutan för att få sitt covidpass? Om jag tex tar min första spruta imorgon och sen väntar med min andra till hösten, låt säga november. Kommer jag då få mitt covidpass eftersom jag har tagit två doser?
Krävs det överhuvudtaget någon tid att passa mella första och andra sprutan för att få sitt covidpass? Om jag tex tar min första spruta imorgon och sen väntar med min andra till hösten, låt säga november. Kommer jag då få mitt covidpass eftersom jag har tagit två doser?
Allvetare
· Tullinge
· 4 382 inlägg
Är det nån här som tycker att man inte skulle ha lättat begränsningarna ?
Allvetare
· Tullinge
· 4 382 inlägg
Nu vet jag inte om du missuppfattar mig med flit eller om läsförståelsen inte på topp?timmelstad skrev:
Studien går ut på att i fas 3 testa vaccinet på tusentals människor. Hur ska man göra det om det ska krävas ett slutgodkännande från Läkemedelsverket först menar du? Känns som det finns en logisk tankevurpa här någonstans.
Eftersom det inte är bestämt på förhand vilka deltagare som ska få vaccin och vilka som ska få placebo så har du (i det här specifika fallet) två ungefär lika stora grupper av individer om ca 20 000 deltagare i varje och i och med att studien i sig har fått godkänt för genomförande så är det redan där "okej" att administrera vaccinet till alla deltagare i studien. Sen som jag länkade till tidigare har man på lite olika håll haft lite olika uppfattning om när det varit rimligt att vaccinera även placebo-gruppen tidsmässigt, men det som styrde var dels att viruset spred sig mycket snabbare än man trott vilket gjorde att man fick många fler testutfall snabbt än vad man hade räknat med, och dels att effekten av vaccinet blev väldigt tydlig snabbt på alla testfall som kom in. Det har alltså aldrig varit frågan om att man på något sätt måste vänta tills man fått ett slutgodkännande av fas 3 studien, vilket jag uppfattar det som på dig är det du tycker borde ha gällt.
En klinisk studie ska i sig godkännas enligt gällande lagstiftning. Generellt utgår det från det landet där forskningen bedrivs, men i stort sett alla världens länder följer och baserar sin lagstiftning kring forskning på det som kallas Helsingforsdeklarationen.
I Sverige är det numer en gemensam EU-förordning som styr, men annars är det hos Etikprövningsnämnden och Läkemedelsverket som läkemedelsstudier ska godkännas för genomförande.
Jag nog inte att det är etiskt riktigt att ge placebogruppen ett icke godkänt vaccin.
Bara för att man har kommit till fas 3 innebär det inte att det är godkänt. Att fas 3 studien är godkänd innebär inte att läkemedlet är godkänt. Det finns en anledning till att läkemedel först ska godkännas av Läkemedelsverket eller liknande. Dessa är neutrala och oberoende. Det är inte tillverkarna
Allvetare
· Tullinge
· 4 382 inlägg
"Och det vore djupt oetiskt att utsätta en ovaccinerad för den risken, det var just därför man i fas3-studierna av vaccinet gick över till att vaccinera placebo-gruppen i förtid. "
Det här inlägget svarade jag på. Och ifrågasatte att det skulle vara djupt oetiskt att inte vaccinera någon med ett icke godkänt vaccin
Nu utsatte man inte dessa människor för någon jätterisk. Framförallt som att hela världen var ovaccinerad
Det här inlägget svarade jag på. Och ifrågasatte att det skulle vara djupt oetiskt att inte vaccinera någon med ett icke godkänt vaccin
Nu utsatte man inte dessa människor för någon jätterisk. Framförallt som att hela världen var ovaccinerad
Medlem
· Stockholm
· 2 633 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 633 inlägg
Fas 3 studier godkänns också av samma instanser som sen slutgodkänner. Av en anledning. Nu skiter jag i dig och din dryghet framöver, du fattar ju fortfarande inte och verkar ha seriösa läsförståelse och inlärningsproblem.Bananskalare skrev:
Nu vet jag inte om du missuppfattar mig med flit eller om läsförståelsen inte på topp?
Jag nog inte att det är etiskt riktigt att ge placebogruppen ett icke godkänt vaccin.
Bara för att man har kommit till fas 3 innebär det inte att det är godkänt. Att fas 3 studien är godkänd innebär inte att läkemedlet är godkänt. Det finns en anledning till att läkemedel först ska godkännas av Läkemedelsverket eller liknande. Dessa är neutrala och oberoende. Det är inte tillverkarna
Medlem
· Stockholm
· 2 633 inlägg
Covidbeviset innehåller ”bara” uppgifter om dina doser och när du fått dem. Hur t ex olika länder sen ställer krav på tid för doser osv är olika och det måste du själv ha koll på. Spontant skulle jag tro att det viktigaste kommer vara antal doser inte tid mellan dem men det måste du som sagt kolla upp själv. Beviset intygar bara att det faktiskt skett.G genes skrev:
Det är väl inget fel att klassificera saker i lite mer detalj? Det finns en hel del sjukdomar som orsakas av virus men som har en del olikheter eftersom det är olika slags virus det handlar om.timmelstad skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 4 382 inlägg

optimum
Medlem
· SKÖVDE
· 6 134 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 4 382 inlägg
Skönt med folk som är så trevliga och hjälpsamma!timmelstad skrev:
Efter att försökt läsa på om frågeställningen så kan jag inte info för att det finns olika sorters godkännande av ett vaccin.
Däremot så skickades säkerligen all data in allt eftersom. För att snabba på ett godkännande. Men ett godkännande att genomföra de olika studierna är inte ett godkännande av produkt. Däremot fas 4 den görs när.produkten är godkänd
Vad ser du som inte jag ser? Jag tror att vi missuppfattar varandra