Byggahus.se

Varför har fogen vitnat?

1. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem
    Har precis fått klinkergolv lagda i badrum, toalett och hall. Vi har i alla utrymmen valt grafitgrå fog. På golven har denna fog vitnat på ytan. Den ser ljusgrå ut. Det räcker inte med att tvätta för att få bort den ljusa ytan. Två golvläggare från firman som lagt golvet och två från andra firmor har tittat på golvet och alla har sagt att jag måste ha fått fel fog. Idag började de skrapa bort fogen för att foga om, och när de skrapar bort ytan (någon millimeter) så visar det sig att fogen visst är grafitgrå. Någon som har någon teori om vad som hänt? Ingen av golvläggarna som sett golven har någon förklaring. Kan tillägga att vi i badrummet har valt grafitgrå fog även på väggen, och den har inte vitnat.

2. L
    Medlem · Västra Götaland · 543 inlägg

LyckeKonsult

Medlem

Re: Varför har fogen vitnat?

Du har fått en kalkutfällning, fri kalk har gått ur fogen innan den hunnit "brinna".
    Den kan t.ex. ha torkat och sedan fått vatten på sig igen och då har reaktionen startat igen med detta resultat... men jag tror att man haft för mycket vatten i fogen... på väggen går det ju inte för då rinner den bara av - men på golvet blir det mycket enklare att jobba när fogen flyter... betala inget - det är entreprenörens ansvar!

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 243 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Vad är det för golvläggare? Kalkutfällningarna i klinkerfog kommer väl alltid. Det borde de veta om de har lagt mer än ett golv. Det är ju bara att syra av golvet med rejält utspädd fosforsyra.

4. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem

Visst, entreprenören tar sitt ansvar och har lovat foga om, men det finns ju risk att resultatet blir detsamma även denna gång, speciellt som de inte verkar förstå varför det blev som det blev. Skall det höra till standardproceduren att syra av golvet efter fogningen?

5. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

Inte skall dom behöva foga om. Det är bara att syra av.
    Tittar man i tex. Höganäs instruktioner nämns avsyrning som en del av den normala installationen. Det låter värre än vad det är. Det är i princip utspått "toalettrent" man använder. Går bra med ättiksprit också, men det luktar ett tag efter.

Använd gärna klinkerolja efter djuprengöringen. Det gör det lättare att städa.

6. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem

Ok, då syrade plattsättaren av golvet ganska snart efter att han fogat det (jag var inte där då, men det var i alla fall under samma dag som han fogat). Han använde toalettrent. När skall detta göras? Kan man göra om det senare om resultatet inte blev det önskade? Det är som jag beskrev tidigare ett ganska tjockt skikt med vitt kalk överst, och det är inte lätt att gnugga bort det.

7. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

Du kan upprepa behandlingen tills all skit är borta. Det viktiga är att fogen är genomfuktig INNAN du börjar. Böt därför ner golvet ordentligt en stund innan du börjar. Då tar syran bara ytskiktet. En rotborste på skaft är lämplig att gnugga med.

8. M
    Medlem · 150 inlägg

markus00

Medlem

Även jag valde grafitgår fog från höganäs i mitt badrum. Skulle gissa på att jag använt för mycket vatten när jag försökte få plattorna rena efter fogningen.
    Den va nu ungefär 2 månader sedan är det försent att syra?
    Var köper man syran?

9. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

Inga problem att lösa upp skiten så längt efteråt.
    Höganäs och andra kakelställen har klinkerrent. et är inte så mycket dyrare än ren fosforsyra.

Vanligtvis torrfogar man golvklinkers, men det är mest för att få ett helt jämnt golv där fogarna ligger i nivå med plattan. Lite bökigare, men det blir väldigt snyggt. Jag är oftast lat och fogar på vanligt sätt. Det blir stenhårt med klinkerfog i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.