Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?

Varför har ni inte vaccinerat er?

1. Jag litar inte på vacciner och är motståndare till all vaccinering. Låt naturen ha sig gång.

5,0%
  2. Jag litar inte på de nya snabbutvecklade och obeprövade vaccinerna.

27,9%
  3. Jag tar bara väl beprövade och viktiga vacciner.

7,1%
  4. Jag avvaktar tillsvidare för att se att inga fler biverkningar dyker upp.

20,6%
  5. Jag tror inte sars-cov-2 viruset existerar. Covid-19 ingår i en konspiration.

6,8%
  6. Jag tror inte fördelarna är större än riskerna.

13,7%
  7. Jag avstår på grund av medicinska skäl.

4,7%
  8. Jag har haft covid-19 och litar på mina naturligt förvärvade antikroppar.

14,2%
  1. Nissens
    Garagebyggare · Göteborg · 6 101 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Jaså, får de inte post-covid menar du?
    25-åringar får det, men alltså knte 18-åringar? :rolleyes:

• Laddar…
  2. B
    Allvetare · Stockholm · 9 430 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Snart? Det har redan varit en hel del nyhetsinslag om ökningar av barn på sjukhus med Covid-19.
    https://www.gp.se/nyheter/världen/fler-barn-på-sjukhus-med-covid-i-usa-lugnt-i-sverige-1.62932905

https://sverigesradio.se/artikel/snabb-okning-av-barnpatienter-med-covid-19-i-usa

https://amp.cnn.com/cnn/2022/01/04/health/us-coronavirus-tuesday/index.html

I genomsnitt 672 barn om dagen hamnade på sjukhus med Covid häromveckan i USA. Över 1000 barn under 18 har dött hittills bara i USA.
    (Jag kan ju inte veta säkert, men tror att många - om inte alla - av DE föräldrarna ångrar att de inte lät vaccinera barnen).

Jag säger inte att man ska tvinga någon att vaccinera sig, bara att man ska ha fakta klart för sig så man kan ta välavvägda beslut baserat på en korrekt riskbedömning.

Att gå runt och tro att barn inte kan drabbas särskilt allvarligt av Covid, är ett stort misstag. De kan det, och de gör det.
    Och ja, de kan även drabbas av biverkningar av vaccin.

Redigerat 9 jan 08:52
    • Laddar…
  3. B
    Medlem · 89 inlägg

Bus1t

Medlem
    BRA! Du kan se tendenser! Fast mina inlägg började faktiskt med mig själv och min egen åldersgrupp där jag istället för att tycka en massa räknade fram min risker. Kom fram till att risken för allvarlig biverkning av vaccinet var större än risken att hamna på IVA. (plus ootroligt låg risk att dö).

Men det var inte ok utan man kunde då hamna i övrig sjukvård och det var ju inte heller bra då.. och därför skulle jag ta vaccinet..

Valde då att gå ner ett åldersspann eftersom riskerna hela tiden sjunker. Även då gå över till kvinnor som generellt har lägre risk att råka ut för elände av Covid- men har ännu mer allvarliga biverkningar. DÅ var det inte längre sjukvården som var problemet utan Postcovid.. DÄRFÖR skulle dessa vaccinera sig. succe!

Nu är vi nere på 18åringar. (att det blir 10-18 beror på de olika sökfunktionerna).

EN frisk 18åring har alltså större risk att dö av vaccinet än av sjukdomen!

DU Fairlane behöver inte svara för tidigare åldergrupper och inte debetara "ett rörligt mål" utan bara svara på 18års frågan. Vilket du ännu inte gjort..

Hur ser din uträkning ut?

Enligt dig- skall en frisk 18åring vaccinera sig?

4. J
    Medlem · 3 628 inlägg
    Edit. Fick mig att tänka på dig Perra (Vad är det som missats? Många stenar att bo under där i skogen?):
    https://www.expressen.se/gt/vardoron-for-nya-vagen-vad-ar-det-som-missats/

• Laddar…
  5. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 865 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Ett vaccin kan inte mutera av sig själv så att det motsvarar hur ett virus har muterat på egen hand. Däremot så går det att uppdatera vaccin så att de fungerar bättre mot en ny variant och detta görs för närvarande. I april lär det finnas covidvaccin som är gjort just mot omikron. Då går skyddsnivån upp igen och det kan bli tal om flockimmunitet mot omikronvarianten.

6. BirgitS

Medlem
    Det gäller förstås om de som inte har vaccinerat sig än väljer att göra det. Det skulle få bort en massa ovaccinerade från sjukvården.
    Det är ju bara för att det nu är ett vaccin som är gjord för den ursprungliga varianten medan det är en helt annan variant som går runt. Två doser vaccin skyddade väldigt bra mot deltavarianten i mer än 6 månader. Tre doser vaccin ser ut att ge ett bättre skydd än två och dessutom avtar effekten långsammare så troligen så dröjer det längre tid innan en fjärde dos behövs. Förstår inte varför vaccinmotståndare envisas med att det alltid ska gå 6 månader mellan doserna när det finns forskning som visar på att tredje dosen ger en effekt som varar längre tid än andra dosen (på samma sätt som med många andra vaccin).

Sen missar du ju helt att när folk har vaccinerat sig ett antal gånger och/eller varit sjuka flera gånger så har det fått upp sitt skydd mot allvarlig sjukdom även när det har gått lång tid och då är det bara de som har sämre immunsystem eller stora risker med sjukdom (alltså äldre och riskgrupper) som behöver vaccinera sig men där är vi inte idag.
    De skulle fortfarande tjäna ändå mer om ändå fler behövde sjukhusvård.
    Nej, alla kända varianter hittills har uppstått bland ovaccinerade.
    Fel, personalen inom sjukvården gynnas av restriktioner som får ner smittspridningen nu när det finns så många ovaccinerade.
    Alla restriktioner vi har haft har tagits bort allt eftersom belastningen på vården och dödstalen har gått ner. Ingen har velat att ha restriktioner i onödan.

• Laddar…
  7. BirgitS

Medlem
    Var är källan till det?

Fetma är en känd riskgrupp som tas med. Sjukdomar som rökning leder till tas med och det är först när rökningen har orsakat lungskador som det medför en risk gör allvarlig covid.
    Det är inte just att vara född i ett annat land som är en risk i sig utan vad det har lett till, vilket i sin tur orsakar problem som ökad frekvens av fetma, hjärt- och lungproblem (kända riskfaktorer).

8. BirgitS

Medlem
    Det finns många risker med att få covid, samtliga är större än motsv. risk pga. vaccinering.
    Nej, det är möjliga allvarliga biverkningar rapporterade. Jag hoppas du inser att bara för att någon har kontaktat sjukvården inom tre veckor efter vaccinationen så betyder inte det att vaccinationen faktiskt orsakade det de kontaktade sjukvården för. Som ett exempel bara för att en människa på ett äldreboende blir sämre pga. hjärtsvikt 3 veckor efter vaccinationen så behöver inte försämringen bero på vaccinationen.
    Man kan vaccinera sig av flera anledningar, minska risken för död, allvarlig sjukdom, sjukdom och/eller postcovid, eller helt enkelt för att man är en empatisk människa som inte vill orsaka att andra människor blir sjuka i onödan.
    Eftersom omikron bara har varit känd i lite drygt en månad kan man förstås inte veta hur många som kommer att ha symtom 3 månader efter sjukdomen.

• Laddar…
  9. BirgitS

Medlem
    Risken med att vaccinera sig är ju ändå mindre.

• Laddar…
  10. BirgitS

Medlem
    Nej, det är misstänkt allvarlig biverkan som är rapporterade.

Så hur många 10-19 år av manligt kön har behövt sjukhusvård?
    Det är det antalet som ska ställas till antalet bekräftade allvarliga biverkningar av vaccinet.

• Laddar…
  11. BirgitS

Medlem
    Den lät inte så eftersom du bara pratar om dig själv och inget om vad en persons vaccinering har för betydelse för andra.

Men ändå är den större än risken med vaccinering.

• Laddar…
  12. BirgitS

Medlem
    Det har skrivits om det i tråden förut.

Dina antikroppar förvärvade av en annan virusvariant än omikron skyddar dig dåligt när du blir smittad av omikron. Dina antikroppshalter sjunker med tiden så att skyddet av dem sjunker med tiden precis som efter vaccinering. Om du däremot nu vaccinerar dig får du upp antikroppshalterna så att de även kan ge dig ett bättre skydd mot omikron, precis på samma sätt som en tredje dos vaccin för dem som inte har varit sjuka men är dubbelvaccinerade får upp antikroppshalterna.
    Tyvärr kunde ju ingen veta att omikron skulle uppstå. Den har ju kullkastat mycket som tidigare var sant. Men en tredje dos för dubbelvaccinerade liksom vaccinering för tidigare sjuka får upp skyddet mot omikron.

Än en gång, eftersom den visar hur mycket en tredje dos gör när det gäller omikron:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-1-9_10-42-14.png

https://assets.publishing.service.g...3/Vaccine_surveillance_report_week_1_2022.pdf

• Laddar…
  13. BirgitS

Medlem
    Det finns redan en sån tråd, men det blir ju inte så mycket diskussion när alla är eniga.

• Laddar…
  14. BirgitS

Medlem
    Även för barn 12 år och uppåt är riskerna med vaccinering mindre än riskerna med sjukdomen.

Under pandemin har mer än 600 i åldersgruppen 10-19 år behövt sjukhusvård.
    Bara under vecka 48 skrevs 7 i åldersgruppen 10-19 år in på sjukhus (alltså precis när nuvarande våg började).
    Under perioden 8/11 - 12/12 var det 12 gånger högre risk för ovaccinerade i åldersgruppen 12-39 år att behöva sjukhusvård än för vaccinerade.
    https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Så hur många i åldersgruppen 10-19 år har varit inskrivna pga. vaccinering?

• Laddar…
  15. BirgitS

Medlem
    Fast det är ju att jämföra äpplen med päron. Du måste förstås jämföra allvarlig vaccinbiverkan med risken för sjukhusinläggning.

Det är faktiskt vanligare för unga kvinnor att ha behövt sjukhusvård än för män. 1400 kvinnor 20-29 år har legat på sjukhus jämfört med 1000 män. I den åldersgruppen är det också fler kvinnor än män som har diagnosticerats för postcovid.

För ändå yngre se mitt förra inlägg (t.ex.).

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.