Varför har man sån koppling?

9k läst  51 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    På bilden ser man en jordfelsbrytare och en vanlig automatsäkring. Man ser att den blir matad underifrån och vi börjar från längst till vänster, där vi ser att den gråa (T3 antar jag) går in i jordfelsbrytaren och ut och sen in i den smala automatsäkeringen för att sedan komma ut som brun. Den blåa går in i jordfelsbrytaren och ut som blå. Det är matning till förrådet.

Min fråga är varför har man den extra lilla automatsäkringen? räcker inte jordfelsbrytaren? den fungerar väl som vanlig automatsäkringe också väl??

Tacksam för svar!

IMG_3884.jpg

2. Ljus
    Husägare · Nivå 7
    En jordfelsbrytare i sig är normalt inte en säkring utan bara ett felströmsskydd.

En personskyddsbrytare som den du har till vänster på bilden är en kombination av säkring och jordfelsbrytare i samma normenhet. I ditt fall är det någon som inte förstått och satt upp en extra säkring som i detta fall inte behövs.

tobbbias gillar
  3. tommib
    Självbyggare · Nivå 15
    Du har inte en jordfelsbrytare, du har en personskyddsautomat. Däremot är det mycket riktigt att personskyddsautomaten även fungerar som överströmsskydd och den efterföljande säkringen är därmed onödig.

Om det faktiskt hade varit en jordfelsbrytare hade säkringen varit nödvändig. En JFB fungerar inte som överströmsskydd, den kommer gladeligen släppa igenom ström mellan fas och nolla så länge inget går någon annan väg.

Edit: Tvåa på bollen..... bara för att jag googlade Garo GCBO för att kolla att det inte var något lurt med den.... :)

tobbbias gillar
  4. L
    Medlem · Nivå 11
    Det är en PSA. Jordfelsbrytare med inbyggd säkring för en grupp. Känns som den extra dvärgbrytaren är överkurs.
    Jag TROR men är inte säker att det ska vara 6 mm2 ledare som matning till den. Det ser klenare ut, samt lite rörigt. Men det får en fullfjädrad elektriker uttala sig om

5. E
    Hobbysnickare · Nivå 8
    Eftersom du redan fått svar på den initiala frågeställningen så går jag vidare till nästa.
    Rent tekniskt så är strömmen i ledaren även mellan plint och säkring begränsad till 10A, så ingenting kommer hända. Däremot är det inte enligt standard, och det ser illa ut. Det kan även bli problem om någon i framtiden installerar fler säkringar efter de som sitter, utan att byta matnungen.

6. Ljus
    Husägare · Nivå 7
    Jag dubbelkollade jag med för att vara säker. Kände inte igen beteckningen;)

tommib gillar
  7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja egentligen är det väl ganska lämpligt, mer normalt och kanske lite snyggare med t.ex. 6 mm2.

Men ska man rida hårt på reglerna så är den där lite väl tunna matningen skyddad mot överlast iom att det sitter en 10A säkring i "bortre änden".
    Och då är det alltså säkert map överlast-fallet.
    Nästa sak som ska vara godkänt är att det ska klara en kortslutning, så ledningen klarar uppvärmningen innan automatisk frånkoppling sker, ie överliggande skydd löser.
    Och då får man räkna lite med I2t, och ledarens maxtemp vid kortvarig uppvärmning som väl är något runt 150°C.

Och det är mycket möjligt att det är godkänt då, även om det inte alltså är vare sig bra eller snyggt.

8. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar! det är många som är fortfarande vakna typ kl 00 :D är det omställningen till vintertid tro? :)

Hursomhelst, nu när jag lärt mig vad det är och att dvärgbrytaren inte behövs (som jag trodde) så är det såhär att jag vill dra 3-fas till förrådet (istället för de två brun o blå) och tänkte göra mig av med både dvärgbrytaren och PSA:an för att istället installera en fyrpolig PSA .....och BTW, det är originalinstallation man ser på bilden, så det är elfirman som NCC anlitat sen huset byggdes 2009

9. H
    Moderator · Nivå 25
    En fyrpolig PSA är relativt ovanlig. Finns iofs. på ex. elbutik.se, men kostar en del. Om du har såpass mycket plats på skenan, så blir det rejält mycket billigare med en vanlig 4 polig jfb, och tre säkringar.

Har du tänkt sätta upp en central i förrådet också?

Bo.Siltberg gillar
  10. M
    Medlem Nivå 1
    Ja de verkar vara dyra, jag kollar t.ex. på någon av dessa på denna länk:

https://www.elbutik.se/category.html/personskyddsautomat

Hur kopplar man då en fyrpolig JFB tillsammans med 3 dvärgbrytare? nej, jag ska inte ha någon central i förrådet tänkte jag utan jag vill ta bort 1-fas dragningen o ersätta med 3-fas som jag vill använda till billaddningen och samtidigt använda elen till två vanliga eluttag samt en lampa....måste jag sätta upp encentral i förrådet då?

11. U
    Medlem · Nivå 5
    Om detta är en installation gjord av en firma som NCC anlitar så tycker jag att du ska ta kontakt med dem (NCC) och begära att du ifrågasätter firmans kompetens.
    Om de har gjort resten av elinstallationen också så är det läge att få den kollad.
    Tyvärr ser detta ut att vara gjort av någon med väldigt lite kunskap om elinstallation.

12. M
    Medlem Nivå 1
    Ja det är faktiskt någon firma som NCC har anlitat (om inte NCC gör sånt själva?). Men är problemet att kablarna hänger kors o tvärs skåpet eller finns det något allvarligare tror ni? jag tror inte det går att nå några vettiga människor på NCC efter 9 år och jag pratar av erfarenhet när vår värmepump gick sönder och jag försökte få tag i "rätt person" på NCC

Tillbaka till min fråga om hur man kopplar en fyrpolig JFB med tre dvärgbrytare? :) blir det som i fallet på bilden ovan fast man tänker sig att det är en JFB och inte PSA som sitter där? alltså N går "rakt igenom" JFB:n och varje fas genom JFB:n och sen i serie genom en dvärgbrytare? tänker jag rätt här?

13. GK100
    Medlem · Nivå 16
    Du tänker rätt där det är så man gör vid uppbyggnad med separata komponenter JFB och efterföljande säkringar.

14. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för bekräftelsen! :)
    En följd fråga här: På bilden ser man att det är 10A automatsäkringar och jag undrar om jag vågar ha 16A eller t.o.m. 20A, eftersom huvudpropparna är 20A? förutsatt då att jag väljer rätt dimension på kablarna, och kanske t.o.m typ B och inte C (B är snabb utlösande tror jag)

15. GK100
    Medlem · Nivå 16
    Har du dimensionerat ledningarna rätt är det inget problem med det. 16 A är rimligt annars kommer som du förstår dina mätarsäkringar istället lösa ut vid full belastning på gruppen samtidigt med lite annan last i övriga huset. Det är inte direkt fel eller regelvidrigt men opraktiskt och så fyller ju i princip garageavsäkringen ingen funktion då.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: