Byggahus.se

Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
F
B Bus1t skrev:
Nej, Det är ju betydligt större del vaccinerade som dött andra halvan av 2021 och framåt..

Och man lugnar alltså den vaccinerade delen med att den lilla klick ovaccinerade dör också.. och ev lite större risk - Fast hoppar över att berätta att det är i minoritet ?
är man salig i sin tro eller en av de slöare knivarna i lådan så kan man läsa in vad man vill i statistik om man redan bestämt sig. Gör dig själv en tjänst och fundera på andelen vaccinerade. Titta även på medelålder på avlidna så borde du kunna dra några nyktra slutsatser om ditt mål är att förstå statistiken istället för att försöka skruva den att passa din egen agenda.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
B Bus1t skrev:

ok en utmaning då. Hitta tre artiklar från aftonbladet, expressen eller SVT nyheter som berättar att de flesta som dör är vaccinerade senaste halvåret. Eller ens något som inte belyser den att den lilla klicka ovaccade har stor risk osv- utan fokus på risker för vaccade. För Svensson är nog inte inne och grottar i data på fohm. =)
Duger även TV4, DN mfl stora? Ge mig en stund att leta och komplettera detta inlägg - jag kan bara kopiera in en länk i taget från mobilen.

Sen är många bakom betalvägg också, så jag kan inte se helt och hållet vad som skrivits.

https://www.tv4.se/artikel/3SCtzoIv...-av-fullvaccinerade-aeldre-som-doer-med-covid

https://www.dn.se/sverige/allt-fler-patienter-pa-iva-fullvaccinerade/

https://www.expressen.se/nyheter/allt-fler-pa-iva-ar-fullt-vaccinerade-/

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sa-manga-far-covid-19-trots-tva-doser-vaccin/

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/n...19-pa-aldreboende-i-overkalix-sju-vaccinerade

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/sju-fullvaccinerade-dog-dodsfallen-forbryllar/

…och så denna, som jag tror (betalvägg) visar siffror för såväl vaccinerade som ovaccinerade:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/34zP4P/nya-siffror-sa-mycket-okar-dodsrisken-for-ovaccinerade

Så, det får räcka så länge. Det är absolut inte svårt att hitta artiklar som skriver om hur många som avlider trots att de är fullvaccinerade.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Trixen och 6 till
  • Laddar…
B Bus1t skrev:
Och man lugnar alltså den vaccinerade delen med att den lilla klick ovaccinerade dör också.. och ev lite större risk - Fast hoppar över att berätta att det är i minoritet ?
Så din bild är att det är en stor komplott? Drivet av FHM, alla våra större mediehus, frilansande journalister och politiker? Och inte en enda av de här tidningarna är intresserade att gå ut med sanningen utan hoppar glatt på konspirationståget där man har stora hemliga konferenser varje natt där man kommer överens om hur mycket man ska ljuga i morgon?

Är det din bild av journalister? Att de inte är intresserade av att avslöja stora scoop och dra ner byxorna på politiker och tjäna stora pengar? Att de hellre skriver samma lögner som alla andra redan skrivit?

• Gilla
  • Älska
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
B Bus1t skrev:
Nej, Det är ju betydligt större del vaccinerade som dött andra halvan av 2021 och framåt..
Det är skillnad på antal och andel.
För att ge ett extremt exempel:
Om 99,9% av befolkningen är vaccinerade och 50,1% av de som avlider är vaccinerade, drar du då slutsatsen att vaccinet inte gör någon nytta, för att majoriteten av de som dör är vaccinerade?

• Gilla
  • Älska
kashieda och 10 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är skillnad på antal och andel.
För att ge ett extremt exempel:
Om 99,9% av befolkningen är vaccinerade och 50,1% av de som avlider är vaccinerade, drar du då slutsatsen att vaccinet inte gör någon nytta, för att majoriteten av de som dör är vaccinerade?
Hade han fattat det där hade du inte haft ifrågasättandena.

• Gilla
AndersMalmgren och 11 till
  • Laddar…
L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det din bild av journalister? Att de inte är intresserade av att avslöja stora scoop och dra ner byxorna på politiker och tjäna stora pengar? Att de hellre skriver samma lögner som alla andra redan skrivit?
Utan att ge mig in i sakfrågan här tror jag tyvärr att enskilda journalisters möjlighet att komma fram med århundradets avslöjande (vad det nu kan vara) inte är så stora som man kan skulle vilja. Det är politik också på redaktionerna, och att gå emot etablerade sanningar kräver stora cojones. Ofta lönar det sig nog på sikt mer att "tjuta med ulvarna" än att vara extremt kontroversiell. Men detta är en utvikning ...

BirgitS
B Bus1t skrev:
poängen;

OM nu 70-80% av dem som dör i Covid nu ÄR fullvaccinerade så borde man väl dela med sig av den informationen. Man rapporterar stort ut varje dag hur många som dött senaste dagen/veckan osv i covid, inget om att mkt stor del är vaccinerade av de som dör. Bilden som Svensson har är ju att ovaccinerade stryker med i en snabb takt- eller ligger på IVA..

Inte undra på att folk åker till fjällen, träffas på kalas och allmänt minglar med mor/farföräldrar för att alla minsann är vaccinerade..

OM FOHMs egen tabell stämmer måste man ju dela med sig av det så kanske folk blir bättre på att hålla avstånd och restriktioner mm. Även odödliga vaccinerade dvs
Förutom det som redan har sagts så är det ju inte sjukliga 80-åringar som åker till fjällen osv.

blackarrow blackarrow skrev:
Flockimmunitet tar väl förstaplatsen och ”naturlig immunitet” andra platsen som mest missuppfattade pandemirelaterade ord eller begrepp. Om orden används utan att sammanhanget framgår skapas mest förvirring.
Vad handlar ”naturlig immunitet” om i den här filmen?
Du kan ju titta på filmen så vet du vad den handlar om... ?

Han går igenom flera nya studier gällande omikron. Positiva resultat. Omikron är betydligt mildare jämfört med delta. Detta gäller alla åldersgrupper och såväl vaccinerade som ovaccinerade. Både sjukhusinläggningar och dödsfall är betydligt färre med omikron.

Och vad är förvirrande med naturlig immunitet? Alltså immunitet man fått av en sjukdom, inte av ett vaccin.

S SnickareHobb skrev:
Och vad är förvirrande med naturlig immunitet? Alltså immunitet man fått av en sjukdom, inte av ett vaccin.
Vad kalla då den immunitet som gör att vissa inte kan få en sjukdom, utan att ha haft den?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Han går igenom flera nya studier gällande omikron. Positiva resultat. Omikron är betydligt mildare jämfört med delta. Detta gäller alla åldersgrupper och såväl vaccinerade som ovaccinerade. Både sjukhusinläggningar och dödsfall är betydligt färre med omikron.
Anser du att varianterna som orsakade första och andra vågen var ofarliga?
Det verkar som att omikron är ungefär lika farlig för ovaccinerade som de varianterna.

"Både sjukhusinläggningar och dödsfall är betydligt färre med omikron."
Jämfört med vad?
Om det är med delta så är det helt fel när det gäller Sverige. Det är nu betydligt fler som har lagts in med omikron än med delta eftersom delta inte har orsakat någon våg i Sverige.

J
https://www.expressen.se/gt/gravida-carolin-fick-covid-tvingades-till-akut-snitt/

Ibland lyfts unga kvinnor fram i denna tråden som de som har låg risk för svår sjukdom vid covid19. Unga kvinnor har dock en tendens att bli gravida unga kvinnor - som inte alls har samma låga risk för svår sjukdom covid19.
Känner själv igen scenariot som beskrivs i artikeln ovan. Jag tror att de flesta skulle känna sig mer bekväma med att vaccinera sig innan graviditet framför under graviditet.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Det fattas ett svarsalternativ
"Jag är ganska osmart och överhuvudtaget dåligt allmänbildad. Den enda information jag tar del av är från Facebook och Instagram. Mina kunskaper i medicin är i allmänhet dåliga och i viriologi helt obefintliga. Men jag tror på alla lögner jag läser på nätet vad antivaxxare sprider"

• Haha
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
P
S SnickareHobb skrev:
Vad är skillnaden?

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad kalla då den immunitet som gör att vissa inte kan få en sjukdom, utan att ha haft den?
Onaturlig immunitet, förstås! :cool:

• Haha
Nyfniken
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Du kan ju titta på filmen så vet du vad den handlar om... ?

Jättebra sammanfattning. (y)
(Jag vill veta varför du tycker den är sevärd. Annars kanske jag tittar 5min fast det intressanta kommer efter först tex 20 min då jag slutat titta). Jag ska kika på den när jag får en stund över.

Så du menar ”immunitet efter genomgången sjukdom” alltså.
För en antivaxxare betyder naturlig immunitet att det är bättre att bli sjuk i covid än att vaccinera sig för att inte blir sjuk eller svårt sjuk.
För en amerikan kan det betyda avsked om du har naturliga antikroppar efter sjukdom men är ovaccinerad.
För en svensk betyder genomgången covidsjukdom att du kan får covid-bevis.

Ur något evolutionärt långtidsperspektiv kan det väl vara bra att de som inte klarar av en covid-19-infektion dör. Med vacccination ställer vi oss över naturen. Kan tänka mig att det kan finnas religösa skäl till att satsa på ”naturlig immunitet” isf att vaccinera sig, men jag tror inte tro, hopp och bönder är lika effektiva som vaccin.

Vad kallar du den immunitet som är medfödd?

Många angrep av mikroorganismer, bakterier och virus i små mängder kan oskadliggöras utan fullt pådrag med infektion, antikroppsbildning och bildande av nya specifika T-celler.

Det kan vara tex en variant av genuppsättning som har en mekanism (ofta enzym eller liknande) som bryter ner något främmande ämne så viruset inte kan föröka sig i den infekterade cellen.

Någon annan har ett starkt naturligt medfött immunförsvar vars immunceller (NK-celler, makrofager, mastceller mfl) lyckats bekämpa viruset utan att bilda specifika T-celler och bara låga nivåer av antikroppar.

Det måste väl ändå vara väldigt lätt att blanda ihop naturlig immunitet (av genomgången sjukdom) med naturlig immunitet vi är skapta med, som vi ärvt genetiskt…?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.