Hej!
Ny på forumet och även ny husägare sedan något år tillbaka.
Min fru och jag lät byta alla fönster i huset i samband med en totalrenovering av huset. Noterade idag att det uppstått vertikala sprickor (90 grader från ovanliggande karm). Drabbat 8 av 22 fönsterpartier. Finns på fasta såväl som öppningsbara fönster och på en altandörr (pardörrar, där den 5/6 fönsterpartier alltså inte har spruckit). Finns sprickor på fönster i öst, söder, väst och norr (sistnämnda exponeras inte alls för sol).
Sprickorna är som längst 5-6 cm men på de flesta fönster bara 2-3. Karmen är tillsynes rak på alla fönster (amatörkontroll med vattenpass) och vad jag kan se finns det inga sprickor i smygar eller gipsinfattning runt omkring.
Dörrar och fönster öppnas utan problem. Är det någon vänlig själ som kan tänka sig spekulera vad det kan bero på? Vi har inte sett dem förut, och gissningsvis har de uppstått den senaste veckan.
Lägger upp ett fåtal bilder, resten ser likadant ut.
Mvh
Erik
Min fru och jag lät byta alla fönster i huset i samband med en totalrenovering av huset. Noterade idag att det uppstått vertikala sprickor (90 grader från ovanliggande karm). Drabbat 8 av 22 fönsterpartier. Finns på fasta såväl som öppningsbara fönster och på en altandörr (pardörrar, där den 5/6 fönsterpartier alltså inte har spruckit). Finns sprickor på fönster i öst, söder, väst och norr (sistnämnda exponeras inte alls för sol).
Sprickorna är som längst 5-6 cm men på de flesta fönster bara 2-3. Karmen är tillsynes rak på alla fönster (amatörkontroll med vattenpass) och vad jag kan se finns det inga sprickor i smygar eller gipsinfattning runt omkring.
Dörrar och fönster öppnas utan problem. Är det någon vänlig själ som kan tänka sig spekulera vad det kan bero på? Vi har inte sett dem förut, och gissningsvis har de uppstått den senaste veckan.
Mvh
Erik
Om det även har uppstått på öppningsbara fönster som inte går trögt måste det ju vara någon form av inre spänningar i glasen, dvs tillverkningsfel som är problemet.
Reklamera till leverantören.
Reklamera till leverantören.
Jag skulle vilja se en helhetsbild på nåt av fönstren. Är det kompletta fönster beställda från fabrik eller är det glaskassetter som monterats in i karmen i efterhand? Har själv monterat kasetter i karmar där man klämmer fast glaset med en list. Om listen monteras för hårt eller om skruven i listen råkar komma åt glaset bildas en spricka i glaset.E EPCM skrev:Hej!
Mvh
Erik
Visst, jag har aldrig hört talas om någon som monterat in kassetter i befintliga altandörrar.
Det här riskerar att bli riktigt fånigt. Det kan vara att det är några silikonsträngar.
du hade helt rätt. Släppte inte när jag drog tumnageln över utan kändes som en spricka. Fånigt värre, tack för hjälpen!T Tjrex skrev:
Det är nyproducerade fönster och dörrar. Men det är nog silikonsträngar som smält (?) och gett intryck av en spricka. Släppte först efter ganska mycket kraft.lärjungen skrev:
Jag skulle vilja se en helhetsbild på nåt av fönstren. Är det kompletta fönster beställda från fabrik eller är det glaskassetter som monterats in i karmen i efterhand? Har själv monterat kasetter i karmar där man klämmer fast glaset med en list. Om listen monteras för hårt eller om skruven i listen råkar komma åt glaset bildas en spricka i glaset.
Fick jag välja mellan att ställa en fånig fråga, eller ha åtta spruckna fönster, vet jag vad jag skulle ha valt.
Nu är du medlem här och har redan ställt en fånig fråga, så nu är isen bruten och det är bara att bomba på med nya frågor.
Nu är du medlem här och har redan ställt en fånig fråga, så nu är isen bruten och det är bara att bomba på med nya frågor.
Tack så mycket! Ja, tanken på åtta spruckna fönster gjorde lördagen knappt så njutbar trots fint väder. Jag hittade lite intressanta publikationer i jakt på svar, bl a den här:
https://www.leiab.se/download/upload/_filelibrary/Sprickor i glas 201404.pdf
Elitfönster har också ett infoblad kring varför fönster spricker. Hur som helst, tack för svaren och visat intresse.
Mvh
Erik
https://www.leiab.se/download/upload/_filelibrary/Sprickor i glas 201404.pdf
Elitfönster har också ett infoblad kring varför fönster spricker. Hur som helst, tack för svaren och visat intresse.
Mvh
Erik
Klicka här för att svara