Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?

Varför har ni inte vaccinerat er?

1. Jag litar inte på vacciner och är motståndare till all vaccinering. Låt naturen ha sig gång.

5,0%
  2. Jag litar inte på de nya snabbutvecklade och obeprövade vaccinerna.

27,9%
  3. Jag tar bara väl beprövade och viktiga vacciner.

7,1%
  4. Jag avvaktar tillsvidare för att se att inga fler biverkningar dyker upp.

20,6%
  5. Jag tror inte sars-cov-2 viruset existerar. Covid-19 ingår i en konspiration.

6,8%
  6. Jag tror inte fördelarna är större än riskerna.

13,7%
  7. Jag avstår på grund av medicinska skäl.

4,7%
  8. Jag har haft covid-19 och litar på mina naturligt förvärvade antikroppar.

14,2%
  1. B
    Allvetare · Stockholm · 9 409 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Men då anser du förstås att Finlands stora överdödlighet har en annan orsak än Corona?
    Jag anser att överdödlighet går i vågor i alla länder. Något år lyckas man hålla de sköra vid liv lite längre (av olika anledningar, kanske mindre influensa, eller bara en slump), men det slår tillbaka något senare, när dessa som levt på lånad tid trillar av pinn nästan samtidigt. Det året blir det en stor överdödlighet istället, utan att det behöver betyda att landet som sådant skött sig sämre i hälso- och sjukvårdshänseende.

Och om det gäller för Finland, så gäller det förstås även för Sverige.

• Laddar…
  2. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 830 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
  3. Ulltand
    Medlem · 6 674 inlägg
    Överdödlighet går mycket riktigt i vågor. Just nu har vi haft sådana pga Corona. Men små dödstal så kommer inte att ses i överdödlighetsstatitisk som i fallet med Finland. Bruset blir hel enkelt för stort.

Har man en mycket stor dödlighet i crona under en våg kommer den däremot stämma ganska väl in med verkliga dödstal. Som tex Sverige hade under första vågen. Då räknade man noga på överdödligheten och kom fram till att den stämde väl överens med faktiska rapporterade dödsfall från Socialstyrelsen.

Tror någon här att Finland haft en stor dödlighet i Corona som man mörkat från omvärlden? Sjukhus och IVA som varit hårt ansträngda i hemlighet?

4. S
    Medlem · Uppsala · 1 134 inlägg

Strontus

Medlem
  5. B
    Medlem · 89 inlägg

Bus1t

Medlem
    Men jag hittar ju inget förutom den i Aftonbladet igår. Det va ju de som var grejen. Va inte löjlig nu! Hela tråden bygger ju till stor del på länkar och div källor.

Något från dagstidningarna eller SVT - TV4 måste det väl finnas?

6. B
    Medlem · 89 inlägg

Bus1t

Medlem
    Ja en riktig foliehatt och konspirationsteoretiker... :rofl:

7. B

Allvetare
    Nu har vi ju inga parallella universum (vad jag vet), men annars hade det varit mycket intressant att se hur stor överdödlighet vi haft 2020 om vi INTE haft corona. Det är ju ett faktum att dödligheten 2019 var ovanligt låg i Sverige.
    Att nästan hela överdödligeten 2020 sammanfaller med dödstal i corona säger i sig inte så mycket. De flesta kunde ju ha dött ändå.

• Laddar…
  8. BirgitS

Medlem
    Knappast så vad beror deras överdödlighet på?
    Vad är det som ovanligt många dör av, vad är det som de inte klarar av att ta hand om?
    Det är ju något som de och andra länder kan lära sig något av.

Nej, nog ser man att ökat antal avlidna pga. covid leder till ökad överdödlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-1-11_12-5-3.png

https://ourworldindata.org/explorer...e&Color+by+test+positivity=false&country=~FIN

9. B

Allvetare
    Behöver det vara konstigare än att de äldre och sköra levt instängda i en ovanligt skyddad miljö i två år nu, och nu börjar döden komma ikapp?

10. BirgitS

Medlem
    Vad är det han blundar för och vilken konspirationsteori framförs enligt dig?

11. BirgitS

Medlem
    Jag vet inte, men det förklarar ju i så fall inte varför det inte är samma överdödlighet i Norge förra året.

12. J
    Medlem · 3 628 inlägg
    Det finns troligen en speciell plats i helvetet för dom som pga egoism orsakar andras lidande på det här sättet. Att de själva får ligga med dödsångest är kanske i sig ett straff men det hjälper ju föga då, varken dom själva eller andra. Snarare tvärtom. Sedan har en del av vaxpropparna mage att klaga på vår människosyn när vi kritiserar detta. Världen är uppochner.

13. BirgitS

Medlem
    Jag såg några restriktionskritiska artiklar igår i DN.

14. B
    Medlem · 89 inlägg

Bus1t

Medlem
    Ja att det diskuteras om rätt eller fel restriktioner sätts in i rätt eller fel tid är vanligt. Men nu gällde det inte det och det vet du..

Dela med dig!

15. BirgitS

Medlem
    Var det inte det din AB-artikel handlade om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.