Byggahus.se

Varför Golvgipsskivor ?

1. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem
    Hejihopp

Jag är i färd att bryta upp mitt golv i ett framtida våtutrymme pga installation av Golvvärme.. Iom att jag nästa år tänkte sätta klinkers där.

Ifrån läsning här på Forumet förstår jag då att det är Dubbla Golvspånskivor som gäller alternativt att man reglar cc30 där man tänker ha Klinkers.

Frågorna är som följer

(Kan tillägga att det är Vattenburen golvvärme)

1. kommer mycket av effekten av golvvärmen försvinna om man sätter dubbla gipsskivor ?
    2. Om jag väljer att sätta cc30, skall jag välja den tunnast möjliga gipsskivan ovan på Golvspånskivan för att få bästa effekt eller sätter man en ganska tjock skiva för att få stabilit i golvet ?
    3. Livet är enklare med plastmatta va ? :/

2. M
    Medlem · 274 inlägg

MrElliott

Medlem

Re: Varför Golvgipsskivor ?

Mycket... :D Men du måste ha dubbel golvgips, annars riskerar du sprickbildning eftersom spånet rör sig. Väggarna räcker med ett lager men golvet som du belastar måste säkras ordentligt! Med ordentlig isolering så förlorar du inte nämnvärt med värme.

MrE

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 759 inlägg

MathiasS

Medlem

1. Nej
    2. Du använder "alltid" golvgips.
    3. Men fulare.

Dubbla golvspånskivor behöver du inte ens ha på cc60. Har du cc60 kan du hellimma gips på spånet för att få tillräcklig styvhet.

4. N
    Medlem · 294 inlägg

Norre

Medlem

MathiasS, kul har du tagit klivet och blivit admin!!!

5. MathiasS

MathiasS

Medlem

Tack..... fast nu måste jag väl försöka uppföra mig också..... ;)

6. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Ups, menade såklart Dubble GolvGipsSkivor.

Tack för svaren, förstår att Dubbla Gipsskivor kanske är ett bättre alternativ då än att regla cc30. :)

Jag vet att det är mycket frågor men jag måste veta vad som är den lämligaste metoden för mig. Kan nämna att jag kanske tänker ha badkar också där i framtiden.

Kommer sätta 10cm extra cellplast under är det tänkt. :)

Kod:
    Dubbla golvspånskivor behöver du inte ens ha på cc60. Har du cc60 kan du hellimma gips på spånet för att få tillräcklig styvhet. 
    Men håller detta för ett badkar också eller måste jag sätta cc30 då ?

En sista rackare :

Vad är det som kan spricka om man inte har tillräcklig sytvhet ? Det är fogarna för klinkersen va och inte att fukttätningskiktet spricker ?

Kod:
    MathiasS, kul har du tagit klivet och blivit admin!!! 
    Verkligen !!!! ;D

7. M
    Medlem · 274 inlägg

MrElliott

Medlem

Fogarna kan spricka, plattorna lossna och tillochmed plattan (flytspacklet) kan spricka om du har riktigt med otur... :-/
    Bättre att lägga dit ett extra lager direkt så behöver du ju alrdig oroa dig!

MrE

8. MathiasS

MathiasS

Medlem

Du har inte sagt vad du tänker dig för golvvärme? Det påverkar golvkonstruktionen avsevärt.

9. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Sorry..glömde nämna det, det är vattenburen golvvärme. 20mm slang. Fjärrvärme.

Summa sumarum :
    Om det är ok att lägga dubbla Golvgips istället för att sätta cc30 även om man tänker ha badkar så gör jag gärna det iom att det blir mycket lättare.

10. MathiasS

MathiasS

Medlem

Ok, har du funderat på hur du vill lägga slangen i golvet? Det finns ju många alternativ.

11. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Jo då...det har jag redan tänkt ut, kommer att vara i bjälklaget.

Måste bara veta om jag kan sätta dubbla golvgips istället för cc30 för stabilitetens skull.

12. MathiasS

MathiasS

Medlem

...och det beror ju lite på hur du gör under gipset. Har du tänkt lägga i glespanel eller i spårad spån eller i kassetter i bjälklaget eller i..... ?

Den regel man kan hålla sig till är att en golvgips som är limmad på en golvspån ger bärighet på cc60. Dina rör komplicerar dock detta eftersom dom ska in i denna kaka, under över eller mitt i.....

13. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Tack för alla svar,

Lägger Foliesystem ifrån swebo, www.swebo.se

Så att slangarna går under spånskivorna och under slangarna är det folien och under folien kommer isoleringen.

14. MathiasS

MathiasS

Medlem

Jamendåså, dår är det ju bara att lägga golvspån+limma golvgips över hela för stabilitet, sedan är det antagligen enklast att lägga ett lager gips till förutom där du skall ha fall kring golvbrunnarna.

15. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Tack så jättemycket ! :)

Det blir dubbla Gips då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.