Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Varför ha nätverks-/mediauttag överhuvudtaget i ett nybygge 2016?

1. S
    Medlem · Dalarna · 3 526 inlägg

SueCia

Medlem
    Mja, känns lite löjligt just detta. Det finns ingen anledning att ha med i beräkningarna att man eventuellt i framtiden ska sälja till en bakåtsträvare :)

Att över huvud taget smälla upp några antenner/paraboler på ett nybyggt hus med tillgång till fiber är vansinne.

2. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 887 inlägg

pelpet

Medlem
    Jag lägger så mycket grova rör jag kan, med syfte att förpassa alla elektronikprylar till teknikrummet. I bostadsutrymmena ska endast skärmar och högtalare finnas.

3. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 222 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    I 5 GHz-bandet finns det fler kanaler man kan använda och det är därför mindre sannolikhet att ens eget nät krockar med grannarnas nät. Dessutom når signaler på 5 GHz inte lika långt vilket också innebär att grannars nät inte stör lika mycket, men det innebär också att väggar och bjälklag inne i huset försvagar signalen mer än för 2,4 GHz-signaler.

4. E
    Hobbyelektriker · Värmland · 1 203 inlägg

EyEr0n

Hobbyelektriker
    Om du nångång vill möblera om då och inte ha tvn på samma plats, var skall du då göra av, CPE, router, switch, 3xAP strömförsöjning, och diverse kablar och adaptrar? Slänga allt på golvet? Sätta upp ett skåp?

Med mediacentral bli allt snyggt och prydligt på ett och samma ställe.
    Jag brukar dock förorda ett vägghängt 19" skåp på 6 eller 10HE om plats finnes!
    En mediacentral blir fort full om man har något mer än en cpe och router!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    8852982562846_2595072p_125880_tif.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.